Vapaaehtoistehtävien mainostus Facebookin kaupunginosaryhmissä

Mainostetaan paikallisten yhteisöjen vapaaehtoistehtäviä Facebookin kaupunginosaryhmissä. Tällä tavoin hyödynnetään oleellista resurssia vapaaehtoisten rekrytoinnissa, eli paikallisuutta/fyysistä läheisyyttä.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Vapaaehtoistehtävien mainostus Facebookin kaupunginosaryhmissä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Mainostetaan paikallisten yhteisöjen vapaaehtoistehtäviä Facebookin kaupunginosaryhmissä. Tällä tavoin hyödynnetään oleellista resurssia vapaaehtoisten rekrytoinnissa, eli paikallisuutta/fyysistä läheisyyttä.

Toteutuspaikka
Vapaaehtoisia etsivät yhteisöt
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Joonas Timonen

Luotu

26.10.2020

Viimeksi muokattu

29.09.2021

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Toimintamallissa tietyllä alueella toimivat yhteisöt/organisaatiot mainostavat ihmisläheisellä otteella omia vapaaehtoistehtäviään oman kaupunginosansa Facebook-ryhmässä.

Toimintaympäristö **

On tyypillistä, että ihmiset kiinnittyvät ja "juurtuvat" omaan asuinalueeseensa. Oma asuinalue sekä sen ihmiset ja yhteisöt voidaan kokea tärkeiksi, ja osa asukkaista haluaa toimia niiden hyväksi.

Erilaisilla asuinalueilla toimii paikkaan tiiviisti kytkeytyneiden ihmisten ja yhteisöjen lisäksi toimijoita tai organisaatioita, joilla ei välttämättä ole pitkäaikaisia juuria kyseiseen paikkaan. Esimerkkeinä tällaisista organisaatioista voivat olla alueelle vastikään tulleet järjestöt tai hoivapalveluita tuottavat tahot. Oman alueen asukkaat voisivat olla kiinnostuneita kohtaamaan tällaisten yhteisöjen piirissä olevia ihmisiä esimerkiksi vapaaehtoisina, mutta vähäiset siteet asukkaiden ja yhteisöjen välillä eivät välttämättä mahdollista sitä.

Samaan aikaan digitaalisiin ympäristöihin, kuten sosiaalisen median kanaviin, on viime vuosina kehkeytynyt tuhansien tai kymmenien tuhansien jäsenten kokoisia tiettyyn kaupunginosaan tai asuinalueeseen kytkeytyviä ryhmiä. Esimerkiksi Facebookin kaupunginosaryhmät ovat tällaisia tiettyä rajattua aluetta koskevia ryhmiä, jotka toimivat myös paikallisten kysymysten laaja-alaisina tiedotuksen ja keskustelun alustoina.

Näitä digitaalisia alustoja on mahdollista hyödyntää, kun halutaan lisätä yhteyksiä asukkaiden ja alueella toimivien yhteisöjen välillä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Yhteisöjen/organisaatioiden työntekijät: Yhteisöiltä on kartoitettu, minkälaisia vapaaehtoistehtäviä niissä on ja minkälaisia valmiuksia on ottaa uusia vapaaehtoisia vieraanvaraisesti vastaan.

Yhteisöjen muiden jäsenien kanssa on keskusteltu siitä, minkälaisia kohtaamisia he olisivat kiinnostuneita sisällyttämään omaan elämäänsä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Yhteisössä yhdessä räätälöidyt vapaaehtoistehtävät: Ensimmäinen askel on tunnistaa, onko yhteisössä tarvetta vapaaehtoisilla ja minkälaisiin tehtäviin. Usein paras tapa tehdä tämä on keskustella yhdessä koko yhteisön jäsenten kanssa ja tunnistaa sitä kautta hyvin henkilökohtaisiakin kiinnostuksenkohteita ja tarpeita. Tämän pohjalta on mahdollista muotoilla vapaaehtoistehtäviä ja samalla syventää ymmärrystä siitä, minkälainen oma yhteisö lopulta onkaan.

Konkreettiset kuvaukset tarpeista ja ymmärrys erilaisista viestintäkanavista: Kun oman yhteisön toimintaan kutsutaan mukaan uusia ihmisiä, ovat konkreettiset ja ihmisläheiset kuvaukset parhaita. "Etsimme vapaaehtoisia" -kuvauksen sijaan onkin parempi kirjoittaa, että "yhteisömme jäsen haluaisi keskustella maalaustaiteesta asiasta tietävän kanssa - voisitko auttaa?". Vapaaehtoistehtäviä mainostavilla on oltava myös tietoa siitä, missä kanavissa tehtäviä mainostaa.

Yhteisöjen valmius vastaanottaa vapaaehtoisia vieraanvaraisesti vastaan: Yhteisöissä on ensinnäkin oltava mietittynä, millä tavoin vapaaehtoisia koordinoidaan rekrytoinnin jälkeen. Toisekseen koko yhteisössä on oltava valmius ja kiinnostus ottaa uudet vapaaehtoiset vieraanvaraisesti vastaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamallin myötä on tunnistettu helposti käytettävä, toimivaksi todettu ja helposti käyttöönotettava tapa mainostaa vapaaehtoistehtäviä paikallisalueella ja sitä kautta lisätä yhteyksiä alueen asukkaiden ja niissä toimivien yhteisöjen välillä.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

1. Keskusteluta omaa yhteisöäsi: Minkälaisia ihmisiä yhteisössänne on? Minkälaisia asioita haluaisitte tehdä muiden kanssa ja minkälaisessa vuorovaikutuksessa haluaisitte olla paikallisen alueenne kanssa? Minkälaisia ihmisiä teillä on, minkälaisia ihmisiä haluatte toivottaa tervetulleeksi arkeenne - minkälainen yhteisö lopulta olette?

2. Valmistele, miten yhteisönne ottaa uudet ihmiset vastaan ja miten vapaaehtoistoimintaa koordinoidaan: Vapaaehtoistoiminnan koordinoinnin tarkemmat osa-alueet voivat olla jaettu yhdelle tai muutamalle siihen erikoistuvalle tekijälle, mutta vapaaehtoisten kohtaaminen ja vieraanvarainen vastaanotto on koko yhteisön yhteinen asia.

3. Laadi tarinallisia ilmoituksia vapaaehtoistehtävistä: Hakuilmoitusten on hyvä olla tarinallisia ja ihmisläheisiä, jotka puhuttelevat alueen asukkaita. Esim. "Kontulassa asuva, yksinäinen mutta kovin sosiaalinen 75-vuotias Reetta haluaisi pelata shakkia."

 

4. Ota haltuun eri viestintäkanavat ja ole rivakasti vuorovaikutuksessa yhteyttä ottaneiden kanssa: Paikalliset Facebook-ryhmät ja muut ilmoitustaulut on usein verrattain helppoa paikantaa. Kun ilmoitus on jätetty, on uusien vapaaehtoisten yhteydenottoihin hyvä vastata rivakasti, vaikka itse toimintaa ei päästäisikään heti aloittamaan. Näin muodostatte heti yhteyden uuteen tulokkaaseen.

Kansikuva
Visualisointi toimintamallista

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis