Hyvaep | RRP Pilari 4, INV 1| Digitaalinen ajanvaraus suuhygienistin vastaanotolle

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä digitaalinen ajanvaraus suuhygienistin 45 minuutin vastaanottoajalle hammaskiven tai värjäytymien poistoon. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua varattuja aikoja.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Hyvaep | RRP Pilari 4, INV 1| Digitaalinen ajanvaraus suuhygienistin vastaanotolle
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä digitaalinen ajanvaraus suuhygienistin 45 minuutin vastaanottoajalle hammaskiven tai värjäytymien poistoon. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua varattuja aikoja.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen, suun terveyden palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Maija Julmala

Luotu

27.12.2023

Viimeksi muokattu

25.06.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan ja on asiakkaiden toivotuin digitaalinen palvelu. Strategian mukaisesti digitaalista ajanvarausta pyritään laajentamaan kaikkiin niihin terveydenhuollon palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia. 

Toimintaympäristö **

Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia. Alueella on käytössä yksi yhteinen terveydenhuollon potilastieto ja digitaalisen ajanvarauksen järjestelmä. Suun terveyden palveluissa on koko hyvinvointialueelle avattu digitaalinen ajanvaraus suuhygienistin vastaanotolle hammaskiven ja värjäytymien poistoon. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat suuhygienistille ajanvarausta hammaskiven tai värjäytymien poistoon tekevät asukkaat sekä alueen suuhygienistit. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyössä palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa sekä uuteen toimintatapaan sitoutumisessa.  Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii palvelujen yhtenäistämisen (palvelun keston ja kuvauksen osalta), joka on työläin osa prosessia. Ammattilaiselle digitaalisten ajanvaraukseen aikojen avaaminen on vaivatonta, kun vaadittavat taustatyöt on tietohallinnon ja esihenkilöiden välillä tehty.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Sähköisen ajanvarauksen käyttöönoton myötä  palveluiden asiakaslähtöisyys paranee, kun asukkaat voivat asioida digitaalisesti päivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta. Ajanvaraukseen liittyvät puhelut vähenevät sote-keskuksista, kun digitaaliseen ajanvaraukseen kykenevät asiakkaat tekevät ajanvarauksen digitaalisesti. Peruuttamattomat käynnit vähenevät, kun asukkaat pystyvät hallinnoimaan ajanvarauksia ja peruutuksia. Ammattilaisten resursseja säästyy ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen koko hyvinvointialueelle vaatii aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä palvelualueittain. Yksi yhteinen potilastietojärjestelmä mahdollistaa järjestelmän tasolta yhtenäisen toimintatavan. Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen vaatii moniammattillista ja saumatonta yhteistyötä ammattilaisten, esihenkilöiden, tietohallinnon ja hankkeen välillä.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä