Päijät-Hämeen hyvinvointialueella sote-keskuksien ja apteekkien välille koottiin verkosto yhteistyön kehittämiseksi ja asiakkaan hoitopolun turvaamiseksi.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Apteekki ja sote-keskus -verkosto
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella sote-keskuksien ja apteekkien välille koottiin verkosto yhteistyön kehittämiseksi ja asiakkaan hoitopolun turvaamiseksi.

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialue ja Päijät-Hämeen alueen apteekit
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Häme
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Elina Leinonen

Luotu

01.11.2023

Viimeksi muokattu

11.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Alueellinen apteekki ja sote-keskus -verkosto koostuu suunnitteluryhmästä ja laajemmasta verkostosta. Verkosto kokoontuu noin kolmen kuukauden välein käsittelemään yhdessä sovittuja asioita. 

Suunnitteluryhmä valmistelee teemat ja tapaamiset verkostolle sekä tekee alustavat toimeenpanosuunnitelmat.
Suunnitteluryhmän kokoonpano on:

  • lääkäri, puheenjohtaja
  • sote-keskuksen farmaseutti, sihteeri
  • sairaala-apteekin edustaja
  • alueen sote-apteekkarit
  • tarpeen mukaan muiden ammattiryhmien edustajia, esim. lääkitysturvallisuuskoordinaattori, ICT, hoitotyön edustaja

Laajempi verkosto käsittelee aiheet sekä varmistaa sovittujen asioiden toimeenpanon.
Laajemman verkoston kokoonpano on:

  • suunnitteluryhmä
  • Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sote-keskuksien edustajat
  • Päijät-Hämeen apteekkien edustajat

Yhteistyössä on esimerkiksi käyty läpi verkoston toimintaperiaatteita, hyvinvointialueen sähköisiä palveluja, jaettu viranomaisnumeroita ja lääkehoitoon liittyviä ohjeistuksia, luotu koneellisen annosjakelun toimintaohje ja kehitetty HaiPro-ilmoituksien hyödyntämistä rajapintojen avautuessa apteekin ja hyvinvointialueen välillä.

Toimintaympäristö **

Avohoidossa asiakkaan hoitoketjussa jokaisella sote-ammattilaisella on tärkeä rooli muun muassa asiakkaan lääkehoidon toteutumisessa. Lääkkeitä käyttävä pitkäaikaissairas asioi apteekissa vähintään kolmen kuukauden välein, joten apteekin farmaseuttinen henkilökunta on tärkeä osa tätä ketjua. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Apteekeille tehdyn kysely avulla tunnistettiin useita kehittämiskohteita yhteistyössä apteekin ja sote-keskuksen välillä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  • Jäsenten aktiivinen osallistuminen sekä sote-keskuksen että apteekkien puolelta
  • Osallistujat vievät aktiivisesti sovittuja asioita omaan työyksikköön
  • Toisen työhön tutustuminen
  • Nimetyt koordinaattorit ja tosiasiallinen resurssi
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Alueen apteekeille tehtiin kysely apteekki ja sotekeskus -verkoston toiminnasta. Kaikki vastaajat kokivat verkoston edistäneen yhteistyötä alueella ja lähes kaikki kertoivat edistäneensä verkostossa käsiteltyjä asioita työyksikössänsä. Noin kolmasosa kertoi tekevänsä yhteistyötä paikallisen sote-keskuksen kanssa.

Kehitystyö jatkuu Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen loppumisen jälkeen. Tarkasteltava, onko todellisuudessa kyseessä sote-keskuksia ja apteekkeja laajempi verkosto eli onko tarvetta verkoston laajentumiselle.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli on helposti sovellettavissa muille hyvinvointialueille.

Ks. Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot.

Kansikuva
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tunnus (sydämet)

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä