Ikääntyneiden kuntouttavat etäryhmäpalvelut, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1)
Etäryhmätoimintaa kehitetään osana seniorikeskusten tavoitteellista kuntouttavaa toimintaa. Tavoitteena on vahvistaa etäryhmien sisältöä, laajentaa etänä osallistumisen mahdollisuuksia sekä kehittää ryhmänohjaajien koulutusta ja tukipalveluita.
Toimintamallin nimi
Etäryhmätoimintaa kehitetään osana seniorikeskusten tavoitteellista kuntouttavaa toimintaa. Tavoitteena on vahvistaa etäryhmien sisältöä, laajentaa etänä osallistumisen mahdollisuuksia sekä kehittää ryhmänohjaajien koulutusta ja tukipalveluita.
Seniorikeskusten palvelukeskukset järjestävät monipuolista maksutonta toimintaa kotona asuville senioreille. Kaikki eivät kuitenkaan pääse osallistumaan palvelukeskuksen lähitoimintaan ja etäryhmät ovat mahdollisuus viedä palvelua asiakkaiden kotiin. Etäryhmät toteutetaan etälaitteella, joka on käytössä mm. etähoidossa. Asiakkaat koostuvat pääasiassa kotihoidon etähoidon, fysioterapian sekä geriatrian poliklinikan asiakkaista, joille on haastavaa osallistua palvelukeskusten lähiryhmiin esimerkiksi liikkumisen haasteiden tai muiden toimintakyvyn rajoitteiden vuoksi.
Kehittämisen kohteena on ollut erityisesti sisäiset prosessit ja osittain asiakkaille näkyvä palvelu. Asiakkaiden osallistuminen kehittämiseen on ollut haasteellista, sillä heidän mahdollisuutensa osallistua kodin ulkopuolella ovat rajalliset. Kehittämisessä on kerätty ja hyödynnetty hiljaista tietoa, jota on kertynyt ilmoittajille ja ryhmänohjaajille. Asiakkailta kerätään käytännön palautetta ryhmissä ja pyritään muokkaamaan ryhmien sisältöä asiakkaiden tarpeita parhaiten palvelevaksi.
Kehittämiseen on osallistunut senioriasiakkaiden kanssa toimivia työntekijöitä ja lisäksi on tehty yhteistyötä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa päällekkäisen palvelun vähentämisen ja yhteistyön vahvistamiseksi.
Kehittämistyön yksi mittareista on ollut etäryhmien osallistujamäärät ja täyttöaste. Viikoittaisiin etäryhmiin osallistui hankkeen alussa (1/2024) 76 asiakasta täyttöasteen ollessa 54%. Nyt 5/2025 asiakasmäärät ovat nousseet 115 asiakkaaseen täyttöasteen ollessa 87%.
Etäryhmiin osallistuvien asiakkaiden kokemuksia ei ollut ennen hanketta kerätty järjestelmällisesti. Kehittämistyön aikana on kerätty palautetta lähettämällä lyhyt kysely videopuhelualustaa käyttäen asiakkaille etäryhmien jälkeen. Lähetettyjä kyselyitä oli yhteensä 93 (vastausprosentti 33%). Kyselyyn vastanneista asiakkaista 93% koki, että etäryhmään osallistuminen on auttanut heitä suoriutumaan arjen toimista paremmin.