Hyvaep | RRP, Pilari 4, INV 1| Digitaalinen ajanvaraus hampaan tai paikan lohkeama ajalle
Etelä-Pohjanmaalla on koko hyvinvointialueella käytössä Digitaalinen ajanvaraus hampaan tai paikan lohkeama ajoille. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua suun terveyden aikoja.
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaalla on koko hyvinvointialueella käytössä Digitaalinen ajanvaraus hampaan tai paikan lohkeama ajoille. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua suun terveyden aikoja.
Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan ja on asiakkaiden toivotuin digitaalinen palvelu. Strategian mukaisesti digitaalista ajanvarausta pyritään laajentamaan kaikkiin niihin terveydenhuollon palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia.
Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia. Alueella oli terveyspalveluissa käytössä 2 erilaista ajanvarausjärjestelmää, josta on siirrytty yhteen yhtenäiseen järjestelmään 3/23. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii, että palvelut ovat alueella samanlaiset. Suun terveyden palveluissa on koko hyvinvointialueelle otettu käyttöön hampaan tai paikan lohkeaman vastaanottoajat.
Kohderyhmänä ovat asukkaat, jotka asioivat suun terveyden palveluissa hampaan tai paikan lohkeaman vuoksi. Sekä suun terveyden ammattilaiset.
Digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyötä tehdään mm. asukkailta ja ammattilaisilta saatujen palautteiden mukaan
Digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyössä palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa sekä uuteen toimintatapaan sitoutumisessa. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii palvelujen yhtenäistämisen (palvelun keston ja kuvauksen osalta), joka on työläin osa prosessia. Ammattilaiselle digitaalisen ajanvaraukseen aikojen avaaminen on vaivatonta, kun vaadittavat taustatyöt on tietohallinnon ja esihenkilöiden välillä on tehty.
Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönoton myötä palveluiden asiakaslähtöisyys paranee, kun asukkaat voivat asioida digitaalisesti päivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta. Ajanvaraukseen liittyvät puhelut vähenevät sote-keskuksista, kun digitaaliseen ajanvaraukseen kykenevät asiakkaat tekevät ajanvarauksen sähköisesti. Peruuttamattomat käynnit vähenevät, kun asukkaat pystyvät hallinnoimaan ajanvarauksia ja peruutuksia. Ammattilaisten resursseja säästyy ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin.