Vapaaehtoistehtävien mainostus Facebookin kaupunginosaryhmissä
Mainostetaan paikallisten yhteisöjen vapaaehtoistehtäviä Facebookin kaupunginosaryhmissä. Tällä tavoin hyödynnetään oleellista resurssia vapaaehtoisten rekrytoinnissa, eli paikallisuutta/fyysistä läheisyyttä.
Toimintamallin nimi
Mainostetaan paikallisten yhteisöjen vapaaehtoistehtäviä Facebookin kaupunginosaryhmissä. Tällä tavoin hyödynnetään oleellista resurssia vapaaehtoisten rekrytoinnissa, eli paikallisuutta/fyysistä läheisyyttä.
Toimintamallissa tietyllä alueella toimivat yhteisöt/organisaatiot mainostavat ihmisläheisellä otteella omia vapaaehtoistehtäviään oman kaupunginosansa Facebook-ryhmässä.
On tyypillistä, että ihmiset kiinnittyvät ja "juurtuvat" omaan asuinalueeseensa. Oma asuinalue sekä sen ihmiset ja yhteisöt voidaan kokea tärkeiksi, ja osa asukkaista haluaa toimia niiden hyväksi.
Erilaisilla asuinalueilla toimii paikkaan tiiviisti kytkeytyneiden ihmisten ja yhteisöjen lisäksi toimijoita tai organisaatioita, joilla ei välttämättä ole pitkäaikaisia juuria kyseiseen paikkaan. Esimerkkeinä tällaisista organisaatioista voivat olla alueelle vastikään tulleet järjestöt tai hoivapalveluita tuottavat tahot. Oman alueen asukkaat voisivat olla kiinnostuneita kohtaamaan tällaisten yhteisöjen piirissä olevia ihmisiä esimerkiksi vapaaehtoisina, mutta vähäiset siteet asukkaiden ja yhteisöjen välillä eivät välttämättä mahdollista sitä.
Samaan aikaan digitaalisiin ympäristöihin, kuten sosiaalisen median kanaviin, on viime vuosina kehkeytynyt tuhansien tai kymmenien tuhansien jäsenten kokoisia tiettyyn kaupunginosaan tai asuinalueeseen kytkeytyviä ryhmiä. Esimerkiksi Facebookin kaupunginosaryhmät ovat tällaisia tiettyä rajattua aluetta koskevia ryhmiä, jotka toimivat myös paikallisten kysymysten laaja-alaisina tiedotuksen ja keskustelun alustoina.
Näitä digitaalisia alustoja on mahdollista hyödyntää, kun halutaan lisätä yhteyksiä asukkaiden ja alueella toimivien yhteisöjen välillä.
Yhteisöjen/organisaatioiden työntekijät: Yhteisöiltä on kartoitettu, minkälaisia vapaaehtoistehtäviä niissä on ja minkälaisia valmiuksia on ottaa uusia vapaaehtoisia vieraanvaraisesti vastaan.
Yhteisöjen muiden jäsenien kanssa on keskusteltu siitä, minkälaisia kohtaamisia he olisivat kiinnostuneita sisällyttämään omaan elämäänsä.
Yhteisössä yhdessä räätälöidyt vapaaehtoistehtävät: Ensimmäinen askel on tunnistaa, onko yhteisössä tarvetta vapaaehtoisilla ja minkälaisiin tehtäviin. Usein paras tapa tehdä tämä on keskustella yhdessä koko yhteisön jäsenten kanssa ja tunnistaa sitä kautta hyvin henkilökohtaisiakin kiinnostuksenkohteita ja tarpeita. Tämän pohjalta on mahdollista muotoilla vapaaehtoistehtäviä ja samalla syventää ymmärrystä siitä, minkälainen oma yhteisö lopulta onkaan.
Konkreettiset kuvaukset tarpeista ja ymmärrys erilaisista viestintäkanavista: Kun oman yhteisön toimintaan kutsutaan mukaan uusia ihmisiä, ovat konkreettiset ja ihmisläheiset kuvaukset parhaita. "Etsimme vapaaehtoisia" -kuvauksen sijaan onkin parempi kirjoittaa, että "yhteisömme jäsen haluaisi keskustella maalaustaiteesta asiasta tietävän kanssa - voisitko auttaa?". Vapaaehtoistehtäviä mainostavilla on oltava myös tietoa siitä, missä kanavissa tehtäviä mainostaa.
Yhteisöjen valmius vastaanottaa vapaaehtoisia vieraanvaraisesti vastaan: Yhteisöissä on ensinnäkin oltava mietittynä, millä tavoin vapaaehtoisia koordinoidaan rekrytoinnin jälkeen. Toisekseen koko yhteisössä on oltava valmius ja kiinnostus ottaa uudet vapaaehtoiset vieraanvaraisesti vastaan.
Toimintamallin myötä on tunnistettu helposti käytettävä, toimivaksi todettu ja helposti käyttöönotettava tapa mainostaa vapaaehtoistehtäviä paikallisalueella ja sitä kautta lisätä yhteyksiä alueen asukkaiden ja niissä toimivien yhteisöjen välillä.