Digitaalisen asiointialustan ratkaisut päivystysapu 116117 palvelussa, Lapin HVA (RRP, P4, I1)
Kehittämisessä valmistellaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointialustan osioiden käyttöönotto päivystysapuun. Käyttöön otetaan kuvien välittäminen asiakkaan ja ammattilaisen välillä sekä pilotoidaan ammattilaisten välistä tiedonsiirtoa.
Toimintamallin nimi
Kehittämisessä valmistellaan hyvinvointialueen digitaalisen asiointialustan osioiden käyttöönotto päivystysapuun. Käyttöön otetaan kuvien välittäminen asiakkaan ja ammattilaisen välillä sekä pilotoidaan ammattilaisten välistä tiedonsiirtoa.
Ratkaisussa valmistellaan hyvinvointialueen yhteisen digitaalisen asiointialustan osioiden käyttöönotto osaksi päivystysapu 116117 palvelua. Käyttöönoton tavoitteena on sujuvoittaa asiakkaan palvelupolkua ja näin parantaa asiakaskokemusta. Lisäksi digitaalisilla ratkaisuilla pyritään edistämään palvelujen yhteensovittamista, parantamaan tiedonkulkua palvelujen välillä, vähentämään ammattilaisten tekemää päällekkäistä työtä ja näin hyödyntämään käytettävissä olevia resursseja tehokkaammin.
Ensimmäisessä vaiheessa käyttöön otetaan kuvapyynnöt päivystysavun puhelinpalvelun tueksi. Digitaalisen asiointialustan kautta päivystysavun ammattilaisella on mahdollista pyytää asiakkaalta tietoturvallisesti kuva esim. asiakkaan/potilaan haavasta, jolloin haavan arviointi ja hoitolinjan valinta helpottuu. Kuvayhteyden avulla voidaan vähentää tarpeetonta ohjaamista kivijalkapalveluun tällaisissa tilanteissa.
Lisäksi hankkeen aikana pilotoidaan digitaalisen asiointialustan kautta tehtävää ammattilaisten välistä tiedonsiirtoa. Ammattilaisten välisellä tiedonsiirrolla tarkoitetaan ajanvarauspyyntöä, joka välitetään virka-ajan ulkopuolella päivystysavusta potilaan terveysasemalle. Tiedonsiirtoa käytetään tilanteessa, jossa potilaalle on tehty hoidon tarpeen arvio ja potilaan asian on arvioitu olevan kiireellisyydeltään kolmen vuorokauden kuluessa (1-3 vrk) hoidettava. Tiedonsiirron avulla pyritään yhteensovittamaan palveluja ja vähentämään potilaan/ asiakkaan tarvetta olla yhteydessä usealle ammattilaiselle saman vaivan vuoksi.