Digitaalinen ajanvaraus terveyspalveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Terveydenhuollon sähköisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää ja perua perustason vastaanottoaikoja. Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen ajanvarausjärjestelmä ja varattavat palvelut ovat yhtenäiset koko hyvinvointialueella. 

Toimintamallin nimi
Digitaalinen ajanvaraus terveyspalveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Terveydenhuollon sähköisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää ja perua perustason vastaanottoaikoja. Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen ajanvarausjärjestelmä ja varattavat palvelut ovat yhtenäiset koko hyvinvointialueella. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Maija Julmala

Luotu

21.12.2023

Viimeksi muokattu

23.09.2024
Ratkaisun perusidea

Sähköisen ajanvarauksen kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan ja on asiakkaiden toivotuin digitaalinen palvelu. Strategian mukaisesti sähköistä ajanvarausta pyritään laajentamaan kaikkiin niihin terveydenhuollon palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia.  Alueella oli terveyspalveluissa käytössä 2 erilaista ajanvarausjärjestelmää, josta on siirrytty yhteen yhtenäiseen järjestelmään 3/23. Sähköisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii, että palvelut ovat alueella samanlaiset.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki perustason ajanvarauksellista työtä tekevät ammattilaiset, jotka tarjoavat palveluita, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia. Lisäksi kohderyhmänä ovat asukkaat, joilla on mahdollisuus asioida sähköisten palvelukanavien kautta. 

Sähköisen ajanvarauksen kehittämistyötä tehdään mm. asukkailta ja ammattilaisilta saatujen palautteiden mukaan 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sähköisen ajanvarauksen kehittämistyössä palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa sekä uuteen toimintatapaan sitoutumisessa.  Sähköisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii palvelujen yhtenäistämisen (palvelun keston ja kuvauksen osalta), joka on työläin osa prosessia. Ammattilaiselle sähköiseen ajanvaraukseen aikojen avaaminen on vaivatonta, kun vaadittavat taustatyöt on tietohallinnon ja esihenkilöiden välillä on tehty.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Sähköisen ajanvarauksen käyttöönoton myötä  palveluiden asiakaslähtöisyys paranee, kun asukkaat voivat asioida digitaalisesti päivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta. Ajanvaraukseen liittyvät puhelut vähenevät sote-keskuksista, kun sähköiseen ajanvaraukseen kykenevät asiakkaat tekevät ajanvarauksen sähköisesti. Peruuttamattomat käynnit vähenevät, kun asukkaat pystyvät hallinnoimaan ajanvarauksia ja peruutuksia. Ammattilaisten resursseja säästyy ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin. 

 

Sähköinen ajanvaraus on laajentunut elokuuhun 2024 mennessä laajasti eripalveluihin ( eri palveluista omat innokyläkuvaukset). 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sähköisen ajanvarauksen kehittäminen koko hyvinvointialueelle vaatii aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä palvelualueittain. Yksi yhteinen potilastietojärjestelmä mahdollistaa järjestelmän tasolta yhtenäisen toimintatavan. Sähköisen ajanvarauksen kehittäminen vaatii moniammattillista ja saumatonta yhteistyötä ammattilaisten, esihenkilöiden, tietohallinnon ja hankkeen välillä.

Kansikuva
Piirroskuvassa henkilö varaamassa aikaa sähköisesti maataloustöiden lomassa

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä