Hyvaep | RRP, Pilari 4, INV 1| Digitaalinen ajanvaraus hampaan tai paikan lohkeama ajalle

Etelä-Pohjanmaalla on koko hyvinvointialueella käytössä Digitaalinen ajanvaraus hampaan tai paikan lohkeama ajoille. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua suun terveyden aikoja. 

Toimintamallin nimi
Hyvaep | RRP, Pilari 4, INV 1| Digitaalinen ajanvaraus hampaan tai paikan lohkeama ajalle
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaalla on koko hyvinvointialueella käytössä Digitaalinen ajanvaraus hampaan tai paikan lohkeama ajoille. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua suun terveyden aikoja. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, suun terveys
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Maija Julmala

Luotu

27.12.2023

Viimeksi muokattu

25.06.2024
Ratkaisun perusidea

Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan ja on asiakkaiden toivotuin digitaalinen palvelu. Strategian mukaisesti digitaalista ajanvarausta pyritään laajentamaan kaikkiin niihin terveydenhuollon palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia.  Alueella oli terveyspalveluissa käytössä 2 erilaista ajanvarausjärjestelmää, josta on siirrytty yhteen yhtenäiseen järjestelmään 3/23. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii, että palvelut ovat alueella samanlaiset. Suun terveyden palveluissa on koko hyvinvointialueelle otettu käyttöön hampaan tai paikan lohkeaman vastaanottoajat. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat asukkaat, jotka asioivat suun terveyden palveluissa hampaan tai paikan lohkeaman vuoksi. Sekä suun terveyden ammattilaiset. 

Digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyötä tehdään mm. asukkailta ja ammattilaisilta saatujen palautteiden mukaan 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyössä palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa sekä uuteen toimintatapaan sitoutumisessa.  Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii palvelujen yhtenäistämisen (palvelun keston ja kuvauksen osalta), joka on työläin osa prosessia. Ammattilaiselle digitaalisen ajanvaraukseen aikojen avaaminen on vaivatonta, kun vaadittavat taustatyöt on tietohallinnon ja esihenkilöiden välillä on tehty.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönoton myötä  palveluiden asiakaslähtöisyys paranee, kun asukkaat voivat asioida digitaalisesti päivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta. Ajanvaraukseen liittyvät puhelut vähenevät sote-keskuksista, kun digitaaliseen ajanvaraukseen kykenevät asiakkaat tekevät ajanvarauksen sähköisesti. Peruuttamattomat käynnit vähenevät, kun asukkaat pystyvät hallinnoimaan ajanvarauksia ja peruutuksia. Ammattilaisten resursseja säästyy ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen koko hyvinvointialueelle vaatii aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä palvelualueittain. Yksi yhteinen potilastietojärjestelmä mahdollistaa järjestelmän tasolta yhtenäisen toimintatavan. Sähköisen ajanvarauksen kehittäminen vaatii moniammattillista ja saumatonta yhteistyötä ammattilaisten, esihenkilöiden, tietohallinnon ja hankkeen välillä.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä