Yhtenäisen kirjaamisen vahvistaminen Pohteella implementoitaessa Terapiat etulinjaan -toimintamallin menetelmiä
Terapiat etulinjaan menetelmien koulutusstarteissa tarjottiin vastuuyksiköiden käyttöön fraasit interventioiden kirjaamiseen. Fraaseissa oli otsikoituna mm. "Toimenpide" ja "Hoidon syy", jotta saatiin kertymään tilastotietoa THL:lle.
Toimintamallin nimi
Terapiat etulinjaan menetelmien koulutusstarteissa tarjottiin vastuuyksiköiden käyttöön fraasit interventioiden kirjaamiseen. Fraaseissa oli otsikoituna mm. "Toimenpide" ja "Hoidon syy", jotta saatiin kertymään tilastotietoa THL:lle.
Uusia menetelmiä käyttöönotettaessa luodaan kirjaamista varten fraasit, jotta kirjaaminen toteutuu yhtenäisesti ja tasalaatuisesti. Fraasien kautta kerrytetään tilastotietoa toimenpiteistä ja hoidon syistä (ICPC-oirekoodi)
Pohteen matalan kynnyksen aikuisten mielenterveyspalveluja kehitettäessä toimittiin yhteistyössä Pohteen alueellisten mielenterveyspalveluiden toimijoiden ja Tietohuollon kanssa. Matalan kynnyksen palveluja vahvistettiin Terapiat etulinjaan toimintamallin psykososiaalisilla menetelmillä. Koulutettaessa menetelmien käyttöönottoon vahvistettiin myös yhtenäistä kirjaamista ottamalla käyttöön kaikille yhteiset fraasit.
Yhtenäisen kirjaamisen kehittämistyön kohderyhmänä ovat olleet mielenterveyspalveuiden ammattilaiset. Ammattilaisen tasalaatuinen kirjaaminen hyödyttää ammattilaisia itseään, asiakasta/potilasta ja organisaatiota. Kehittämistyössä on alusta alkaen ollut mukana kirjaamisen asiantuntijoita ja työssään potilaskirjauksia toteuttavat ammattilaiset. Ammattilaiset ovat myös käyttöönoton aikana antaneet palautetta, jota on hyödynnetty kehittämistyössä.
Yhtenäistä kirjaamista vahvistetaan yhtä aikaa, kun otetaan käyttöön Terapiat etulinjaan toimintamallin menetelmiä. Kirjaamisen vahvistamiseen osallistuu matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden henkilöstö, kirjaamisesta hva:lla vastaava Tietohallinto ja kehittämistyötä toteuttavat. Uusia menetelmiä käyttöönotettaessa myös kirjaaminen tasalaatuistuu ja siitä kertyvä tieto hyödyttää asiakatsa, ammattilaista ja organisaatiota. Fraasien käyttö vähentää ammattilaisen työtaakkaa ja lyhentää kirjaamiseen kuluvaa aikaa.
Fraasien käyttöönoton seurauksena pystytään seuramaan hva:lla toteutuneita toimepiteitä ja hoidon syitä. Fraasien käyttö on jokseenkin vakiintunutta, kun sairauskertomuksiin kirjataan Terapiat etulinjaan interventioita ja ensijäsennystä.