Ikääntyneiden palveluiden palveluprosessien yhdenmukaistaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella

Kuvattujen palveluprosessien tarkoituksena on selkeyttää asiakkaan palvelupolkua, eri toimijoiden vastuita ja kuvata ikääntyneiden palveluiden palveluprosessia. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Ikääntyneiden palveluiden palveluprosessien yhdenmukaistaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kuvattujen palveluprosessien tarkoituksena on selkeyttää asiakkaan palvelupolkua, eri toimijoiden vastuita ja kuvata ikääntyneiden palveluiden palveluprosessia. 

Toteutuspaikka
Keski-Suomen Hyvinvointialue, ikääntyneiden palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anne Kauppinen

Luotu

30.08.2023

Viimeksi muokattu

31.10.2023
Ratkaisun perusidea **

Kuvatut palveluprosessit selkiyttävät eri ammattilaisten vastuita ja rooleja sekä toimivat myös johtamisen tukena hyvinvointialueella. Palveluprosessit sujuvoittavat ja yhdenvertaistavat asiakkaan palvelupolkua ja luo edellytyksiä näin laadukkaalle asiakkaan saamalle palvelulle. 

Toimintaympäristö **

Palveluprosessien kuvaaminen keskittyi ikääntyneiden palvelukokonaisuuteen: uuden asiakkaan palveluprosessiin, säännöllisen kotihoidon asiakkaan palveluprosessiin sekä asumisen hakemisen prosessiin. Palvelukokonaisuuden kuvaamiseen kuului keskeiset ikääntyneiden kotona asumista tukevien palveluiden toteuttajat: asiakas- ja palveluohjaus, kotihoito ja arkikuntoutus.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ensisijaisesti ovat asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa ja arkikuntoutuksessa toimivat ammattilaiset.  Palveluprosessien yhdenmukaistaminen koskettaa myös  kotona asuvia ikääntyneitä ja heidän palvelupolkuaan.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Eri toimijoiden yhteinen keskustelu palveluprosessista ja vastuista; selkeyttää rooleja ja on tärkeää yhteisen näkemyksen luomiseksi. Palveluprosessien vakiinnuttamisen tarvitaan perehdytystä ja koulutusta, jotta kaikki eri ammattilaiset sisäistävät oman roolinsa palveluprosessissa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Palveluprosessien kuvaamista voidaan soveltaa eri toimintaympäristöihin ja eri palveluihin. Kuvaamista helpottaa yhteinen vuoropuhelu kuvaamisen aikana, jolloin palveluprosessin eri vaiheisiin liittyvät hyvät käytännöt ja kehittämisenkohteet saadaan nostettua esiin. 

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis