Hyvaep | RRP Pilari 4, INV 1| Digitaalinen ajanvaraus suuhygienistin vastaanotolle
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä digitaalinen ajanvaraus suuhygienistin 45 minuutin vastaanottoajalle hammaskiven tai värjäytymien poistoon. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua varattuja aikoja.
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä digitaalinen ajanvaraus suuhygienistin 45 minuutin vastaanottoajalle hammaskiven tai värjäytymien poistoon. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua varattuja aikoja.
Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan ja on asiakkaiden toivotuin digitaalinen palvelu. Strategian mukaisesti digitaalista ajanvarausta pyritään laajentamaan kaikkiin niihin terveydenhuollon palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia.
Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia. Alueella on käytössä yksi yhteinen terveydenhuollon potilastieto ja digitaalisen ajanvarauksen järjestelmä. Suun terveyden palveluissa on koko hyvinvointialueelle avattu digitaalinen ajanvaraus suuhygienistin vastaanotolle hammaskiven ja värjäytymien poistoon.
Kohderyhmänä ovat suuhygienistille ajanvarausta hammaskiven tai värjäytymien poistoon tekevät asukkaat sekä alueen suuhygienistit.
Digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyössä palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa sekä uuteen toimintatapaan sitoutumisessa. Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii palvelujen yhtenäistämisen (palvelun keston ja kuvauksen osalta), joka on työläin osa prosessia. Ammattilaiselle digitaalisten ajanvaraukseen aikojen avaaminen on vaivatonta, kun vaadittavat taustatyöt on tietohallinnon ja esihenkilöiden välillä tehty.
Sähköisen ajanvarauksen käyttöönoton myötä palveluiden asiakaslähtöisyys paranee, kun asukkaat voivat asioida digitaalisesti päivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta. Ajanvaraukseen liittyvät puhelut vähenevät sote-keskuksista, kun digitaaliseen ajanvaraukseen kykenevät asiakkaat tekevät ajanvarauksen digitaalisesti. Peruuttamattomat käynnit vähenevät, kun asukkaat pystyvät hallinnoimaan ajanvarauksia ja peruutuksia. Ammattilaisten resursseja säästyy ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin.