Ikääntyneen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan palvelujen kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Ikääntyneen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan palveluihin kehitetään uudenlaista matalankynnyksen toimintamalli, hyödyntäen kokemustoimijoita. Henkilöstön osaamista mielenterveys- ja päihde osaamisessa lisätään järjestämällä webinaareja ja työpajoja. 

Toimintamallin nimi
Ikääntyneen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan palvelujen kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Ikääntyneen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan palveluihin kehitetään uudenlaista matalankynnyksen toimintamalli, hyödyntäen kokemustoimijoita. Henkilöstön osaamista mielenterveys- ja päihde osaamisessa lisätään järjestämällä webinaareja ja työpajoja. 

Toteutuspaikka
Ikäihmisten palveluiden ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittämisohjelma, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushanke,POPsote
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Eija Marin

Luotu

25.04.2022

Viimeksi muokattu

18.12.2023
Toimintaympäristö

Ikäihmisten ennaltaehkäisevään mielenterveys -ja päihdetyöhön tulee kiinnittää huomiota, sillä ikäihmisten masennusta ei aina tunnisteta, lisäksi määrittelemättömän ahdistuksen vuoksi hakeudutaan päivystykseen varsin usein. Vanhusten yksinäisyys voi näyttäytyä niin että asiakas hakeutuu terveyden- ja sairaanhoitopalveluihin usein.

 Työelämästä eläkkeelle siirtyminen on iso roolimuutos ihmisen elämässä. Valmistautuminen uuteen elämänvaiheeseen olisi hyvä aloittaa heti eläkeiän alussa tai mielellään jo työelämän loppuvaiheessa. Palvelujärjestelmässä tulee kiinnittää ihmisen kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen huomioiden iäkkään olemassa olevat voimavarat.

 Ikääntyneet mielenterveys ja päihde asiakkaat ansaitsevat myös arvokkaan vanhuuden. Heillä on riski jäädä ikäihmisten palveluiden ulkopuolelle sairauden luonteen vuoksi. Heidän ei aina katsota soveltuvan tavanomaisiin ikäihmisten palveluihin tai ryhmätoimintoihin. Ikääntynyt mielenterveys- ja päihdeasiakas tarvitsee ikääntyessään myös kotiin annettavia palveluita kuten muutkin. Palvelujärjestelmässämme voi syntyä tilanne, jossa ikääntynyttä mielenterveys- ja päihdeasiakasta pompotellaan sosiaalipalveluiden ja kotipalvelun välillä. Tähän voi olla syynä palveluiden suurempi tarve tai sen erilaisuus, mutta myös kotipalveluiden henkilöstön osaamisen vaje mielenterveys -ja päihdepotilaiden kohtaamisessa. 

Sekä ikäihmisten mielenterveyden hoitoon että psyykkisen hyvinvoinnin edistämiseen ja ongelmien ehkäisemiseen on tutkittuja ja vaikuttavia menetelmiä. Nämä menetelmät on tarpeen tuoda paremmin esille.

 

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä: Ikääntyneet mielenterveys- ja päihdeasiakkaat, heidän läheiset ja ikäihmisten palveluissa työskentelevä henkilöstö.

Asiakasymmärrys: Kehittämistyön yksi tärkeä tehtävä on ottaa huomioon kokemustoimijat. Kokemustarinoiden kerääminen on yksi kehittämistyön osallistamismuoto. Kokemustoimijoita käytetään koulutuksissa ja webinaareissa puhujina, työryhmään on nimetty kokemustoimija. Kokemustoimija on mukana ammattilaisen tukena piloteissa. 

Kansikuva
Ikääntyneen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan palvelujen kehittäminen

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä