Asiakkaan ohjaaminen fysioterapeutin hoidon tarpeen arvioon chat-kontaktista (RRP, P4, I1)

Asiakkaan ottaessa tuki- ja liikuntaelin vaivoissa yhteyttä terveysaseman chattiin, hänet ohjataan soveltuvissa tilanteissa eteenpäin fysioterapian chattiin. Asiakas ohjataan tule-vaivoissa aina kun mahdollista ensin fysioterapeutin vastaanotolle. 

Toimintamallin nimi
Asiakkaan ohjaaminen fysioterapeutin hoidon tarpeen arvioon chat-kontaktista (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakkaan ottaessa tuki- ja liikuntaelin vaivoissa yhteyttä terveysaseman chattiin, hänet ohjataan soveltuvissa tilanteissa eteenpäin fysioterapian chattiin. Asiakas ohjataan tule-vaivoissa aina kun mahdollista ensin fysioterapeutin vastaanotolle. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue, kuntoutuspalvelut, digiterapeutit
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Sini Heinonen

Luotu

13.11.2024

Viimeksi muokattu

28.03.2025
Ratkaisun perusidea

Fysioterapian chatin aukioloajat laajenivat uuden asiointialustan käyttöönoton myötä. Chat on avoinna arkisin klo 9-15. Samalla 1/25 käynnistettiin yhteistyö uutena aloittaneen terveysasema-chatin kanssa. Tavoitteena on ohjata tuki- ja liikuntaelinoireinen asiakas, aina kun mahdollista, ensin fysioterapeutin vastaanotoille tai soittoajoille. 

Fysioterapeutin hoidon tarpeen arvion kautta asiakas saa soveltuvan etä- tai lähivastaanottoajan tai puhelimitse ohjausta vaivoihinsa. Toimintamallilla halutaan vähentää tuki- ja liikuntaelinoireisiin liittyviä lääkärikäyntejä sekä asiakkaan kannalta, antaa hänelle paras mahdollinen apu tuki- ja liikuntaelinvaivojen hoitoon ja ehkäisyyn. 

Terveysasema-chatin hoitajien ja fysioterapeuttien välillä on konsultaatiokanava, jonka avulla voidaan konsultoida toista ammattilaista. Asiakkaat on myös mahdollista siirtää chattien välillä toiseen työjonoon tarvittaessa molemminpuolisesti. Chatistä toiseen siirrettäessä, asiakkaan kanssa käyty keskustelu voidaan myös siirtää, jolloin asiointi nopeutuu vastaanottavassa palvelussa. Asiakkaalle kerrotaan siirrosta ennen sen toteuttamista. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialue sijaitsee Kaakkois-Suomessa kuuden kunnan alueella, jossa on useita eri keskuksia sekä haja-asutusalueita. Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitetään uusia palveluita palveluvalikon laajentamiseksi ja palveluiden turvaamiseksi kaikille alueen asukkaille. 

Kymenlaakson hyvinvointialueen kuntoutuspalveluihin perustettiin vuonna 2023 digiterapiakeskus. Digiterapeutit osallistuvat uusien toimintamallien kehittämiseen ja ovat käyttöönottaneet monia uusia toimintoja kuten vuonna 2023 joulukuussa aloittaneen chatin. Hoidon tarpeen arvion laajentaminen fysioterapeuteille tapahtuu vuonna 2024 aluksi digiterapiakeskuksen digifysioterapeuttien voimin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat hyvin yleisiä väestöllä. Kuntoutuksen ammattilainen on usein paras arvioimaan ja hoitamaan vaivoja. Jos asiakkaan vaivat vaativatkin lääkäriä, voi terapeutti ohjata asiakkaan edelleen kiiretiimiin tai kiireettömään tiimiin hoitajan ja/tai lääkärin arvioon. 

