Äänikirjoista tietoa, tukea ja iloa muistiperheille sekä muille lukemisesteisille
Celia-kirjasto tuottaa saavutettavassa muodossa olevaa kirjallisuutta henkilöille, joille painetun tekstin lukeminen on vamman, sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi hankalaa. Muistisairaus, heikentynyt näkö, reuma, lihastauti ja monivammaisuus voivat olla lukemisesteenä.
Toimintamallin nimi
Celia-kirjasto tuottaa saavutettavassa muodossa olevaa kirjallisuutta henkilöille, joille painetun tekstin lukeminen on vamman, sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi hankalaa. Muistisairaus, heikentynyt näkö, reuma, lihastauti ja monivammaisuus voivat olla lukemisesteenä.
Lukemisesteisillä henkilöillä on oikeus käyttää Celia-kirjaston äänikirjoja. Oma ilmoitus lukemisesteestä riittää, lääkärintodistusta ei tarvita. Palvelu on käyttäjille maksutonta.
Tiedon puute, asenteet ja ennakkoluulot voivat olla esteenä ja/tai hidasteena äänikirjapalvelun käyttöönottamisessa.
Kiikarissa aivoterveys -hanke ja Celia -kirjasto järjestivät yhteistyössä äänikirjakokeilun, johon osallistui 15 muistiperhettä. Äänikirjoista kiinnostuneet perheet löytyivät muistiluotsityöntekijöiden kautta, ja heidät kutsuttiin äänikirjaesittelyyn Mikkelin seudun Muisti ry:n toimistolle. Yhdistyksen tablettitietokoneelle ladattiin 3 tai 4 perheen valitsemaa äänikirjaa ja kokeilusta (1 kk) tehtiin kirjallinen sopimus. Perhe sai ohjausta ja harjoitusta tabletin käytössä sekä kirjallisen käyttöohjeen. Lisäksi heitä kannustettiin tarvittaessa pyytämään apua. Kahden viikon kuluttua puhelimitse kysyttiin kokemuksia. Jos perhe hyötyi äänikirjoista, hanketyöntekijä täytti puhelinyhteydessä perheen kanssa sähköisen Celia-tunnusten hakulomakkeen. Käyttäjätunnukset perhe sai omaan sähköpostiinsa. Tabletin palautuksen yhteydessä perhe sai tarvittaessa ohjausta omaehtoisen kuuntelun jatkamiseen. Lisäksi äänikirjakokeilussa oli mukana 11 palveluasumisen yksikköä Mikkelissä ja lähikunnissa. Heille tietoa Celian äänikirjapalveluista välitettiin puhelimitse, sähköpostitse sekä Teams-tapaamisilla.
Toimintamallin levittämisessä tärkeintä on tiedon levittäminen Celian palveluista. Ammattihenkilöt, jotka kohtaavat työssään ikääntyviä, lukemisesteisiä henkilöitä, ovat avainhenkilöitä. Heidän tulee kertoa äänikirjoista, motivoida, kannustaa ja ohjata omia asiakkaitaan lähikirjastoon, jossa Celian asiakkuus virallisesti tehdään.
Kokeilussa olleista perheistä 11 liittyi Celian asiakkaaksi (kolme yksinasuvaa); edellisistä kaksi osti tabletin ja kiinnostui myös muista digipalveluista. Palveluasumisen yksiköistä ainakin 5 käyttää Celian äänikirjoja.