Harjoitevihkonen — Repputiimin kokoama materiaalipaketti ammattilaisille

Reppu-tiimi ohjasi 1.-2. luokkalaisiille Repputuokioita, joiden harjoitteet ja liitteet on koottu tähän vihkoseen. Tuokioiden tarkoituksena oli vahvistaa oppilaiden vuorovaikutustaitoja, tunnetaitoja sekä arkitaitoja  toiminnallisin menetelmin.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Harjoitevihkonen — Repputiimin kokoama materiaalipaketti ammattilaisille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Reppu-tiimi ohjasi 1.-2. luokkalaisiille Repputuokioita, joiden harjoitteet ja liitteet on koottu tähän vihkoseen. Tuokioiden tarkoituksena oli vahvistaa oppilaiden vuorovaikutustaitoja, tunnetaitoja sekä arkitaitoja  toiminnallisin menetelmin.

Toteutuspaikka
Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Yli-Maarian koulu
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Noora Käkönen

Luotu

07.12.2023

Viimeksi muokattu

07.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Hanketta on rahoittanut Varsinais-Suomen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushanke sekä Turun kaupungin kulttuurin kärkihanke. Tuokiot  on suunniteltu ja materiaali koottu Reppu-tiimin; toimintaterapeutin/kasvatustieteiden maisterin, yhteisötaiteilijan sekä sairaanhoitajan näkökulmasta.

Reppu-tiimi-pilottihanke toimi Yli-Maarian koulussa marraskuusta 2022 joulukuuhun 2023 saakka. Moniammatillisen tiimin tavoitteena oli ennaltaehkäisevästi edistää lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia sekä yhteisöllisyyttä kouluympäristössä.

Tiimi ohjasi syksyllä 2023 Yli-Maarian koulun 1.–2.-luokkalaisille Repputuokioita, joiden harjoitteet ja liitteet on koottiin Harjoitevihkoseksi. Harjoitteet on suunnattu eri alojen ammattilaisille esimerkiksi eskariin, 1.-3.-luokkalaisten opettajille tai iltapäiväkerhojen ohjaajille. Harjoitteita voi tarvittaessa myös soveltaa.

Tuokioiden tarkoituksena oli vahvistaa oppilaiden vuorovaikutustaitoja, tunnetaitoja sekä arkitaitoja toiminnallisin menetelmin tukemaan oppilaiden arkea koulussa ja kotona.

Toimintaympäristö **

Reppu-tiimi pyrki toiminnallaan vaikuttamaan kouluympäristön yhteisöllisyyteen ja sitä kautta ryhmien sekä yksilöiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Materiaalin saavutettavuuden vuoksi eri alojen ammattilaisille suunnattu Harjoitevihkonen toteutettiin sähköisessä muodossa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Repputuokioiden kohderyhmänä oli hankkeen aikana 1.-2. luokkalaiset, mutta Reppu-tiimin näkökulmasta materiaalia voi hyödyntää ainakin esikoulu sekä 1.-3.-luokkalaisten ikäisten kanssa työskentelevät.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Harjoitevihkosen tuokiot vaativat ammattilaisilta jonkun verran etukäteisvalmisteluja, kuten materiaalien tekoa. Harjoitevihkosen materiaaleja voi tosin käyttää myös valikoiden ja poimia sieltä juuri oman ryhmän tarpeisiin soveltuvat. 

Harjoitevihkonen jää Tulsote-hankkeen jälkeen Varha:n käyttöön ja hyödynnettäväksi. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kehittämishanke on vielä Reppu-tiimin osalta käynnissä, joten Repputuokioiden hyötyjä ei ole pystytty vielä mittaamaan.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Harjoitevihkosen tuokioiden materiaali on suunnattu eri alojen ammattilaisille esimerkiksi eskariin, 1.-3.-luokkalaisten opettajille tai iltapäiväkerhojen ohjaajille. 

Vinkkejä käytäntöön:

  • Tuokion kesto 20-30 minuuttia
  • Ideaali ryhmäkoko max. 10 lasta
  • Luokkahuoneita ollaan muokattu Repputuokioihin sopiviksi esimerkiksi pulpetit ja tuolit ollaan siirretty sivuun, jotta oppilaat mahtuvat liikkumaan tilan keskellä ja istumaan piirissä lattialla
  • Muutamassa harjoituksessa tarvitaan isompi tila kuin luokkahuone esimerkiksi pieni liikuntasali
  • Tuokiota toteuttanut kaksi ohjaajaa yhdessä
  • Huom. osa tuokioista vaatii jonkun verran ennakkovalmisteluja esimerkiksi materiaalien tekoa
Kansikuva
Harjoitevihkonen — Repputiimin  kokoama materiaalipaketti ammattilaisille

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä