DigiMetku-sovellus edistää lasten ja nuorten kuntoutumista arjessa. Käyttäjät kuvaavat itselleen tärkeitä asioita ja laativat tavoitepolun, jossa on suunnitelma ja seuranta. Se on yhteiskehitetty lasten, nuorten ja ammattilaisten kanssa.

Toimintamallin nimi
DigiMetku
Toimintamallin lyhyt kuvaus

DigiMetku-sovellus edistää lasten ja nuorten kuntoutumista arjessa. Käyttäjät kuvaavat itselleen tärkeitä asioita ja laativat tavoitepolun, jossa on suunnitelma ja seuranta. Se on yhteiskehitetty lasten, nuorten ja ammattilaisten kanssa.

Toteutuspaikka
Valtakunnallinen
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Muu rahoittaja

Tekijä

Salla Sipari

Luotu

03.03.2025

Viimeksi muokattu

19.03.2025
Ratkaisun perusidea

DigiMetku.fi on digitaalinen sovellus, joka edistää lapsen ja nuoren kuntoutumista arjessa. Lapsi ja nuori kuvaa sovellukseen valokuvin, piirustuksin, videoin, äänityksin ja kirjoittamalla itselle tärkeitä asioita arjessaan. Tätä kuvausta hyödyntäen laaditaan läheisten ja kuntoutuksen ammattilaisten kanssa kuntoutuksen yksilölliset, lapsen ja nuoren omat tavoitteet, jotka viedään sovellukseen. Tavoitteen kuvaamiseen jälkeen sovellukseen suunnitellaan kuntoutumisen tavoitepolku nivottuna arkeen sisältäen toimintasuunnitelman, tehtäviä ja seurannan tavoitteen saavuttamiseksi. 

DigiMetku-sovelluksen sisältö koostuu viidestä osioista, jotka ovat: 

  1. Minä ja tärkeät juttuni: nimeni, kuvani, perheeni jäsenet, muut tärkeät ihmiset, minulle tärkeä paikka tai asia, pidän, en pidä, minut saa iloiseksi, minua harmittaa, minua huolestuttaa, muuta​.
  2. Oma arkeni: tavallinen päiväni, kivat asiat päivässäni, olen hyvä, tarvitsen apua, toimintaani vaikeuttaa, käytän näitä apuvälineitä, haluan päättää itse, muuta​.
  3. Toiveeni: haaveilen, haluaisin osata, haluaisin osallistua, opin parhaiten näin, auta ja kannusta minua näin, muuta.
  4. Tavoitepolkuni: lapsen oma tavoite kuntoutuksessa ja päivämäärä (enintään 3 kerrallaan); sovitut asiat siitä, mitä tehdään, jotta tavoite saavutetaan eli mitä tehdään, missä ja milloin tehdään, ketkä osallistuvat, muuta huomioitavaa, esimerkiksi videot ja ohjeet tehtäviin.​
  5. Saavutukseni: Sovellukseen voi kuvata tavoitteiden saavuttamista kuntoutusprosessin edetessä​.

 Jokaisen osion lopussa on tyhjä teema, joka jättää lapselle mahdollisuuden kuvata ja kertoa vapaasti jotain muuta. 

DigiMetku-sovelluksen omistajuus ja päätösvalta on lapsella ja nuorella itsellään - se on heidän oma kuntoutumisen työkalu, jota hyödynnetään kuntoutumisprosessin yhteistoiminnassa läheisten ja kuntoutuksen ammattilaisten kanssa. DigiMetku-sovellus tarjoaa uuden tavan kuntoutuspalvelujen järjestämiseen ja kuntoutusprosessiin, jossa lähtökohtana on lapsen ja nuoren oma arki, hänelle merkityksellinen toiminta sekä kuntoutuskokonaisuuden hahmottaminen perheen näkökulmasta. DigiMetku-sovelluksen avulla lapsen ja nuoren oma motivaatio ja sitoutuminen kuntoutumisprosessiin mahdollistuu innovatiivisesti, lapsen ja nuoren itsensä näköisesti ja sovellus kulkee lapsen ja nuoren mukana vahvistaen heidän osallisuutta ja voimaantumista.

DigiMetku-sovelluksessa nivotaan ainutlaatuisella tavalla toimijuuden ja toimintakyvyn teoreettiset viitekehykset sekä kuntoutumisprosessi arjessa mielekkääksi kokonaisuudeksi lasten, nuorten läheisten ja ammattilaisten yhteiskehittämänä. DigiMetku toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Toimintaympäristö

DigiMetku-sovelluksen kehittämisessä ja sen toimivuudessa tulevaisuudessa on huomioitu seuraavat ulottuvuudet:

Poliittiset ja hallinnolliset tekijät:

  • Suomen hallituksen ja EU:n digitaalisia palveluita koskevat linjaukset
  • Lasten oikeus ilmaista vapaasti mielipiteensä kaikissa lasta koskevissa asioissa ja se, että heidän näkemyksilleen annetaan asianmukainen painoarvo lapsen iän ja kehitystason mukaisesti, on vahvistettu YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 12 artiklassa. Lapsen oikeus tulla kuulluksi vahvistetaan myös Euroopan unionin perusoikeuskirjan 24 artiklassa. Suomen lapsistrategian implementaatio.

Yhteiskunnalliset tekijät:

  • Digitalisaation vaikutukset lapsiin ja nuoriin, sovelluksen mielekäs ja tarkoituksenmukainen käyttö yhdessä läheisten ja ammattilaisten kanssa
  • Lasten ja  nuoreten digitaidot

Lainsäädännölliset tekijät ja lähtökohdat:

  • GDPR ja tietosuoja-asetukset, jotka vaikuttavat sovelluksen käyttöön
  • Tietosuojaa koskevaa vaikutustenarviointi (DPIA)
  • Yleisiä saavutettavuusstandardit, kuten helppokäytettävyys, selkeät navigointivalikot ja helposti ymmärrettävä sisältö (WCAG Webb Content Accessibility Guidelines 2.1., 2024)

Taloudelliset tekijät:

  • Sovellus on vapaasti ilmaiseksi käytettävissä
  • Resurssiviisaus, kun kuntoutus nivotaan arkeen ja tehostetaan yhteistoimintaan tavoitteen suunnassa

Kulttuuriset tekijät:

  • Yhteiskunnan suhtautuminen digitaalisiin palveluihin
  • Digitalisaation arkipäiväistyminen ja sovellukset osana arkea
  • Vahvistetaan digitalisaation hyviä vaikutuksia ja pyritään estämään huonoja vaikutuksia

Käyttäjien mieltymykset ja odotukset digipalveluiden käytettävyydestä:

  • Kieli- ja monikulttuurisuusvaatimukset sovelluksen kehittämisessä, sovellus on suomeksi, ruotsiksi ja engalnniksi ja ilmentää yksilöllistä ja ainutlaatuista perhekulttuuria
  • Yhteiskehittäminen käyttäjien kanssa

Sosiaaliset tekijät:

  • Eriarvoisuus digitaalisessa osaamisessa ja pääsyssä palveluihin
  • Useissa tutkimuksissa on korostettu, että vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta tarvitsevilla lapsilla ja nuorilla on vielä vähemmän osallistumismahdollisuuksia kuin heidän ikätovereillaan. Näin on päädytty suosituksiin, joissa vahvistetaan erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä osallistumista ja sitoutumista kuntoutusprosessin suunnitteluun ja kuntoutumiseen arjessa

Ympäristötekijät:

  • Digitaalisten palveluiden energiankulutus ja kestävän kehityksen vaatimukset
  • Digitaalisten palvelujen ja etäpalveluiden säästöt kestävyyden kannalta suhteessa muihin palvelumuotoihin

Yhteenveto:

Uuden digitaalisen sovelluksen kehittäminen siten, että vahvistetaan eettistä, vastuullista ja inklusiivista suunnittelua ja käyttöä yhdessä niiden käyttäjien, lasten ja nuorten kanssa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

DigiMetku-sovelluksen ensisijainen kohderyhmä on lapset ja nuoret, jotka tarvitsevat erityistä tukea toimintakyvyn edistämisessä. DigiMetku-sovelluksessa kuntoutuminen nivotaan arkeen, mihin kuuluu perhe ja kasvuympäristön toimijat. Välillisesti kohderyhmää ovat siten läheiset ja kuntoutuksen ammattilaiset, jotka ovat mukana kuntoutusprosessin yhteistoiminnassa. Digimetku-sovellus on kehitetty vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen lähtökohdista Kelan rahoituksella, mutta käyttökokeilujen mukaan se on sovellettavissa kaikille lapsille ja nuorille tavoitteiden saavuttamisessa. Sovelluksen yhteiskehittämisprosessiin on osallistunut kaikissa vaiheissa lapsia, nuoria, läheisiä ja ammattilaisia - yhteensä lähes 200 toimijaa.

DigiMetku-sovelluksen asiakasymmärrys perustuu kehittäjäkumppanuuten lasten ja nuorten kanssa ja siinä on käytetty Innokylässä kuvattua toimintamallia Osallistuva tutkimuskumppanuus kuntoutuksessa mallia. Sovelluksen käyttö asettuu osallisuuden muotojen ja asteiden laajimmalle tasolle, jossa mahdollistetaan itsenäistä päätöksentekoa (Thompson AGH. The meaning of patient involvement and partipation in helath care consultations: A toxonomy. Social Science & medicine 2007; 64: 1297 - 310).

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

DigiMetku-sovellus ylläpysyy Valtakunnallinen lasten ja nuorten kuntoutus ry:n (vlkuntoutus.fi) sivuilla vuoteen 2029 asti. Metropolia, Savonia ja Arcada järjestävät koulutusta sovelluksen käytöstä. DigiMetku-sovelluksen voi ottaa ilmaiseksi käyttöön myös ilman koulutusta ja sen aloitussivulla on helpot käyttöohjeet. DigiMetku-sovelluksen käyttöä voi muotoilla ja soveltaa lapsen ja nuoren tarpeiden ja voimavarojen mukaan ja siksi sen käyttöön ei ole olemassa yhtä suositusta esimerkiksi resurssien suhteen. DigiMetkun käyttöönoton kannalta on tärkeää, että kuntoutuksen ammattilaiset tunnistavat lapsia ja nuoria sekä perheitä, jotka hyötyisivät sen käytöstä, ja kertoisivat DigiMetkusta käyttäjille.

DigiMetku-sovelluksen levittäminen kansallisesti ja kansainvälisesti:

Digimetku -sovelluksen laajemmat esittelyt ja koulutukset   

  • Sipari, Jeglinsky-Kankainen, Kinnunen, Lehtonen, Vänskä. Digimetku-hankkeen päätöswebinaari 3.12.2024   
  • Jeglinsky-Kankainen, Kinnunen, Lehtonen. Valtakunnallinen lasten ja nuorten kuntoutus (VLK):n webinaari 3.12.2024  
  • Kinnunen, Vänskä. Keski-Suomen hyvinvointialueen koulutuspäivä, 29.11.2024   
  • Jeglinsky-Kankainen, Kinnunen. Toimintaterapialiiton Varsinais-Suomen aluetoimikunta, Teams,​ 18.9.2024. 
  • Jeglinsky-Kankainen. DigiMetku: en ny digital app vars syfte är att främja barn och ungas habilitering i deras vardag​. Folkhälsän 20.11.2024. 
  • Vänskä. Kelan asiantuntijoiden aamuteams, 12.11.2024 
  • Jeglinsky-Kankainen, Vänskä. Osallisuuden äänet - Erityislapsiperheet muokkaamassa kaupunkikulttuuria –seminaari 24.10.2024  
  • Jeglinsky-Kankainen, Vänskä. Webinaari, Stavanger, Norja, 16.10.2024  
  • Lehtonen, Vänskä. Fysioterapiaopiskelijoiden opetus lasten ja nuorten fysioterapia-opintojaksolla, Metropolia, syksy 2024. 
  • Sipari, Vänskä. Kelan tutkimusseminaari 5.9.2024   
  • Jeglinsky-Kankainen. Arcada ammattikorkeakoulun TKI- messut 9.4.2024  
  • Lehtonen, Vänskä. Fysioterapiaopiskelijoiden opetus lasten ja nuorten fysioterapia-opintojaksolla, Metropolia, kevät 2024. 
  • Kinnunen. Fysioterapiaopiskelijoiden opetus lasten fysioterapia-opintojaksolla, Savonia, kevät 2024.  
  • Sipari, Jeglinsky-Kankainen, Kinnunen, Vänskä. Vaikuttavat ratkaisut lasten ja nuorten kuntoutuksessa 9.11.2023, kuntoutusseminaari Tampere. 
  • Vänskä, Sipari. Lapsen oikeus osallistua: VLK Helsingin asiantuntijatoimikunnan webinaari 20.11.2023. 
  • Sipari, Jeglinsky-Kankainen, Kinnunen, Lehtonen, Vänskä. Digimetku-hankkeen aloituswebinaari 8.12.2022   

DigiMetku-sovelluksen kongressiesitykset  

  • Jeglinsky-Kankainen, Vänskä, Lehtonen, Kinnunen, Sipari. DigiMetku – an application for rehabilitation to use in the child´s everyday life. Nordic Network of Disability Research 2025, Helsinki,7-9.5.2025. Poster Presentation.  
  • Jeglinsky-Kankainen, Sipari, Vänskä, Kinnunen. Rehabilitation in a pocket - DigiMetku application. European Academy of Childhood Disability. Heidelberg, June 24th-28th 2025. Instructional course.  
  • Vänskä. Empowering participation - partnership-based research and rehabilitation with child as an active agent. PIAC (participation and inclusion in action) kongressi 16-18.11.2024, Singapore, keynote. 
  • Kinnunen A, Bloemen M, Bolster E. Practical tools for paediatric physiotherapists to facilitate physical activity behavior and participation in children with disability. European Paediatric Physiotherapy Congress (EUPPT), Zurich, 10.10.2024.  
  • Sipari, Vänskä, Lehtonen, Kinnunen, Jeglinsky-Kankainen. Co-development of an application for rehabilitation in daily life: ​DigiMetku. European Academy of Childhood Disability. Bruges, May 29th-31th 2024. Poster presentation. 
  • Sipari, Vänskä, Lehtonen, Kinnunen, Jeglinsky-Kankainen. DigiMetku – a digital application for enhancing rehabilitation in everyday life. 35th Annual Meeting European Academy of Childhood Disability EACD 2023, Ljubljana, May 24th-27th 2023. Poster presentation. 
  • Kinnunen A, O’Neill M, Bloemen M, Liao H-F. 2023. Promoting health literacy, physical activity, and participation. World Congress of Physical Therapy (WCPT), Dubai, June 3rd-6th 2023. Oral presentation. 

DigiMetku-julkaisut  

DigiMetku-sovelluksen lyhyet esittelyt   

  • Sipari. Kuntoutumisen megatrendit – uudet vaikuttamisen tavat, Kuntoutus24, Helsinki 21.11.2024  
  • Lehtonen, Vänskä. Hanke-esittely Uusi Lasten Sairaala, Helsinki 20.11.2024  
  • Jeglinsky-Kankainen. OYS fysiatrien aamumeeting, Helsinki 23.4.2024 
  • Kinnunen. Sillalla Seminaari, Helsinki 15.3.2024. 
  • Kinnunen. Savonia-ammattikorkeakoulun TKI-tiimitapaaminen, Kuopio 6.2.2024.  
  • Jeglinsky-Kankainen, Sipari, Vänskä. VLK Helsinki alueellisen asiantuntijatoimikunnan ja lastenneurologisen kuntoutuksen yhdistyksen tapaaminen, Helsinki 9.4.2024  
  • Kinnunen. Savonia-ammattikorkeakoulun kuntoutustiimi, Kuopio 14.5.2024  
  • Sipari, Vänskä. Mälardalen university tutkijatapaaminen, etäyhteys, 26.9.2024  
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

DigiMetku-sovellusta on pilotoitu, arvioitu ja paranneltu kehittävässä koulutusprosessissa, jossa oli yhteensä 80 osallistujaa. Pilotoinnissa tunnistettuja keskeisiä hyötyjä olivat lapsen ja perheen näkemysten kuulluksi tulemisen, osallisuuden ja yhteistoiminnan vahvistuminen kuntoutuksessa. Sovellus myös konkretisoi kuntoutuksen tavoitteellisuuta ja toteutumista arjessa.

DigiMetku-sovelluksen yhteiskehittämisestä ja tuloksista valmistuu julkaisu maaliskuussa 2025 Kelan Kuntoutusta kehittämässä -sarjassa,  ja siinä on arvioitu DigiMetku sovelluksen vaikutuksia ja ne esitetään suosituksina käytäntöön kuuden näkökulman kautta: vaikutukset kuntoutukseen ja kuntoutumiseen, yhteistoiminnan vahvistuminen, käytettävyys ja saavutettavuus, sovelluksen implementaatio sekä tulevaisuuden kehittämissuunnat. Julkaisu nimi on DigiMetku — Digitaalinen sovellus lasten ja nuorten kuntoutuksessa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Suosittelemme lämpimästi DigiMetku-sovelluksen kokeilua ihan jokaiselle - olemme saaneet hurjan hyvää palautetta siitä, että se toimii aikuisillakin ja kehittäjinä kokeneet tämän itsekin!

Olemme mukana TerveSos-palkinnossa 2025 kisasarjassa 1 ja siksi vastaamme näihin kysymyksiin:

a. Miksi juuri tämä toimintamalli pitäisi palkita? 

  • Arjessa kuntoutuminen on mahdollista, kun se kytkeytyy merkityksellisiin päivittäisiin toimintoihin ja edistää suunnitelmallista oppimis- ja muutosprosessia lapsen, nuoren ja hänen ympäristönsä välillä. Kuntoutumisen onnistuminen edellyttää tiivistä yhteistyötä lapsen, nuoren, perheen ja ammattilaisten kesken. DigiMetku tarjoaa ratkaisun tähän.
  • DigiMetku-sovellus on innovatiivinen työkalu, joka tarkastelee kuntoutuspalveluja uudesta lähtökohdasta. Siinä ei lähdetä liikkeelle yksilöön kohdistuvasta kartoituksesta tai arviosta, diagnoosista tai ongelmasta tai toiminnan vajauksesta, palvelupoluista, -ketjuista tai palvelujen räätälöinnistä. Siinä lähtökohtana on lapselle ja nuorelle merkitykselliset asiat, heidän ainutlaatuinen perhekulttuurinsa ja kasvympäristönsä - unelmat ja haaveet siitä mitä haluaisi oppia ja taitaa. Lapselle ja nuorelle tärkeiden asioiden arjessa perusteella muotoillaan ja suunnitellaan lasten ja nuorten, läheisten sekä ammattilaisten yhteistoiminnassa kuntoutusta.
  • Uusi näkökulma kuntoutuksen kehittämiseen on se, että DigiMeku -sovellus on ensisijaisesti lapsen ja nuoren työkalu kuntoutumisen edistämisessä. Lapsella ja nuorella on siihen omistajuus ja päätösvalta miten ja kenen kanssa sitä käytetään ja tämä on kuvattu sovelluksen käyttöohjeissa. DigiMetku-sovelluksesta muotoutuu aina käyttäjänsä oloinen ja näköinen, koska sinne lapsi ja nuori vie itse valitsemiaan asioita.
  • DigiMetku-sovelluksessa kuntoutus "menee" lasten ja lasten arkeen sen sijaan, että lapset ja nuoret osallistettaisiin  kuntoutuksen suunnitteluun kuulemalla heitä. Ammattilaiset saavat uudella tavalla kuvin, videoin ja ääninauhoituksin ymmärrystä lapsen ja nuoren toiminnasta arjesta, ja kuntoutuksen tavoitteet voidaan viedä arkeen sekä suunnitella yhdessä kuntoutumisprosessi lapsen ja nuoren ympäristöön. DigiMetku-sovelluksen avulla mahdollistuu perheen ja ammattilaisten yhteistoiminnan tietoinen rakentaminen kuntoutumisprosessissa.

b. Miten toimintamallissanne näkyy TerveSos -palkinnon tämän vuoden teema: rohkeat ja raikkaat ilmiölähtöiset ratkaisut tulevaisuuteen?

  • DigiMetku toimintamalli kuvaa lapsen ja nuoren kuntoutumista arjessa lapsen ja nuoren näkökulmasta kokonaisuutena. Siinä on yhdistetty rohkeasti kuntoutuksen teoreettiset viitekehykset toimjuus ja toimintakyky (ICF) sekä kuntoutujan omat tavoitteet (GAS) ekologiseen arviointiin eli toimintasuunnitelmaan, jossa kuvataan miten osallistumisen tavoitteet on mahdollista saavuttaa, tehtävät ja seuranta.
  • Raikkautta toimintamalliin tuo monivaiheinen kehittämisprosessi lasten, nuoreten, heidän läheisten ja ammattilaisten kanssa - DigiMetku-sovellus on käyttäjiensä oloinen ja näköinen - siitä rakentuu aina yksilöllinen ja ainutlaatuinen - lapsen ja nuoren oman kuntoutumisen työkalu, jolla suunnitellaan lapselle ja nuorelle hyvää tulevaisuutta. DigiMetkua on kuvattu sanoituksella "kuntoutus kulkee taskussa mukana".
  • DigiMetkua on innostuttu soveltamaan käyttämään monin eri tavoin, esimerkiksi kuntoutuksen ammattilaiset ovat esitelleet itsensä sen avulla lapsille ja nuorille. Lisäksi DigiMetkun on tunnistettu soveltuvan monen ikäisille, myös aikuisille.