HTA-hoitaja ( hoidon tarpeen arviointi hoitaja)-etäpsykiatri - toimintamalli
Toimintamalli nopeuttamaan hoitoon pääsyä mielenterveys- ja päihdepalveluihin. Toimintamalli tuo yhtenäisen tavan hoidon tarpeen arviointiin ja konsultaatio-käytänteisiin.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli nopeuttamaan hoitoon pääsyä mielenterveys- ja päihdepalveluihin. Toimintamalli tuo yhtenäisen tavan hoidon tarpeen arviointiin ja konsultaatio-käytänteisiin.
Toimintamallilla sujuvoitetaan ja tasalaatuistetaan asiakkaan hoidon tarpeen arviointia ja nopeutetaan asiakkaan hoitoonpääsyä riippumatta siitä, missä päin hyvinvointialuetta hän asuu.
Hoitotakuu kiristyy ja se koskee myös mielenterveys- ja päihdepalveluja. Samalla puhutaan jo "mielenterveyspandemiasta" eli psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet ja päihteiden käyttö moninaistunut. Erilaiset kriisit, kuten korona, Ukrainan sota ja ilmastonmuutos, ovat lisänneet ahdistuneisuutta ja hoitoon hakeutumisen kynnys on madaltanut. Yritysten konkurssit ovat lisääntyneet ja Kelan tilastoissa on nähtävissä mielenterveyssyistä sairauslomien ja eläköitymisen kasvu. Nuorten aikuisten lisääntynyt uupuminen ja ahdistuneisuus on havaittavissa, samoin muuttunut työkulttuuri hektisyydellään ja muilla paineillaan on lisännyt työuupumusta ja siihen liittyvää hoitoa vaativaa masennusta.
Siun soten Miepä tarjoaa mielenterveyspalveluja 18 v. täyttäneille ja päihdepalveluja myös alle 18-vuotiaille. Asiakasmäärät ovat vuosi vuodelta lisääntyneet. Suurimmat hoitoontulon syyt ovat ahdistuneisuus ja masentuneisuus. Neuropsykiatristen oireiden vuoksi hoitoon hakeutuminen on merkittävästi lisääntynyt.
Asiakasymmärrystä lisää hoitokoordinaattorin työhön tuleva siun soten asiakaskokemuksen mittaus tekstiviestikyselynä.
- Tiivis yhteistyö miepä-työryhmien ja esihenkilöiden kanssa sekä heidän osallistamisensa kehittämiseen.
- Mallin pilotointi yksikkö kerrallaan antaa mahdollisuuden toimintamallin jatkuvaan arviointiin ja kehittämiseen.
- Työryhmien ja johdon ajantasalla pitäminen ja yhteinen keskustelu hoitoonpääsyn raporttien ja pilotoinnissa käytetyn seurantataulukon tuella.
- Hoitokoordinaattoreiden perehdyttäminen ja työskentelyyn mukaan ottaminen jo pilotoinnin aikana.
- Hoitokoordinaattoreilla on vahva hoidon tarpeen arvioinnin osaaminen ja kokemus, mikä on edellytys tasalaatuiselle hoidontarpeen arvioinnille.
- Lääkärin konsultaatiomahdollisuus.
- Esihenkilöiden tuki uusien työtehtävien hoitamisen mahdollistamiseksi.
- Kaikki miepään tulevat työviestit ja sanomat käsitellään keskitetysti hoitokoordinaattoreiden toimesta, asiakkaan tietosuoja on näin ollen parantunut tiimikäsittelyjen jäätyä pois.
- Hoidontarpeen arviointi on tasalaatuista ja asiakkaan hoitoonpääsy on tasa-arvoista riippumatta siitä, missäpäin P-K:n hyvinvointialuetta hän asuu.
- Hoitokoordinaattorit ovat saaneet työnsä tueksi sujuvat lääkärikonsultaatiokanavat, mikä nopeuttaa asiakkaan hoidon alkamista.
- Hoitokoordinaattorit pystyvät entistä enemmän toimimaan Kerralla haltuun- mallin mukaisesti hoitaen asiakkaan asian loppuun saakka.
- Hoitoonpääsy on parantunut, elokuussa 2023 hoitoonpääsy 14 vrk:n sisällä oli 96 %.