Interventionavigaattori on 13–19-vuotiaille nuorille sekä tarvittaessa heidän huoltajilleen suunnattu digitaalinen työväline, joka nopeuttaa oikeaan mielenterveyspalveluun ohjautumista ja vahvistaa hoitojen vaikuttavuutta.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Interventionavigaattori
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Interventionavigaattori on 13–19-vuotiaille nuorille sekä tarvittaessa heidän huoltajilleen suunnattu digitaalinen työväline, joka nopeuttaa oikeaan mielenterveyspalveluun ohjautumista ja vahvistaa hoitojen vaikuttavuutta.

Toteutuspaikka
Interventionavigaattori on tuotettu osana Terapiat etulinjaan -toimintamallia, joka alkoi 2020 HUSin koordinoimana Etelä-Suomen yhteistyöalueella ja laajeni kansalliseksi vuonna 2022.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Ilona Lahtinen

Luotu

28.03.2023

Viimeksi muokattu

24.04.2023
Ratkaisun perusidea **

Interventionavigaattori on digitaalinen kysely, jonka avulla kartoitetaan nuoren mielenterveyttä esimerkiksi opiskeluhuollossa. Se auttaa ohjaamaan nuoren oikeanlaisen tuen pariin. Navigaattori koostaa nuoren hyvinvoinnin kannalta olennaisia tietoja. Siinä kysytään mm. oireista, päihteiden käytöstä, toimintakyvystä, elämäntilanteesta ja opiskelusta.

Kouluissa ja oppilaitoksissa koko opiskeluhuoltotiimi voi ottaa Interventionavigaattorin käyttöön. Tällöin esimerkiksi koulun henkilökunta voi ohjata nuoren, josta on herännyt huoli, opiskeluhuollon ammattilaisen luokse. Opiskeluhuollon ammattilainen ohjeistaa navigaattorin täytön sekä nuorelle että huoltajalle.

Nuori voi täyttää navigaattorin joko yksin tai ammattilaisen vastaanotolla. Ammattilainen, joka ohjaa nuoren täyttämään navigaattorin, pyytää myös luvan olla yhteydessä nuoren huoltajaan, jolle Interventionavigaattorissa on oma osionsa.

Nuori ja mahdollisesti huoltaja täyttävät navigaattorin osoitteessa interventionavigaattori.fi. Täyttämisen jälkeen he saavat henkilökohtaiset koodit, jotka he toimittavat terveydenhuollon ammattilaiselle. Interventionavigaattori yhdistää sekä nuoren että huoltajan vastaukset, ja vastauksia tarkennetaan vielä nuoren kanssa ensijäsennyshaastattelussa. Haastattelun pohjalta ammattilainen tekee ensijäsennyksen, jonka lopputuloksena yhdessä nuoren kanssa valitaan hänelle sopivin varhaisen vaiheen hoito- tai tukimuoto tai vaihtoehtoisesti ohjataan esimerkiksi koululääkärille tarkempaan arvioon.

Toimintaympäristö **

Navigaattoria voidaan käyttää koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja keskitetyissä mielenterveysyksiköissä.

Joka neljäs nuori kokee mielenterveyteen liittyviä oireita viikoittain. Sen tunnistaminen, millaista apua nuori tarvitsee, on usein haasteellista. Esimerkiksi kouluissa kaikki opiskeluhuollon ammattilaiset kohtaavat oireilevia nuoria. Usein päädytään tilanteeseen, jossa nuori jonottaa toistuvasti eri ammattilaisille toistuvia eri arviointeja varten ennen varsinaisen, tarpeenmukaisen, psykososiaalisen tuen alkamista. Olisikin tarkoituksellista, että nuoren psyykkisen voinnin pystyisi arvioimaan riittävissä määrin se ammattilainen, jonka luokse nuori ensimmäisenä saapuu.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Interventionavigaattoria käyttävät 13–19-vuotiaat nuoret, joiden psyykkinen hyvinvointi aiheuttaa jonkinlaista huolta. Huoli on voinut herätä joko nuorella itsellään tai jollakulla muulla. Myös nuoren huoltaja voi täyttää navigaattorin huoltajan osion.

Kohderyhmään kuuluvat myös heidän kanssaan työskentelevät sote-ammattilaiset.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Alkuun Interventionavigaattori otetaan käyttöön toimipistekohtaisesti ja jokaisessa toimipisteessä kartoitetaan, mitä palveluja on käytössä ja tarjottavissa. Mikäli Interventionavigaattori otetaan laajasti käyttöön koko hyvinvointialueella, on navigaattorin avulla mahdollista yhtenäistää palveluiden pariin ohjausta koko alueella.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Jotta Interventionavigaattori toimii parhaalla tavalla, alueella on oltava tarjolla riittävästi palveluita, joihin nuoria voidaan ohjata.

Ammattilaisia pitää myös kouluttaa Interventionavigaattorin käyttöön ja ensijäsennyksen tekemiseen.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä