Asiakasmaksujen päätöksenteon valmistelun automatisointi, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I4)

Asiakasmaksuja varten tehtävä tulojen selvittäminen automatisoidaan viranomaisten rajapintoja hyödyntäen. Tämä vähentää manuaalista työtä, nopeuttaa käsittelyaikaa sekä parantaa ja yhtenäistää laadullisesti päätösten tiedonkäsittelyä.

Toimintamallin nimi
Asiakasmaksujen päätöksenteon valmistelun automatisointi, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakasmaksuja varten tehtävä tulojen selvittäminen automatisoidaan viranomaisten rajapintoja hyödyntäen. Tämä vähentää manuaalista työtä, nopeuttaa käsittelyaikaa sekä parantaa ja yhtenäistää laadullisesti päätösten tiedonkäsittelyä.

Toteutuspaikka
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen talouspalvelukeskus, asiakasmaksupalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Julia Salmelin

Luotu

23.10.2024

Viimeksi muokattu

25.10.2024
Ratkaisun perusidea

Tietolähteinä tuloselvityksessä käytetään mm. Vero, Kela, VTJ ja Tulorekisterin tietoja asiakkaalta saamien tietojen lisäksi. Viranomaisilta on saatavilla tiedot rajapintoja hyödyntäen lukuun ottamatta Kelaa (toistaiseksi). Tietojen hakeminen ja koostaminen automatisoidaan ratkaisullamme.

Toimintaympäristö

Asiakkaita Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tulosidonnaisissa palveluissa on noin 7000, lisäksi asiakasvaihtuvuus, joille kaikille tehdään tuloselvitys vähintään kerran vuodessa. Lisäksi asiakasmaksupalveluissa tehdään noin 2000 tuloselvitystä palveluseteleitä varten ilman maksupäätöstä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaan näkökulmasta muuttuu

•Asiakkailta kysytään suostumus tulotietojen hakemiseen viranomaisilta. Asiakas voi ilmoittaa, että ei itse halua toimittaa tulotietoja, jolloin viranhaltija selvittää ne suoraan viranomaisilta.

•Tähän saakka kaikkialla Länsi-Uudenmaan alueella suostumusta ei ole kysytty, vaan suostumus on kysytty vain tulojen vuosittaiseen tarkistamiseen.

•Työntekijän sijaan tulot selvittää kone (ei näkyvää asiakkaalle)

•Asiakas saa tiedon maksun suuruudesta aiempaa nopeammin palvelun alkaessa

Asiakkaan näkökulmasta ei muutu

•Asiakas saa edelleen halutessaan itse ilmoittaa tulot

•Päätöksen maksusta tai palvelusetelistä tekee edelleen viranhaltija

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työ projektoidaan ja resursoidaan projektisuunnitelman mukaisesti. Talouspalvelujen kumppanina on ICT-sopimustoimittajamme sekä digipalvelut. Projektin ulkoiset kulut rahoitetaan hyvinvointialueen investointimäärärahasta. Tavoitteena on saada ratkaisu käyttöön vuoden 2025 alussa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Käyttöönottoprojekti on vasta alkamassa, mutta henkilöstö jo virittäytyy uudistukseen, jossa paperin käsittely ja tietojen manuaalinen koostaminen vähenee huomattavasti.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ratkaisu on otettavissa käyttöön organisaatio- ja aptj-riippumattomasti.

Kansikuva
Prosessiautomaatio

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä