Digitaalinen ajanvaraus terveyspalveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Terveydenhuollon sähköisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää ja perua perustason vastaanottoaikoja. Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen ajanvarausjärjestelmä ja varattavat palvelut ovat yhtenäiset koko hyvinvointialueella.
Toimintamallin nimi
Terveydenhuollon sähköisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää ja perua perustason vastaanottoaikoja. Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen ajanvarausjärjestelmä ja varattavat palvelut ovat yhtenäiset koko hyvinvointialueella.
Sähköisen ajanvarauksen kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan ja on asiakkaiden toivotuin digitaalinen palvelu. Strategian mukaisesti sähköistä ajanvarausta pyritään laajentamaan kaikkiin niihin terveydenhuollon palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia.
Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia. Alueella oli terveyspalveluissa käytössä 2 erilaista ajanvarausjärjestelmää, josta on siirrytty yhteen yhtenäiseen järjestelmään 3/23. Sähköisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii, että palvelut ovat alueella samanlaiset.
Kohderyhmänä ovat kaikki perustason ajanvarauksellista työtä tekevät ammattilaiset, jotka tarjoavat palveluita, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia. Lisäksi kohderyhmänä ovat asukkaat, joilla on mahdollisuus asioida sähköisten palvelukanavien kautta.
Sähköisen ajanvarauksen kehittämistyötä tehdään mm. asukkailta ja ammattilaisilta saatujen palautteiden mukaan
Sähköisen ajanvarauksen kehittämistyössä palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa sekä uuteen toimintatapaan sitoutumisessa. Sähköisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii palvelujen yhtenäistämisen (palvelun keston ja kuvauksen osalta), joka on työläin osa prosessia. Ammattilaiselle sähköiseen ajanvaraukseen aikojen avaaminen on vaivatonta, kun vaadittavat taustatyöt on tietohallinnon ja esihenkilöiden välillä on tehty.
Sähköisen ajanvarauksen käyttöönoton myötä palveluiden asiakaslähtöisyys paranee, kun asukkaat voivat asioida digitaalisesti päivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta. Ajanvaraukseen liittyvät puhelut vähenevät sote-keskuksista, kun sähköiseen ajanvaraukseen kykenevät asiakkaat tekevät ajanvarauksen sähköisesti. Peruuttamattomat käynnit vähenevät, kun asukkaat pystyvät hallinnoimaan ajanvarauksia ja peruutuksia. Ammattilaisten resursseja säästyy ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin.
Sähköinen ajanvaraus on laajentunut elokuuhun 2024 mennessä laajasti eripalveluihin ( eri palveluista omat innokyläkuvaukset).