Opiskeluhuollon ja mielenterveyspalveluiden yhteistyö toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisessa hoidon tarpeen arvioinnissa, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, RRP 2

Toimintamallissa kuvataan toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisen hoidon tarpeen arvioinnin prosessi ja yhteistyö perustason mielenterveyspalveluiden ja opiskeluhuoltopalveluiden välillä.

Toimintamallin nimi
Opiskeluhuollon ja mielenterveyspalveluiden yhteistyö toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisessa hoidon tarpeen arvioinnissa, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, RRP 2
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa kuvataan toisen asteen opiskelijoiden psykiatrisen hoidon tarpeen arvioinnin prosessi ja yhteistyö perustason mielenterveyspalveluiden ja opiskeluhuoltopalveluiden välillä.

Toteutuspaikka
Oulun alueelliset mielenterveyspalvelut ja opiskeluhuoltopalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sanna Iisakka

Luotu

18.03.2025

Viimeksi muokattu

25.06.2025
Ratkaisun perusidea

Kun opiskeluhuollossa ilmenee tarve opiskelijan mielenterveyden hoidolle, varataan opiskelijalle aika hoidon tarpeen arviointiin, mihin opiskeluhuollon työntekijä sekä muut tarvittavat tahot tulevat mukaan. Yhteisessä tapaamisessa luodaan ymmärrys opiskelijan tilanteesta ja suunnitellaan yhdessä jatkohoito. 

Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategian mukaisesti pyrimme parantamaan asiakkaiden palvelutarpeeseen pohjautuen palvelujen laatua, vaikuttavuutta ja hoidon jatkuvuutta.

Hankesuunnitelman mukaisesti käynnistetään perustason mielenterveyspalveluiden toimintamallien konkreettinen kokeilu osana perhe- ja sotekeskuksia, jossa tavoitteena tutkimuksen, hoidon ja kuntoutuksen toteutuminen perustason palveluissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä toisen asteen opiskelijat sekä heille mielenterveyden tukea ja hoitoa antavat ammattilaiset.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintaa juurrutetaan vastuuyksikköpäälliköiden ja työntekijöiden toimesta opiskeluhuollon ja alueellisten mielenterveyspalveluiden yhteistyönä. Yhteinen hoidon tarpeen arviointi vaatii alussa ajallisen panostuksen, mutta voi itsessään olla jo hoidollinen käynti. Yhteinen ymmärrys asiakkaan tilanteesta lisääntyy, kaikilla on tiedossa miten hoito jatkuu ja mitä muuta sovittiin. Hoidon tarpeen arvioinnissa hyödynnetään terapia- /interventionavigaattoria.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin myötä tiedetään, ketkä aikaa mielenterveyspalveluihin jonottavat, kun hoidon tarpeen arviointi on tehty oikea-aikaisesti. Jonotusaika hoitoon on lyhentynyt, kun jonossa on opiskelijat, ketkä todella tarvitsevat psykiatrista hoitoa ja vaihtoehtoisesti mielenterveyden tuki voi jatkua myös opiskeluhuollossa. Jonotusajan tuesta/hoidosta sovitaan tarvittaessa niin, ettei opiskelija jää ilman tarvittavaa tukea jonotusaikana.