Asiakkaille tarjottava digituki, Pohjois-Karjalan HVA (RRP, P4, I1B)
Siun soten hyvinvointialueen asukkaille annettavaa digitukea kehitetään osana siun soten strategista digiohjelmaa. Kansalaisille tarjottavalla monikanavaisella digituella mahdollistetaan yhdenvertainen digitaalisten palveluiden käyttö.
Toimintamallin nimi
Siun soten hyvinvointialueen asukkaille annettavaa digitukea kehitetään osana siun soten strategista digiohjelmaa. Kansalaisille tarjottavalla monikanavaisella digituella mahdollistetaan yhdenvertainen digitaalisten palveluiden käyttö.
Toimintamallin perusajatuksena on kuvata minkälaista digitukea asukkaiden tulisi saada ja kuinka sitä toteutetaan tällä hetkellä digisotekeskuksesta. Digisotekeskuksen digituen ammattilainen huolehtii digitukikiertueen suunnittelusta ja toteutuksesta. Digikiertueen lisäksi ammattilainen osallistuu maakunnan tapahtumiin ja tilaisuuksiin, joissa on mahdollista antaa yleistä ohjausta ja neuvontaa Siun soten digitaalisiin palveluihin liittyen.
Yhteistyössä viestinnän kanssa digituen ammattilainen suunnittelee ja tuottaa erilaisia materiaaleja esimerkiksi mainontaan, sosiaaliseen mediaan tai konkreettisesti asukkaille jaettavaksi. Yhteistyössä tuotetaan myös ohjeita ja videoita asukkaille digitaalisten palveluiden käytöstä. Digituen ammattilainen osallistuu verkostojen kanssa tehtävään yhteistyöhön ja tavoitteena on, että yhteistyön myötä myös muut alueen toimijat voivat tarjota Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen asukkaille tarvittavaa digitukea Siun soten palveluista.
Toimintamallin tavoitteena on, että yhä useampi alueen asukas pystyisi asioimaan kiireettömissä asioissa Siun soten digitaalisissa palveluissa. Tavoitteena on myös lisätä muiden toimijoiden tietoisuutta Siun soten digitaalisista palveluista niin, että asukkaita pystytään tukemaan yhä useammalla tavalla ja yhä useammasta paikasta.
Suomen kestävän kasvun ohjelman tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä 35% sosiaali- ja terveydenhuollon kontakteista hoidetaan digitaalisia välineitä käyttäen. Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen lähtötilanne vuonna 2020 oli 18,4% ja vuonna 2022 vastaava luku oli 27,8%. Vuoden 2024 tietoja ei ole vielä saatavilla. Sosiaali- ja terveysministeriön strategiassa tuodaan esille, että "Digitaalinen asiointi on ensisijaista kaikilla hyvinvointialueilla niissä palveluissa, joihin se sopii tai niille asiakkaille, jotka siihen kykenevät" (Sosiaali- ja terveysministeriö, Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023–2035).
Hyvinvointialueen palveluverkkouudistukset ja digitalisoituminen edellyttävät ymmärtämään erilaisia digituen tarpeita ja monikanavaisuutta. Asukkaille annettavaa digitukea tarvitaan vahvistamaan digiosallisuutta ja digiesteettömyyttä. Pohjois-Karjala on maantieteellisesti laaja alue, jossa digitaalisten palveluiden hyödyntäminen edesauttaa yhdenvertaista asiointia asuinpaikasta riippumatta. Digitukea tarjoamalla mahdollistetaan yhä useampien asukkaiden asioiminen digitaalisissa palveluissa, jolloin resurssia on mahdollista säästää kivijalkapalveluita niitä tarvitseville. Digitaalisten palveluiden käyttö vaatii asukkailta kyvykkyyttä asioida sosiaali- ja terveyspalveluissa uudella tavalla.
Kohderyhmänä ovat kaikki Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen asukkaat. Asiakasymmärrystä Siun sotessa on kerrytetty vuodesta 2021 eteenpäin erilaisin kokeiluin ja selvityksin. Vuonna 2021 asukkaille on annettu lähidigitukea ja vuonna 2022 on tehty selvitystä asukkaiden digituen tarpeista sekä toivotuista digituen muodoista. Vuonna 2024 RRP-hankkeen aikana palkattu digituen työntekijä on toteuttanut digitukikiertuetta sekä osallistunut tapahtumiin ja tilaisuuksiin, joissa asiakasymmärrystä on ollut mahdollista lisätä ja samalla osallistaa asukkaita. Vuonna 2025 digitukikiertue jatkuu ja tavoitteena on edistää yhteistyötä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.
- Tapahtumiin ja tilaisuuksiin osallistuminen
- Digitukikiertueen organisoiminen ja läpivieminen
- Osallistuminen verkostotapaamisiin
- Jatkuva yhteistyö organisaation ja yhteistyötahojen kanssa.
- Tällä hetkellä ammattilaisella käytettävissä 50% työajastaan digitukeen, mikä pitää sisällään muun muassa tapahtumat, tilaisuudet, kiertueen suunnittelun ja toteuttamisen, erilaisten materiaalien suunnittelu ja yhteistyö verkostojen kanssa.
Digituen ja digitaalisten palveluiden kiinnostus on kasvanut. Uuden asiointikanavan myötä digitaaliset palvelut ovat herättäneet kiinnostusta. Yhteydenottoja eri yhteistyötahoilta ja kiinnostusta digituen tarjoamiselle on aiempaa enemmän.