Ikääntyneiden palveluiden palveluprosessien yhdenmukaistaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella
Kuvattujen palveluprosessien tarkoituksena on selkeyttää asiakkaan palvelupolkua, eri toimijoiden vastuita ja kuvata ikääntyneiden palveluiden palveluprosessia.
Toimintamallin nimi
Kuvattujen palveluprosessien tarkoituksena on selkeyttää asiakkaan palvelupolkua, eri toimijoiden vastuita ja kuvata ikääntyneiden palveluiden palveluprosessia.
Kuvatut palveluprosessit selkiyttävät eri ammattilaisten vastuita ja rooleja sekä toimivat myös johtamisen tukena hyvinvointialueella. Palveluprosessit sujuvoittavat ja yhdenvertaistavat asiakkaan palvelupolkua ja luo edellytyksiä näin laadukkaalle asiakkaan saamalle palvelulle.
Palveluprosessien kuvaaminen keskittyi ikääntyneiden palvelukokonaisuuteen: uuden asiakkaan palveluprosessiin, säännöllisen kotihoidon asiakkaan palveluprosessiin sekä asumisen hakemisen prosessiin. Palvelukokonaisuuden kuvaamiseen kuului keskeiset ikääntyneiden kotona asumista tukevien palveluiden toteuttajat: asiakas- ja palveluohjaus, kotihoito ja arkikuntoutus.
Kohderyhmänä ensisijaisesti ovat asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa ja arkikuntoutuksessa toimivat ammattilaiset. Palveluprosessien yhdenmukaistaminen koskettaa myös kotona asuvia ikääntyneitä ja heidän palvelupolkuaan.
Eri toimijoiden yhteinen keskustelu palveluprosessista ja vastuista; selkeyttää rooleja ja on tärkeää yhteisen näkemyksen luomiseksi. Palveluprosessien vakiinnuttamisen tarvitaan perehdytystä ja koulutusta, jotta kaikki eri ammattilaiset sisäistävät oman roolinsa palveluprosessissa.