Hammashoitovaunu suun terveydenhuollossa, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)

Hammashoitovaunu kehittää palveluiden saavutettavuutta toiminta-alueella. Vaunussa on valmius palvella perushammashoidon toimenpitein asiakaspintaa. Mallissa korostuu palveluiden tuottaminen alueilla, jossa kiinteää palveluverkkoa supistetaan. 

Toimintamallin nimi
Hammashoitovaunu suun terveydenhuollossa, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hammashoitovaunu kehittää palveluiden saavutettavuutta toiminta-alueella. Vaunussa on valmius palvella perushammashoidon toimenpitein asiakaspintaa. Mallissa korostuu palveluiden tuottaminen alueilla, jossa kiinteää palveluverkkoa supistetaan. 

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Topi Nyman

Luotu

11.11.2024

Viimeksi muokattu

12.11.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamallina hammashoitovaunu, joka on kehitetty Satakunnan hyvinvointialueella. Tämän hankkeen tavoitteena on parantaa suun terveydenhuollon saavutettavuutta erityisesti alueilla, joissa perinteiset palvelut eivät ole helposti saatavilla tai kiinteitä hoitopisteitä joudutaan sulkemaan.  

Tarkoituksena on vastata hyvinvointialueen palveluverkoston supistamisen asettamiin haasteisiin. 

Toimintaympäristö

Hammashoitovaunulla saavutetaan koko palvelualue. Hammashoitovaunun hyvin organisoidulla liikkumisella vastataan kasvavaan tarpeeseen palveluverkon kiinteiden toimipisteiden harvetessa. Toimintaympäristönä voivat toimia erilaisten väestökeskittymien alueet, joihin vaunulla voidaan tuottaa hammashoidon palveluita.

Hammashoitovaunu varustellaan perushammashoidon instrumentein, sekä perustason oikomishoidollisilla instrumenteilla. Hammashoitovaunussa voidaan toteuttaa perustason hammashoitopalveluita, joihin kuuluvat hammaslääkärin ja -hoitajan toteuttamat tutkimus-, paikkaus-, hampaan poistohoidot ja juurihoidot. Parodontologista anti-infektiivistä hoitoa voivat toteuttaa niin hammaslääkäri, kuin suuhygienistikin.  Oikomishoidon erikoishammaslääkärillä on myös mahdollisuus toteuttaa vastaanottoa hammashoitovaunussa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hammashoitovaunussa voidaan hoitaa koko väestön asukkaita lapsista, iäkkäisiin. Hammashoitovaunu varustellaan myös palvelemaan oikomishoidossa olevia lapsiasiakkaita. 

  • Aikuispotilaat.
  • Lapsipotilaat.
  • Iäkkäät potilaat.
  • Oikomishoidon piirissä olevat asiakkaat. 

Kohderyhmän ulkopuolelle tulee rajata vakavasti liikuntarajoitteiset ja monisairaat tai immunologisesti haastavat potilaat, joiden hoito keskitetään edelleen kiinteisiin hoitoloihin potilasturvallisuuden takaamiseksi.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallissa hammashoitovaunun logistiikan huomiointi auttaa toiminnan sujuvuutta ja tehokkuutta. Oikeanlaiset palveluiden tarjoamisen alueet varmistavat asiakasvirtojen tasaisuuden. Hammashoitovaunun käyttöastetta tulee tarkastella ja optimoida koko toiminnan ajan, jotta korkea käyttöaste voidaan varmentaa.  Hammashoitovaunun siirrot toteuttaa Satakunnan hyvinvointialueen pelastustoimen henkilökunta siirtojen turvallisuuden takaamiseksi. 

Hammashoitovainun aseptiseen toimintaan tulee kiinnittää erityistä huomiota, jotta tarvittava välineistö on aina saatavilla hoitotoiminnassa. Likaisten instrumenttien ja puhtaiden instrumenttien logistiset ratkaisut tulee toteuttaa jouhevasti ilman vaikuttavuutta hoitotoimintaan.

Henkilöstön sitoutumista uuteen toimintaympäristöön tulee tukea. Hammashoitovaunun työympäristö on täysin uusi konsepti liikkuvien palveluiden osalta, johon hammashoidon koulutuksissa ei ole kiinnitetty huomiota. Vaikka hammashoitohuoneen 

Alueellinen viestintä hammashoitovaunusta on tärkeää asiakastietoisuuden lisäämiseksi, jotta toimintamallin juurrutus tapahtuu Satakunnan hyvinvointialueella. Hammaslääkäreiden hoitosuunnitelmien toteutuminen yhteistoiminnassa kiinteiden hoitoloiden kanssa on tärkeä tehokkuuden mittari hammashoitovaunun siirryttyä seuraavalle palveltavalle alueelle. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin kehityksessä esiin nousseita näkökulmia.

  1. Huollellinen suunnittelu
    1. Logistiikka
    2. Aseptiikka
    3. Ajanvaraus
  2. Alkukoulutuksen laatu ja henkilöstön sitouttaminen
  3. Yhteistyön laatu
    1. Pelastuslaitos
    2. Hoitopaikkojen läheisyydessä olevat toimijat
  4. Tekninen ylläpito
  5. Markkinointi ja asiakashankinta
  6. Seuranta, arviointi ja tulevaisuuden suunnittelu.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä