Etävastaanotot sosiaali- ja terveyspalveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla asukas voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa tai -ryhmävastaanotolla. 

Kokonaisuuden nimi
Etävastaanotot sosiaali- ja terveyspalveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla asukas voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa tai -ryhmävastaanotolla. 

Kokonaisuuden tarkoitus ja tavoitteet

Hyvinvointialueella on ollut useita etävastaanottojärjestelmiä käytössä. Tavoitteena on, että alueelle tulee yksi etävastaanottojärjestelmä, joka vastaa sekä sosiaali- että terveyspalveluiden tarpeisiin koko hyvinvointialueella.  Digipalveluiden kehittäminen perustuu hyvinvointialueen palvelu-ja digistrategioihin. 

Toimiaika

Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue 1.8.2022 – 31.12.2025. Hankkeeseen osallistuvat Etelä-Pohjanmaan kunnat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tuottavat kuntayhtymät sekä yleishyödyllisiä yhteisöjä.

 

Toimijat

Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue 1.8.2022 – 31.12.2025. Hankkeeseen osallistuvat Etelä-Pohjanmaan kunnat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tuottavat kuntayhtymät sekä yleishyödyllisiä yhteisöjä.

Rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Yhteyshenkilön nimi
Vuokko Rajala
Yhteyshenkilön organisaatio
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Yhteyshenkilön sähköpostiosoite
vuokko.rajala@hyvaep.fi

Tekijä

Vuokko Rajala

Luotu

19.08.2024

Viimeksi muokattu

21.01.2025
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

 Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelta puuttuu yhtenäiset  etävastaanotto järjestelmät ja toimintamallit. Alueella on ollut eri järjestelmiä käytössä ja vaihteleva käytäntö  etävastaanoton hoitamiseen.  Alueella on tunnistettu tarve yhtenäiselle tietotuvalliselle järjestelmälle, joka vastaa koko hyvinvointialueen etävastaanottojen tarpeisiin.

Tavoitteena on lisätä etävastaanottojen määrää ja yhtenäistää etävastaanottojen toimintamallit. Etävastaanotot mahdollistavat sote-keskusrajat ylittävän asioinnin.

Päämäärä ja päätavoite

Etävastaanotot mahdollistavat asiakkaalle asioinnin ilman sotekeskukseen siirtymistä. Ammattilaisen työnkuva monipuolistuu ja osin tarjoutuu uusia työmuotoja. Ammattilaisten siirtymiset asiakkaan luo tai toiseen sotetoimipisteeseen vähenevät etävastaanottojen myötä.

Suomen kestävän kasvun ohjelman mukaisesti  kansallisena tavoitteena on, että osuus sosiaali- ja terveydenhuollon  kontakteista, jotka hoidetaan etänä sähköisin välinein lisääntyy. Indikaattorina on, että 4/2025 mennessä 35% kontakteista hoidetaan etänä sähköisin välinein. Palvelukohtaisesti esihenkilöt seuraavat etävastaanottojen määrää. 

 

Tavoiteltavat tulokset, tuotokset ja vaikutukset

Etävastaanoton kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan. Toimintamalli kuvaa etävastaanottojen toteutusta.   Toimintamalli ohjaa etävastaanottoprosessia ja on muokattavissa helposti eri palvelukokonaisuuksiin. 

Hyvinvointialueella etävastaanottoja tehdään sotekeskus kohtaisesti ja sotekeskusrajat ylittävästi. Sotekeskus kohtaisessa toimintamallissa etävastaanottoja tarjotaan oman sotekeskuksen asiakkaille vastaanottokäynnin korvaavana palveluna. Sotekeskus rajat ylittävässä toimintamallissa asiakas saa palvelun etävastaanottona toimipaikasta riippumatta. Sotekeskus rajat ylittävä etäasiointi lisää palveluiden tasavertaisuutta alueen asukkaille.

Etävastaanotoilla asioidaan ensisijaisesti vahvasti tunnistautuneena. Huoltajan tekemä puolesta asiointi on mahdollista terveyspalveluissa alle 12v lapsen ja  sosiaalipalveluissa alle 18v huollettavan asioissa. Mikäli asiakkaalle on tehty suomi.fi valtuutus voi valtuutettu asioida asiakkaan puolesta etävastaanotoilla. Harkituissa poikkeustapauksissa tunnistautumaton etävastaanotto on mahdollista.

Etävastaanottoja tehdään OmaEP digipalvelun kautta, joka mahdollistaa helpon etävastaanotto asioinnin asukkaalle ja ammattilaiselle. Asukas voi käyttää OmaEP digipalvelua myös mobiilisovelluksessa. 

Asiakkailta kerätään asiakaspalautetta etävastaanottojen jälkeen toiminnan kehittämiseksi. 

Etävastaanottojen suunnittelussa olennaista on että tunnistetaan palvelualueella palvelut, jotka soveltuvat etävastaanotoiksi.  Hyvinvointialueen sitoutuminen sovittuihin käytäntöihin on tärkeää, että asukkaat saavat tasavertaista palvelua asuinpaikasta riippumatta. 

Uuden toimintamallin käyttöönottaminen vaatii ammattilaisten osallistamisesta ja kouluttamista (etävastaanotolla toimiminen sekä tekninen koulutus). Jalkauttamiseen on ammattilaisilla saatavissa tukea ja hyvinvointialueella on selkeä prosessi miten ongelmatilanteessa toimitaan.