Digitaalisen asiointialustan ratkaisut päivystysapu 116117 palvelussa, Lapin HVA (RRP, P4, I1)

Kehittämisessä valmistellaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointialustan osioiden käyttöönotto päivystysapuun. Käyttöön otetaan kuvien välittäminen asiakkaan ja ammattilaisen välillä sekä pilotoidaan ammattilaisten välistä tiedonsiirtoa.

Toimintamallin nimi
Digitaalisen asiointialustan ratkaisut päivystysapu 116117 palvelussa, Lapin HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehittämisessä valmistellaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointialustan osioiden käyttöönotto päivystysapuun. Käyttöön otetaan kuvien välittäminen asiakkaan ja ammattilaisen välillä sekä pilotoidaan ammattilaisten välistä tiedonsiirtoa.

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialue, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke (VASA 2), Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Elisa Raattama

Luotu

21.05.2025

Viimeksi muokattu

21.05.2025
Ratkaisun perusidea

Ratkaisussa valmistellaan hyvinvointialueen yhteisen digitaalisen asiointialustan osioiden käyttöönotto osaksi päivystysapu 116117 palvelua. Käyttöönoton tavoitteena on sujuvoittaa asiakkaan palvelupolkua ja näin parantaa asiakaskokemusta. Lisäksi digitaalisilla ratkaisuilla pyritään edistämään palvelujen yhteensovittamista, parantamaan tiedonkulkua palvelujen välillä, vähentämään ammattilaisten tekemää päällekkäistä työtä ja näin hyödyntämään käytettävissä olevia resursseja tehokkaammin.

Ensimmäisessä vaiheessa käyttöön otetaan kuvapyynnöt päivystysavun puhelinpalvelun tueksi. Digitaalisen asiointialustan kautta päivystysavun ammattilaisella on mahdollista pyytää asiakkaalta tietoturvallisesti kuva esim. asiakkaan/potilaan haavasta, jolloin haavan arviointi ja hoitolinjan valinta helpottuu. Kuvayhteyden avulla voidaan vähentää tarpeetonta ohjaamista kivijalkapalveluun tällaisissa tilanteissa.

Lisäksi hankkeen aikana pilotoidaan digitaalisen asiointialustan kautta tehtävää ammattilaisten välistä tiedonsiirtoa. Ammattilaisten välisellä tiedonsiirrolla tarkoitetaan ajanvarauspyyntöä, joka välitetään virka-ajan ulkopuolella päivystysavusta potilaan terveysasemalle. Tiedonsiirtoa  käytetään tilanteessa, jossa potilaalle on tehty hoidon tarpeen arvio ja potilaan asian on arvioitu olevan kiireellisyydeltään kolmen vuorokauden kuluessa (1-3 vrk) hoidettava. Tiedonsiirron avulla pyritään yhteensovittamaan palveluja ja vähentämään potilaan/ asiakkaan tarvetta olla yhteydessä usealle ammattilaiselle saman vaivan vuoksi.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Aihealueet

Ilmiöt

Kohderyhmä