Vantaa–Kerava-sote - asukkaan asialla: Yhteydenottopyyntö

Vantaan poliisivankilaan päihtymystilan vuoksi päätyneille asiakkaille tarjotaan mahdollisuutta jättää Vantaan päihdepalveluihin nimetön yhteydenottopyyntö. Vantaan päihdepalveluista otetaan yhteyttä seuraavien arkipäivien aikana asiakkaan toivomalla tavalla.

Toimintamallin nimi
Vantaa–Kerava-sote - asukkaan asialla: Yhteydenottopyyntö
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Vantaan poliisivankilaan päihtymystilan vuoksi päätyneille asiakkaille tarjotaan mahdollisuutta jättää Vantaan päihdepalveluihin nimetön yhteydenottopyyntö. Vantaan päihdepalveluista otetaan yhteyttä seuraavien arkipäivien aikana asiakkaan toivomalla tavalla.

Toteutuspaikka
Vantaan poliisivankila ja Vantaan päihdepalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Matti Keponen

Luotu

16.07.2021

Viimeksi muokattu

16.07.2021
Ratkaisun perusidea

Perusideana on, että jokaiselle poliisivankilaan päihtymystilan vuoksi päätyneelle asiakkaalle tarjotaan mahdollisuutta jättää nimetön yhteydenottopyyntö Vantaan päihdepalveluihin. Yhteydenottopyyntö perustuu aina vapaaehtoisuuteen eikä siitä synny asiakkuutta päihdepalveluihin, ellei niin erikseen asiakkaan kanssa sovita. Poliisivankilan henkilökunta toimittaa yhteydenottopyynnön päihdepalveluihin salattuna sähköpostina. 

Seuraavien arkipäivien aikana Vantaan päihdepalveluista ollaan yhteydessä asiakkaaseen hänen toivomallaan tavalla. Yhteydenotto voidaan toteuttaa puheluna, tekstiviestinä tai sähköpostina. Yhteydenottovasta riippuen asiakkaalle tarjotaan keskustelua, tukea, palveluista tiedottamista ja niihin ohjaamista. Yhteydenottoja voi olla noin 1-3, ja niiden aikana on tarkoitus auttaa asiakasta päihteisiin liittyvissä huolissa ja ohjata tarvittaviin palveluihin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmään kuuluvat Vantaan poliisivankilaan päihtymystilan vuoksi päätyvät asiakkaat. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Pilotointi on vielä kesken, mutta toimintamalli voisi soveltua myös muidenkin toimijoiden väliseen asiakasohjaukseen. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt