Kouluväkivaltaa ratkomassa yhteisen nuotiopiirin äärellä
THL kutsui yhdessä Aseman Lapset ry:n ja Opetushallituksen kanssa ammattilaisia (sosiaalitoimen, poliisin, koulun ja järjestöjen edustajia), vanhempia ja nuoria nuotiopiirille yhteiseen keskusteluun. Tavoitteena oli lisääntynyt ymmärrys yhdessä toimimisen mahdollisuuksista vakavissa ja pitkittyneissä kouluväkivaltatilanteissa käytännön esimerkkien kautta yhdessä työskennellen.
Kokonaisuuden nimi
THL kutsui yhdessä Aseman Lapset ry:n ja Opetushallituksen kanssa ammattilaisia (sosiaalitoimen, poliisin, koulun ja järjestöjen edustajia), vanhempia ja nuoria nuotiopiirille yhteiseen keskusteluun. Tavoitteena oli lisääntynyt ymmärrys yhdessä toimimisen mahdollisuuksista vakavissa ja pitkittyneissä kouluväkivaltatilanteissa käytännön esimerkkien kautta yhdessä työskennellen.
Kokonaisuuden tavoitteena on koota tietoa ja toimintatapoja sekä ihmisiä yhteen kouluväkivallan ratkaisemiseksi.
Kokonaisuus käynnistettiin 31.1.2024 THL:n tapahtumanana Helsingissä paikan päällä sekä etäyhteyksillä toteutetussa ensimmäisessä nuotiopiiri -työpajassa. Yhteinen työskentely jatkuu niin kauan kuin se koetaan tarpeellisena.
Kouluväkivalta -ilmiön ympärille kutsutaan kaikki, joita teema koskettaa ja kiinnostaa. Oleellista on etsiä yhdessä ratkaisuja moniäänisesti: nuoret, vanhemmat, järjestötoimijat, eri ammattilaiset ja kansalliset kehittäjät. Organisaatioina mukana käynnistämässä ovat Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Opetushallitus, Aseman Lapset, Goodwin Society.
Koulukiusaaminen on yleistä. Vuoden 2023 kouluterveyskyselyn mukaan viikoittaista kiusaamista muiden oppilaiden taholta oli kokenut hieman alle joka kymmenes perusopetuksen 4. ja 5. luokan oppilaista (pojat 8 % ja tytöt 9 %) sekä 8. ja 9. luokan oppilaista (pojat 8 % ja tytöt 7 %).
Kiusaaminen voi vakavoitua ja pitkittyä, eikä se useinkaan rajoitu vain koulun seinien sisälle, vaan monin tavoin vapaa-ajalle, sosiaaliseen mediaan, jopa koteihin. Kiusaaminen voi olla henkistä tai fyysistä ja mielestämme on usein syytä puhua kouluväkivallasta.
THL kutsui yhdessä Aseman Lapset ry:n ja Opetushallituksen kanssa ammattilaisia (sosiaalitoimen, poliisin, koulun ja järjestöjen edustajia), vanhempia ja nuoria nuotiopiirille. Tavoitteena oli lisääntynyt ymmärrys yhdessä toimimisen mahdollisuuksista vakavissa ja pitkittyneissä kouluväkivaltatilanteissa käytännön esimerkkien kautta yhdessä työskennellen. Nuotiopiirille osallistui lähes 300 henkilöä läsnä ja etäyhteyksin.
Koulu- ja oppilaitosympäristöt ovat lapsille ja nuorille turvallisia ja hyvinvointia lisääviä yhteisöjä, joihin jokainen voi kokea kuuluvansa.
Konkreettisena tuloksena tavoitellaan ratkaisuja, joilla voimme vaikuttaa kouluväkivallan vähenemiseen: toimintakulttuurin muutos, yhdessä tekemisen tavat, nuorten/vanhempien/ammattilaisten tietoisuuden ja osallisuuden vahvistuminen ilmiön ratkaisemisessa. Lasten ja nuorten turvallisuuden ja hyvinvoinnin lisääntyminen.