Päijät-Hämeen hyvinvointialueella sote-keskuksien ja apteekkien välille koottiin verkosto yhteistyön kehittämiseksi ja asiakkaan hoitopolun turvaamiseksi.

Toimintamallin nimi
Apteekki ja sote-keskus -verkosto
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella sote-keskuksien ja apteekkien välille koottiin verkosto yhteistyön kehittämiseksi ja asiakkaan hoitopolun turvaamiseksi.

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialue ja Päijät-Hämeen alueen apteekit
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Häme
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Elina Leinonen

Luotu

01.11.2023

Viimeksi muokattu

11.12.2023
Ratkaisun perusidea

Alueellinen apteekki ja sote-keskus -verkosto koostuu suunnitteluryhmästä ja laajemmasta verkostosta. Verkosto kokoontuu noin kolmen kuukauden välein käsittelemään yhdessä sovittuja asioita. 

Suunnitteluryhmä valmistelee teemat ja tapaamiset verkostolle sekä tekee alustavat toimeenpanosuunnitelmat.
Suunnitteluryhmän kokoonpano on:

  • lääkäri, puheenjohtaja
  • sote-keskuksen farmaseutti, sihteeri
  • sairaala-apteekin edustaja
  • alueen sote-apteekkarit
  • tarpeen mukaan muiden ammattiryhmien edustajia, esim. lääkitysturvallisuuskoordinaattori, ICT, hoitotyön edustaja

Laajempi verkosto käsittelee aiheet sekä varmistaa sovittujen asioiden toimeenpanon.
Laajemman verkoston kokoonpano on:

  • suunnitteluryhmä
  • Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sote-keskuksien edustajat
  • Päijät-Hämeen apteekkien edustajat

Yhteistyössä on esimerkiksi käyty läpi verkoston toimintaperiaatteita, hyvinvointialueen sähköisiä palveluja, jaettu viranomaisnumeroita ja lääkehoitoon liittyviä ohjeistuksia, luotu koneellisen annosjakelun toimintaohje ja kehitetty HaiPro-ilmoituksien hyödyntämistä rajapintojen avautuessa apteekin ja hyvinvointialueen välillä.

Toimintaympäristö

Avohoidossa asiakkaan hoitoketjussa jokaisella sote-ammattilaisella on tärkeä rooli muun muassa asiakkaan lääkehoidon toteutumisessa. Lääkkeitä käyttävä pitkäaikaissairas asioi apteekissa vähintään kolmen kuukauden välein, joten apteekin farmaseuttinen henkilökunta on tärkeä osa tätä ketjua. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Apteekeille tehdyn kysely avulla tunnistettiin useita kehittämiskohteita yhteistyössä apteekin ja sote-keskuksen välillä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Jäsenten aktiivinen osallistuminen sekä sote-keskuksen että apteekkien puolelta
  • Osallistujat vievät aktiivisesti sovittuja asioita omaan työyksikköön
  • Toisen työhön tutustuminen
  • Nimetyt koordinaattorit ja tosiasiallinen resurssi
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Alueen apteekeille tehtiin kysely apteekki ja sotekeskus -verkoston toiminnasta. Kaikki vastaajat kokivat verkoston edistäneen yhteistyötä alueella ja lähes kaikki kertoivat edistäneensä verkostossa käsiteltyjä asioita työyksikössänsä. Noin kolmasosa kertoi tekevänsä yhteistyötä paikallisen sote-keskuksen kanssa.

Kehitystyö jatkuu Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen loppumisen jälkeen. Tarkasteltava, onko todellisuudessa kyseessä sote-keskuksia ja apteekkeja laajempi verkosto eli onko tarvetta verkoston laajentumiselle.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on helposti sovellettavissa muille hyvinvointialueille.

Ks. Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot.

Kansikuva
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tunnus (sydämet)

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä