Helsingin kotihoidon tiedolla johtamisen kehittäminen; johtamisen taulu (RRP, P4, I1)

Helsingin kotihoitoon kehitetty johtamisen taulu vahvistaa koko kotihoidon sitoutumista strategisen toimintasuunnitelman tavoitteisiin, lisää toiminnan läpinäkyvyyttä ja kannustaa vertaisoppimiseen.

Toimintamallin nimi
Helsingin kotihoidon tiedolla johtamisen kehittäminen; johtamisen taulu (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Helsingin kotihoitoon kehitetty johtamisen taulu vahvistaa koko kotihoidon sitoutumista strategisen toimintasuunnitelman tavoitteisiin, lisää toiminnan läpinäkyvyyttä ja kannustaa vertaisoppimiseen.

Toteutuspaikka
Helsinki, kotihoito
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Kirsi Ylinen

Luotu

08.11.2024

Viimeksi muokattu

28.11.2024
Ratkaisun perusidea

Kehitettiin Power BI-järjestelmässä toimiva raportti, jonka aineistona toimii kotihoidon esihenkilöiden tai heidän sijaistensa kerran kuukaudessa täyttämän Forms-kyselyn aineisto. Power BI-raportin perusteella pystytään seuraamaan oman tiimin, yksikön tai Helsingin osalta tulosten kehittymistä tarvittaessa eri aika rajauksin. Jokaisen työpisteen ja/tai tiimin tulosten näkeminen samassa aineistossa tekee toiminnasta ja tuloksista läpinäkyvää sekä mahdollistaa vertaisoppimisen toisten hyvistä tuloksista.

Seurattavat asiat: 

Johtamisen taululle kerättävät tiedot pohjautuvat kotihoidon strategiseen toimintasuunnitelmaan, ja ne ovat:

  • etähoitoasiakkaiden osuus (huomioiden säännölliset koihoidon asiakkaat)
  • lääkeautomaattien osuus (huomioiden säännölliset ja tilapäiset kotihoidon asiakkaat)
  • liikkumissopimusten määrä
  • välittömän työajan osuus (hoitajien, sairaanhoitajien ja vastaavien sairaanhoitajien osalta eriteltynä)
  • työvuoron alun aikaviive
  • asiakkaille suunniteltujen ja toteutuneiden tuntien ero
  • kuukauden aikana tehtyjen RAI-arviointien määrä
  • säännöllisten, tilapäisten ja muiden asiakkaiden määrä

Prosessi:

  1. Esihenkilöt (tai nimetyt sijaiset) keräävät johtamisen taululle tulevat tiedot Forms-lomakkeelle jokaisen kuun toinen maanantai (tai sitä seuraava arkipäivä maanantain osuessa pyhäpäiväksi). Tiedot kerätään pääsääntöisesti hyödyntämällä Apotin raportteja, raporteissa käytettävät suodatukset ja rajaukset on yhteisesti sovittu. 
  2. Power BI-raportille päivittyy uudet tiedot kuun toinen tiistai klo 8
  3. Johtamisen taulun tulokset käsitellään yksiköiden esihenkilökokouksissa joissa suunnitellaan myös tarvittavat muutokset ja kehittämistoimenpiteet tulosten perusteella
  4. Kotihoitopäälliköt esittelevät kotihoidon johdolle oman yksikkönsä tulokset ja toimenpiteet yhteenvetona 

 

Toimintaympäristö

Helsingin kotihoito on jakaantunut kahdeksaan kotihoitoyksikköön, keskitettyjen palveluiden yksikköön ja kuntouttavaan arviointiyksikköön. Kotihoitoyksiköt jakaantuvat keskimäärin 8 lähipalvelualueeseen ja kuntouttava arviointiyksikkö 4 tiimiin. Keskitettyjen palveluiden yksikkö jakaantuu yöhoitoon, resurssipooleihin, työnsuunnitteluun, resurssipalveluihin sekä kotihoidon sosiaaliohjaukseen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Helsingin kotihoito uudelleen organisoitui kahdessa vaiheessa. Vuonna 2023 kotihoito järjestäytyi omaksi palvelukseen yhtenäiseksi kotihoidoksi aiemman maantieteellisen rajauksen sijasta. Vuonna 2024 Tehtiin organisoitumisen toinen vaihe ja siinä kotihoitoyksiköiden ja alayksiköiden kokoja tasattiin ja lisäksi perustettiin uutena yksikkönä Kotihoidon yhteiset -palvelut, jonne sijoittui kotihoitoyhteisiä toimintoja, kuten yökotihoito, sosiaaliohjaus, työnsuunnittelu, resurssipoolit ja joitain asiantuntijapalveluja.

Uuden organisaation johtamista haluttiin tiivistää ja yhdenmukaistaa ja sitä varten toteutettiin vuoden 2024 alusta koihoidon johtamisen taulu. Kotihoidon johtamisen taulun tavoitteena on koota strategisen toimintasuunnitelman seuranta yhteen paikkaan niin, että tietoja voi tarkastella erilaisina kokonaisuuksina, eri tavoitteiden kautta tai erilaisin aikarajauksin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Johtamisen taulun toimivuus ja käyttö voidaan jakaa kahteen pääteemaan, tekniseen toteutukseen ja toimintaan.

Tekninen toteutus

Johtamisen taulun osalta tekninen toteutus vaatii kuukausittaista resurssia. Materiaalia tuottavien henkilöiden osalta (Forms täyttäminen) sekä Power BI-raportin toimivuutta ja aineiston luotettavuutta seuraavan henkilön osalta. Tekninen toteutus onnistuu pääosin automatisoituna, mutta virheet ja muutokset vaativat aina inhimillistä työpanosta.

Toiminta

Johtamisen taulun juurruttaminen käytäntöön vaati yliviestintää, tukea yksilöille ja yhteisöille sekä kannustusta uuden toimintamallin alkaessa. Johtamisen taulun ideana on seurata kotihoidon toimintaa ja tavoitteita säännöllisesti ja onnistumisen ehtona on ollut kaikkien sitoutuminen johtamisen taulun käyttöön sekä  toistuva tulosten arviointi ja raportointi. Johtamisen taulun tulosten arviointi ja kehittämistoimenpiteiden nimeäminen niin tiimi, yksikkö kuin koko kaupungin tasollakin on lisännyt toimintamalliin sitoutumista ja luotettavuutta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin käyttöönoton jälkeen johtamisen taululle on lisätty seurattavia asioita sekä tarkennettu ohjeistusta ja rajauksia mitkä tiedot johtamisen taululle hyväksytään.

Johtamisen taulun käyttöönoton jälkeen kotihoidon strategisen toimintasuunnitelman seuraaminen on yhtenäistynyt, ja moniin asetettuihin tavoitteisiin on päästy.

Johtamisen taulun sisältöä ja toimintamallia arvioidaan uudelleen alkuvuodesta 2025 osana toiminnan jatkuvaa parantamista ja kehittämistä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin käyttöönotto vaatii aikaa. Seurattavat tavoitteet ja niiden mahdolliset rajaukset on syytä kirjata selkeästi ja ilman tulkinnanvaraisuutta. Onnistumisista on syytä palkita, ei löytää vain kehittämisen kohteita.

Kansikuva
kotihoidon johtamisen taulu

Kehittämisen vaihe

Valmis

Aihealueet

Kohderyhmä