Monella hyvinvointialueella ollaan siirtymässä  entistä enemmän suoraan fysioterapeutille ohjaukseen tuki- ja liikuntaelinoireisten asiakkaiden kohdalla. Asiakkaan näkökulmasta fysioterapeutin vastaanotolla saa ohjausta ja neuvontaa tuki ja liikuntaelinoireisiin laajemmin kuin esimerkiksi yleislääkärin vastaanotolla. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Chattiin vastaajat ovat toimintamallin alkaessa digiterapeutteina chat-työtä aiemminkin tehneitä henkilöitä.  Suomen kestävän kasvun ohjelma, digitaalinen sote-keskus -hankkeen kautta tehty työpanoksen siirto (1 ft, 6kk ajan) tukee chatin laajentamista. Työpanoksensiirtoon valittu henkilö aloitti uutena työntekijänä chat-työn 1/2025 alkaen. Chattiin vastaajien rinkiin lisätään toiminnan käynnistyttyä kuntoutuksen muuta henkilöstöä ja toiminta laajenee edelleen keväällä 2025. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Jonosiirtojen määristä ei ole saatavissa lukuja raportoinnin kautta, joten seuranta toteutettiin käyttämällä henkilöstön täyttämää seurantalistaa ajalla 14.1.-28.2.2025. Jonosiirrot on koettu fysioterapeuttien kannalta työtä helpottavaksi, kun esimerkiksi lääkärintodistuksen tai reseptiin liittyvän asiakkaan voi ohjata terveysaseman chattiin suoraan. Jonosiirroissa voidaan siirtää myös asiakkaan kanssa käyty keskustelu, jolloin asiakkaan ei tarvitse aloittaa asiaansa uudelleen. Terveysasema-chatistä pyritään siirtämään fysioterapeuteille kaikki soveltuvat tuki- ja liikuntaelinasiakkaat. 

Seuranta-ajalle jonosiirtoja on kirjattu terveysaseman chatistä fysioterapian chattiin 2 kpl ja fysioterapian chatistä terveysaseman chattiin 8 kpl. Terveysaseman chat aloitti uutena, mikä on vaikuttanut yhteistyön käynnistymiseen. Jonosiirtojen vähyyteen voi vaikuttaa myös se, että asiakas ei ehkä ole halunnut siirtoa, jos hän on odottanut jo terveysaseman chattiin tullessaan. Chat-kontaktien määrät ovat olleet korkeita ja kuntoutuksen chat-palveluun tuli tammikuussa 14. päivän aloituksen jälkeen 44 yhteydenottoa ja helmikuussa 50 yhteydenottoa. Aiemmin chatin määrät ovat olleet alla 20 yhteydenottoa per kuukausi. Asiointialusta ja chat-palvelut on siis löydetty hyvin käyttöönoton jälkeen. 

Konsultaatiokanava chattien välillä avautui vasta helmikuussa ja ensimmäiset konsultaatiot toteutuivat vasta seurantajakson jälkeen. Hoitajat ja fysioterapeutit voivat tarpeen tullen konsultoida toisiaan reaaliajassa. Vastaukseen ei ole määritelty aikamäärettä vaan kontaktointia voi kokeilla chat-työssä, jos tarve sille havaitaan.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tekninen asiointialusta mahdollistaa konsultaatiot ja jonosiirrot helposti ja sujuvasti. Toimintamallia voidaan soveltaa soveltuvalla teknisellä alustalla minkä tahansa ammattiryhmien välillä kenellä on yhteistä asiakaskuntaa ja tarve yhteistyölle ja kommunikoinnille ammattilaisten kesken. 

Fysioterapian chatin asiakasmäärät ovat olleet maltilliset, joten chattiin on pääasiassa riittänyt yksi vastaaja kerrallaan. Digiterapeuttien työ mahdollistaa sen, että ruuhkahuippuihin on kollegat päässeet usein avuksi, jos linjoilla on ollut useita asiakkaita samanaikaisesti. Chat-työssä resurssointi on haastavaa, kun asiakkaita voi olla useita tai sitten sinne ei tule ketään. Chat-vuoron tehtäviin kuuluu myös muita aikaan sitomattomia tehtäviä, jolloin ei tule tilannetta ettei vuorossa olisi mitään tekemistä. Jatkossa voi olla tarpeen harkita useamman vastaajan yhtäaikaista linjalla olemista, jos chatin määrät edelleen kasvavat.