Vantaa–Kerava-sote - asukkaan asialla: Yhteydenottopyyntö
Vantaan poliisivankilaan päihtymystilan vuoksi päätyneille asiakkaille tarjotaan mahdollisuutta jättää Vantaan päihdepalveluihin nimetön yhteydenottopyyntö. Vantaan päihdepalveluista otetaan yhteyttä seuraavien arkipäivien aikana asiakkaan toivomalla tavalla.
Toimintamallin nimi
Vantaan poliisivankilaan päihtymystilan vuoksi päätyneille asiakkaille tarjotaan mahdollisuutta jättää Vantaan päihdepalveluihin nimetön yhteydenottopyyntö. Vantaan päihdepalveluista otetaan yhteyttä seuraavien arkipäivien aikana asiakkaan toivomalla tavalla.
Perusideana on, että jokaiselle poliisivankilaan päihtymystilan vuoksi päätyneelle asiakkaalle tarjotaan mahdollisuutta jättää nimetön yhteydenottopyyntö Vantaan päihdepalveluihin. Yhteydenottopyyntö perustuu aina vapaaehtoisuuteen eikä siitä synny asiakkuutta päihdepalveluihin, ellei niin erikseen asiakkaan kanssa sovita. Poliisivankilan henkilökunta toimittaa yhteydenottopyynnön päihdepalveluihin salattuna sähköpostina.
Seuraavien arkipäivien aikana Vantaan päihdepalveluista ollaan yhteydessä asiakkaaseen hänen toivomallaan tavalla. Yhteydenotto voidaan toteuttaa puheluna, tekstiviestinä tai sähköpostina. Yhteydenottovasta riippuen asiakkaalle tarjotaan keskustelua, tukea, palveluista tiedottamista ja niihin ohjaamista. Yhteydenottoja voi olla noin 1-3, ja niiden aikana on tarkoitus auttaa asiakasta päihteisiin liittyvissä huolissa ja ohjata tarvittaviin palveluihin.
Kohderyhmään kuuluvat Vantaan poliisivankilaan päihtymystilan vuoksi päätyvät asiakkaat.