Harjoitevihkonen — Repputiimin kokoama materiaalipaketti ammattilaisille

Reppu-tiimi ohjasi 1.-2. luokkalaisiille Repputuokioita, joiden harjoitteet ja liitteet on koottu tähän vihkoseen. Tuokioiden tarkoituksena oli vahvistaa oppilaiden vuorovaikutustaitoja, tunnetaitoja sekä arkitaitoja  toiminnallisin menetelmin.

Toimintamallin nimi
Harjoitevihkonen — Repputiimin kokoama materiaalipaketti ammattilaisille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Reppu-tiimi ohjasi 1.-2. luokkalaisiille Repputuokioita, joiden harjoitteet ja liitteet on koottu tähän vihkoseen. Tuokioiden tarkoituksena oli vahvistaa oppilaiden vuorovaikutustaitoja, tunnetaitoja sekä arkitaitoja  toiminnallisin menetelmin.

Toteutuspaikka
Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Yli-Maarian koulu
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Noora Käkönen

Luotu

07.12.2023

Viimeksi muokattu

07.12.2023
Ratkaisun perusidea

Hanketta on rahoittanut Varsinais-Suomen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushanke sekä Turun kaupungin kulttuurin kärkihanke. Tuokiot  on suunniteltu ja materiaali koottu Reppu-tiimin; toimintaterapeutin/kasvatustieteiden maisterin, yhteisötaiteilijan sekä sairaanhoitajan näkökulmasta.

Reppu-tiimi-pilottihanke toimi Yli-Maarian koulussa marraskuusta 2022 joulukuuhun 2023 saakka. Moniammatillisen tiimin tavoitteena oli ennaltaehkäisevästi edistää lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia sekä yhteisöllisyyttä kouluympäristössä.

Tiimi ohjasi syksyllä 2023 Yli-Maarian koulun 1.–2.-luokkalaisille Repputuokioita, joiden harjoitteet ja liitteet on koottiin Harjoitevihkoseksi. Harjoitteet on suunnattu eri alojen ammattilaisille esimerkiksi eskariin, 1.-3.-luokkalaisten opettajille tai iltapäiväkerhojen ohjaajille. Harjoitteita voi tarvittaessa myös soveltaa.

Tuokioiden tarkoituksena oli vahvistaa oppilaiden vuorovaikutustaitoja, tunnetaitoja sekä arkitaitoja toiminnallisin menetelmin tukemaan oppilaiden arkea koulussa ja kotona.

Toimintaympäristö

Reppu-tiimi pyrki toiminnallaan vaikuttamaan kouluympäristön yhteisöllisyyteen ja sitä kautta ryhmien sekä yksilöiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Materiaalin saavutettavuuden vuoksi eri alojen ammattilaisille suunnattu Harjoitevihkonen toteutettiin sähköisessä muodossa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Repputuokioiden kohderyhmänä oli hankkeen aikana 1.-2. luokkalaiset, mutta Reppu-tiimin näkökulmasta materiaalia voi hyödyntää ainakin esikoulu sekä 1.-3.-luokkalaisten ikäisten kanssa työskentelevät.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Harjoitevihkosen tuokiot vaativat ammattilaisilta jonkun verran etukäteisvalmisteluja, kuten materiaalien tekoa. Harjoitevihkosen materiaaleja voi tosin käyttää myös valikoiden ja poimia sieltä juuri oman ryhmän tarpeisiin soveltuvat. 

Harjoitevihkonen jää Tulsote-hankkeen jälkeen Varha:n käyttöön ja hyödynnettäväksi. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehittämishanke on vielä Reppu-tiimin osalta käynnissä, joten Repputuokioiden hyötyjä ei ole pystytty vielä mittaamaan.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Harjoitevihkosen tuokioiden materiaali on suunnattu eri alojen ammattilaisille esimerkiksi eskariin, 1.-3.-luokkalaisten opettajille tai iltapäiväkerhojen ohjaajille. 

Vinkkejä käytäntöön:

  • Tuokion kesto 20-30 minuuttia
  • Ideaali ryhmäkoko max. 10 lasta
  • Luokkahuoneita ollaan muokattu Repputuokioihin sopiviksi esimerkiksi pulpetit ja tuolit ollaan siirretty sivuun, jotta oppilaat mahtuvat liikkumaan tilan keskellä ja istumaan piirissä lattialla
  • Muutamassa harjoituksessa tarvitaan isompi tila kuin luokkahuone esimerkiksi pieni liikuntasali
  • Tuokiota toteuttanut kaksi ohjaajaa yhdessä
  • Huom. osa tuokioista vaatii jonkun verran ennakkovalmisteluja esimerkiksi materiaalien tekoa
Kansikuva
Harjoitevihkonen — Repputiimin  kokoama materiaalipaketti ammattilaisille

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä