Etäluettavan verenpainemittarin käyttöönotto kotihoidossa
Etäluettavaa verenpainemittaria testattiin yhdellä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän kotihoitoalueella KOHTI-Hankkeessa. Tarkoituksena oli saada asiakkaan mittaama verenpainelukema ammattilaiskäyttäjien nähtäville kotihoidon tekoälyalusta Gillieen
Toimintamallin nimi
Etäluettavaa verenpainemittaria testattiin yhdellä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän kotihoitoalueella KOHTI-Hankkeessa. Tarkoituksena oli saada asiakkaan mittaama verenpainelukema ammattilaiskäyttäjien nähtäville kotihoidon tekoälyalusta Gillieen
Toimintamallin kuvauksella lukija saa käsityksen siitä, miten etäluettava verenpainemittari otetaan käyttöön kotihoidon asiakkailla, millaista kouluttamista se vaatii ja millaisia tietojärjestelmäintegraatiota sen toteuttaminen vaatii.
Kohderyhmänä toimivat yhden Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän kotihoitoalueen asiakkaat (10). Asiakkaat saivat laitteet käyttöönsä pilotin ajaksi ja osana käytön arviointia heiltä kysyttiin palautetta laitteiden käytöstä.
Käytäntöön vieminen alkaa asiakkaiden tunnistamisella. Etäluettavan verenpainemittarin kohdalla tällaisia asiakkaita olivat esimerkiksi lääkeautomaattiasiakkaat, joiden verenpainetta seurattiin säännöllisten kotihoidon käyntinä. Asiakkaan toimintakyky täytyi olla sellainen, että verenpaineen mittaus onnistui itsenäisesti.
Henkilöstön osalta tarvittiin koulutusta siitä, miten mittari toimii sekä miten integraatio taustajärjestelmään tehtiin, jotta mittauslukeman siirtyminen oli mahdollista. Toimintamallin kehittämisen aikana tämän koulutuksen suoritti KOHTI-Hankkeen projektissa työskentelevät hoitajat.
Käyttöönotettu mittari oli sellainen, mikä ei vaatinut asiakkailta tai hoitajalta muita toimenpiteitä kuin mansetin asettamisen sekä mittauspainikkeen painamisen.
Tietojärjestelmäintegraation osalta tarvittiin sekä laitteisto- että ohjelmistotoimittajien työpanosta rajapintojen muodostamiseen ja virheettömään toimintaan. Tällaiseen integraatioon, kuten muihinkin samankaltaisiin, täytyy panostaa resursseja valmiiden ratkaisujen puuttuessa.
Asiakkaiden näkökulmasta laite mahdollisti ajasta riippumattoman mittauksen ja vaivattoman tulosten siirtymisen kotihoidolle
Hoitajat arvioivat mittarin (jokseenkin) hyödylliseksi ja soveltuvaksi työssään kotihoidossa. Kirjaamiseen käytettyä aikaa laite säästää, jos tiimissä on sovittu ettei tuloksia tarvitse siirtää Gilliestä Lifecareen. Etäluettava mittari mahdollistaa oikeiden mittaustulosten tarkistamisen pilvipalvelusta – laitteen nähtiin potentiaalisesti vähentävän tulosten kirjaamisessa tapahtuvaa virheen mahdollisuutta lisäten hoidon laatua. Mitattujen tulosten reaaliaikainen siirtyminen pilvipalveluun parantaa mahdollisuutta verenpaineen seurantaan ja reagoida siihen
Laitteella havaittiin potentiaalia käyntien määrän vähentämiseen, kun asiakasvalinta on tehty oikein - Käyntien kestossa voi ilmetä marginaalinen vaikutus tulosten kirjaamiseen kuluneen ajan säästöstä. Verenpaineen mittaus on yleistä kotihoidon asiakkailla – toisaalta asiakaskäyntejä on usein tiheämmin kuin tarve mitata verenpainetta (käynnit sisältävät usein muita tehtäviä). Käyntejä voidaan määrätä verenpaineen seurantaan myös säännöllisen kotihoidon ulkopuolelle (potentiaali ehkäistä uusi asiakkuus)