Opiskeluhuoltopalveluiden ja lapsiperhepalveluiden sosiaalityön yhteistyön kehittäminen
Kehittää opiskeluhuolto- ja lapsiperhepalveluiden sosiaalityön välistä yhteistyötä. Tavoitteena luoda yhteistyön malli, jonka avulla saadaan karsittua työn päällekkäisyyttä, hyödynnettyä jo olemassa olevaa tietoa sekä toisten asiantuntijuutta.
Toimintamallin nimi
Kehittää opiskeluhuolto- ja lapsiperhepalveluiden sosiaalityön välistä yhteistyötä. Tavoitteena luoda yhteistyön malli, jonka avulla saadaan karsittua työn päällekkäisyyttä, hyödynnettyä jo olemassa olevaa tietoa sekä toisten asiantuntijuutta.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kehittää opiskeluhuolto- ja lapsiperhepalveluiden sosiaalityön välistä yhteistyötä Nokian alueella aloittaen opiskeluhuoltopalveluiden kuraattoripalveluista.
Tavoitteena oli luoda malli, jonka avulla saadaan karsittua työn päällekkäisyyttä, hyödynnettyä jo olemassa olevaa tietoa ja toisten asiantuntijuutta sekä vahvistettua asiakaslähtöisyyttä.
Opiskeluhuollossa ja lapsiperheiden palveluissa olevat lapset ja nuoret.
Yhteistyö ja yhteinen keskustelu on saatu aloitettua palveluyksiköiden välillä sekä yhteistyön tiivistämisen tarpeet on tunnistettu (esim. yhtenäisten toimintamallien tarve). Tiivis yhteistyö on todettu merkitykselliseksi sekä palveluyksiköiden että asiakkaiden näkökulmasta.
Palveluyksiköiden välisen tiiviin yhteistyön takaamiseksi yhteistyötapaamisten tulee olla jatkossa säännöllisiä ja tapaamisten tulee olla etukäteen suunniteltuja. Yhteistapaamisiin tulee varata riittävästi aikaa ja niiden tulee olla työntekijöitä velvoittavia. Uudet organisaatiot tulee tehdä näkyviksi heti organisaatiomuutosten astuessa voimaan. Yhteydenpidon tulee olla helppoa ja nopeaa, jotta asiakkaan yhteistapaamiset pystytään järjestelemään ja toteuttamaan.
Jatkossa (arviolta syksy 2025) yhteinen asiakastietojärjestelmä (SAGA) tukee yhtenäisten toimintamallien vakiinnuttamista ja selkeät rakenteelliset kirjaamiskäytännöt myös parantavat asiakastietojen laatua sekä tietojen sujuvaa siirtymistä ammattilaiselta toiselle.
Kansikuva
