Verkosta virtaa -elämyspäivä iäkkäiden digikiinnostuksen, -tiedon ja -osaamisen lisäämiseen

Digiummikoille suunnatussa elämyspäivässä rohkaistaan iäkkäitä sähköisten palveluiden käyttöön. Ensin on kuvitettu alustus netin mahdollisuuksista ja palveluista. Sen jälkeen on mahdollisuus kokeiluun koulutettujen vertaisopastajien kanssa. Täkynä on maksuttomat pullakahvit.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Verkosta virtaa -elämyspäivä iäkkäiden digikiinnostuksen, -tiedon ja -osaamisen lisäämiseen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digiummikoille suunnatussa elämyspäivässä rohkaistaan iäkkäitä sähköisten palveluiden käyttöön. Ensin on kuvitettu alustus netin mahdollisuuksista ja palveluista. Sen jälkeen on mahdollisuus kokeiluun koulutettujen vertaisopastajien kanssa. Täkynä on maksuttomat pullakahvit.

Toteutuspaikka
Eläkkeensaajien Keskusliiton Verkosta virtaa -toiminta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Margit Granberg

Luotu

10.06.2020

Viimeksi muokattu

10.06.2020
Ratkaisun perusidea **

1) Vertaisopastajien rekrytointi ja koulutus

Etsitään paikkakunnalla toimivista yhdistyksistä ikääntyneitä, joilla on hyvät tietotekniikkataidot ja jotka haluavat tehdä vapaaehtoistyötä tietotekniikkaopastajina. Opastajat voivat olla myös kunnan työntekijöitä tai miten missäkin asia järjestetään. Opastajat perehdytetään ikääntyneiden opastamiseen ja he saavat tietoa uusista laitteista ja niiden käyttöönotosta ja käytöstä.

2) Etsivä ja löytävä työ

Paikkakunnan eläkeläisyhdistyksissä on yleensä hyvät tiedot siitä, ketkä alueen ikääntyneet käyttävät nettiä ja ketkä eivät. He myös tietävät, missä ikääntyneet liikkuvat ja mitä lehteä kohderyhmä lukee. Opastajat vievät ilmoituksia digielämyspäivästä esim. palvelutalojen, kauppojen, kirjaston ja seurakunnan ilmoitustauluille. Kutsutaan nettiä jo käyttävät tuomaan tilaisuuteen niitä tuttujaan, jotka eivät vielä asioi netissä. Täkynä on maksuttomat pullakahvit. Paikallislehteen lähetetään juttu tilaisuudesta ja kutsutaan toimittaja.

3) Verkosta virtaa -elämyspäivä

Tilaisuus järjestetään esteettömässä ja neutraalissa tilassa. Tilaisuus kestää noin kaksi tuntia ja koostuu kahdesta noin 20 min kestävästä "luennosta" (+ 10 min kysymyksille), joiden aiheet ovat Iloa ja hyötyä netistä: mitä kaikkea nettiyhteys tuo ulottuvillesi sekä Erilaisia tietokoneita ajeluun tiedon valtatiellä. Lisäksi katsotaan pariminuuttisia SeniorSurf -innostusvideoita tietotekniikan käytöstä. Puheosuuksien jälkeen esitellään paikalliset vertaisopastajat ja juodaan pullakahvit, joiden lomassa osallistujat saavat itse kokeilla tablet-laitteita opastajien kanssa. Elämys on löytää vaikka katunäkymä vanhan asuinkaupungin kotikadulta, nähdä suosikkiartistin 70-luvun videoesiintyminen ja löytää paikallisen yhdistyksen Ajankohtaista-sivuilta ilmoitus yhdistyksen tulevasta kesäretkestä. Myös nettipankin laskunmaksusovelluksen käytön helppous on yllättänyt iloisesti.

4) Tapahtuman jälkeen

Vapaaehtoiset vertaisopastajat ovat löytäneet opastettavia, joita he auttavat älylaitteen hankinnassa, käyttöönotossa ja sähköisten palveluiden opettelussa.

Toimintaympäristö **

Maaseutumaiset kylät ja pienet kaupungit, joista nuoret ovat lähteneet töihin kaupunkeihin ja joiden iäkkäillä ole digitukea omasta takaa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmä opastuksessa on pienten paikkakuntien digisyrjäytyneet ja syrjäytymisvaarassa olevat iäkkäät, joilla ei ole laitetta eikä läheisiä, jotka osaisivat, haluaisivat tai voisivat opastaa laitteen käytössä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Paikallisen yhdistyksen tai muun koordinoivan tulee löytää vapaaehtoiset digiopastajat, joita tulee olla vähintään kolme henkeä. Kolme siksi, että jos yksi sairastuu tai estyy saapumasta johonkin opastustilaisuuteen, riittää kahden jäljelle jäävän osaaminen eikä opastusta peruta. Yhdistyksen koordinaattori rohkaisee ja kiittää opastajia, ja mahdollisesti myös järjestää opastuspaikan sekä markkinoi opastusta omassa yhdistyksessä. Hän voi myös olla se, joka on yhteydessä paikallislehteen ja vie mainokset elämyspäivästä kauppojen, seurakuntien, työväentalojen ja kirjastojen ilmoitustauluille, joista iäkkäät seuraavat paikkakunnan tapahtumia.

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Usein iäkkäälle suurin kynnys lähteä käyttämään käyttämään laitteita ja sähköisiä palveluita on saatavissa olevan tuen puute niin laitteen hankintaan kuin sen käytön opetteluunkin. Kun opastajat ja opastettavat on kohtautettu ja he ovat jo alustavasti tutustuneet, uskalletaan lähteä hankkimaan laitettakin. Varsinkin kun saa apua laitteen valintaan. Sellaisetkin, jotka ovat pelänneet tietotekniikkaa, ovat yllättyneet nykyaikaisten laitteiden käytön helppoudesta ja toimivuudesta vanhoihin muistikuviin verrattuna.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Paikkakunnan ja sen paikallisyhdistyksen tulee olla verrattain pieni, esim. 70-200 henkeä, jotta yhdistyksen hallitus tuntee jäsenensä ja löytää osaavat opastajat sekä voi ohjata apua tarvitsevia opastettaviksi.

Isojen paikkakuntien opastajat todennäköisesti asuvat liian hajallaan eivätkä tunne toisiaan, jotta opastajatiimi hioutuisi hyvään yhteistyöhön jo kurssilla. Satojen tai tuhansien jäsenten yhdistyksessä tieto rivijäseneltä yhdistyksen johdolle ei aina kulje ja koska mahdollisia opastuspaikkoja on paljon, on opastuspaikan valinta ja sijainti suuremmassa roolissa, ja voi olla vaikea löytää paikkaa, joka toimisi kaikille.  

Kansikuva
Opastaja ja opastettava tutkivat yhdessä tabletin mahdollisuuksia.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä