Ascot SCT-vaikuttavuusmittarin pilotointi kotihoidossa (RRP, pilari 4, inv.1)
Ascot SCT-vaikuttavuusmittarin pilotoiointi kotihoidossa. Käytännön kokemuksia toteutuksesta ja datasta.
Toimintamallin nimi
Ascot SCT-vaikuttavuusmittarin pilotoiointi kotihoidossa. Käytännön kokemuksia toteutuksesta ja datasta.
Palvelua tuotetaan asiakkaille ja on tärkeää olla selvillä, miten vaikuttavaa palvelu on asiakkaiden mielestä. Ascot SCT on Kentin yliopiston luoma, sosiaalipalveluiden käyttäjien elämänlaadun ja palveluiden vaikuttavuuden mittaamiseen suunniteltu, validoitu mittari.
Ascot SCT-mittaria pilotoidaan Pohjanmaan hyvinvointialueen kotiin annettavien palveluiden kotihoidossa. Hyvinvointialueet ovat vasta vuoden 2023 alussa organisoituneita entisiä kuntia ja sairaanhoitopiirejä, joten uusi organisaatio toimintaympäristöineen luo tietynlaiset haasteet jokaiselle toimijalle. Pohjanmaan hyvinvointialue aloitti vuonna 2022 kuntayhtymänä, joten vuoden 2022-2023 välillä saatiin luotua paljon uutta uuden organisaation näkökulmasta. Poliittinen paine ja taloustilanne painavat kuitenkin jokaista hyvinvointialuetta ja se luo omanlaiset haasteet toimintaympäristölle ja kehittämiselle.
Kohderyhmänä olivat kotihoidon asiakkaat kahdella eri kotihoidon alueella. Tarkoituksena selvittää, miten mittariston käytännön toteutus onnistuu parhaiten, että saadaan mahdollisimman kattavasti vastauksia asiakkailta, sekä millaista tietoa mittari tuo. Myös tarkoitus tutkia, minkälaisia eroja mittariston data tuo esille esimerkiksi fyysisinä ja etänä tapahtuvien kotihoidon käyntien välillä.
Mittarin käytännön toteutus tehtiin yhteistyössä hankehenkilöstön ja kotihoidon työntekijöiden kanssa. Hanke valmisteli tarvittavat materiaalit, kuten kyselymateriaalit sekä infomateriaalit kotihoidon henkilöstölle ja asiakkaille. Kotihoidon henkilöstö vei asiakkaille kyselylomakkeet, keräsivät kyselylomakkeet pois ja lähettivät hankehenkilöstölle. Lomakkeet olivat numeroituja, mutta anonymisoituja, joten hankehenkilöstö ei saanut vastaajista tietoonsa muuta kuin iän ja sukupuolen, joita lomakkeella kysyttiin. Kotihoidon henkilöstö ylläpiti avainkoodi-listaa numeroiduista lomakkeista, jotta pystyivät tarvittaessa selvittämään vastaajan. Tätä mahdollisuutta käytettiin vain siinä tapauksessa, jos asiakas oli vastannut johonkin kysymykseen sillä tasolla, että tilanteen pitkään jatkuessa tilanteesta voisi asiakkaan fyysinen tai psyykkinen vointi vaarantua.
Asiakkaat vastasivat lomakkeelle itse ja halutessaan saivat pyytää apua esimerkiksi läheisiltään. Kotihoidon henkilöstöstä saaman palautteen perusteella tämä aiheutti osaltaan sitä, että jos asiakkaalla oli esimerkiksi huono näkö tai vaikeuksia kirjoittaa, ei lomakkeelle vastaaminen onnistunut ilman apua. Toisaalta hyvää palautetta kotihoidon henkilöstö antoi siitä näkökulmasta, että paperinen lomake oli vastaajille tuttu muoto verrattuna digitaalisiin laitteisiin kuten tabletteihin.
Kun kotihoidon henkilöstö oli toimittanut vastauslomakkeet hankehenkilöstölle, niin ne syötettiin excel-pohjaiseen työkaluun, joka toimi aineiston muodostajana ja analyysin apuna. Työkalu kehitettiin osana hanketta, mutta aineistoa pystyy muokkaamaan myös muilla tilastollisilla ohjelmilla.
Kansikuva
