Jalkautuvat psykiatriset sairaanhoitajat toisella asteella, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)

Jalkautuvien psykiatristen sairaanhoitajien työskentelyn tavoitteena parantaa nuorten ja nuorten aikuisten oikea-aikaista sekä oikein kohdennettua mielenterveys – ja päihdehoitoa perustasolla arjen toimintaympäristössä.

Toimintamallin nimi
Jalkautuvat psykiatriset sairaanhoitajat toisella asteella, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Jalkautuvien psykiatristen sairaanhoitajien työskentelyn tavoitteena parantaa nuorten ja nuorten aikuisten oikea-aikaista sekä oikein kohdennettua mielenterveys – ja päihdehoitoa perustasolla arjen toimintaympäristössä.

Toteutuspaikka
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Liitteet ja linkit

Luotu

26.02.2024

Viimeksi muokattu

13.12.2024
Toimintaympäristö

Pohjois-Savon hyvinvointialueen yhtenä tavoitteena on palveluiden yhtenäistäminen. Se vaatii paitsi resurssien ja palvelun järjestämisen tapojen yhtenäistämistä, myös mielenterveystyön sisällöllistä kehittämistä. Ensin on kuitenkin tunnistettava ja päätettävä, miten hyvinvointialueella halutaan vastata lasten ja nuorten mielenterveystarpeisiin.

Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos sekä Sosiaali- ja terveysministeriö suosittelevat:

  • Lasten ja nuorten mielenterveystyölle nimetään moniammatilliset, riittävästi resursoidut työryhmät.
  • Ikärajat lasten palveluihin olisivat 0–12 vuotta ja nuorten palveluihin 13–24 vuotta. Siirtymien palveluista toiseen hyvä tapahtua joustavasti ikätasoista arviota tehden. Huomioitavaa on myös yläikärajan nostaminen 18 vuodesta 24 ikävuoteen.
  • Päihde- ja riippuvuushoidot integroidaan monialaisiin työryhmiin.
  •  
  • Perusterveydenhuollon lasten ja nuorten mielenterveystyöryhmän tehtävänä on  lievien ja keskivaikeiden häiriöiden hoitamisen, kouluihin ja oppilaitoksiin jalkautumisen, perustason hoidon koordinaation sekä tuen antamisen opiskeluterveydenhuollossa tehtävälle mielenterveystyölle.
  • Erikoissairaanhoidon kanssa sovitaan konsultaatiorakenteet tukemaan perustason toimintaa ja varmistamaan oikea-aikaista hoitoon pääsyä erikoissairaanhoitoon. 
  • Lisätään verkostomaista yhteistyötä palveluiden yhteensovittamisessa perhekeskusverkoston, sote-palveluiden, kunnan ja kolmannen sektorin kanssa siten, että vastuutaho on selkeästi nimettynä.

Pohjois-Savon hyvinvointialueen strategiassa (2023) ja sote-palvelustrategiassa linjataan hyvinvointialueen toiminnan periaatteita muun muassa seuraavasti:

  • Ennaltaehkäiseviä ja perustason palveluita vahvistetaan.
  • Toimintaa ohjaa toimiva hoidon porrastus.
  • Palvelua tuotetaan matalalla kynnyksellä ja yhden yhteydenoton periaatteella.
  • Hoidon jatkuvuus turvataan.
  • Asiakaskokemusta hyödynnetään.

Kohdatuksi tuleminen on lähtökohta kaikelle nuorten kanssa tehtävälle työlle, ja parhaimmillaan se lisää myös työntekijälle työn merkityksellisyyden tunnetta. Kun kohtaava työote ja monialainen työskentely on yhteen toimivaa, nuorelle pääsee syntymään luottamus palvelujärjestelmään ja hän haluaa kiinnittyä palveluihin. Tällainen työote lisää myös työntekijöiden
tyytyväisyyttä ja sitoutumista työhön heidän saadessaan kokemusta siitä, ettei kaikkea tarvitse tehdä tai osata yksin. Tällä tuodaan myös taloudellista säästöä, kun nuorten avun saanti ja ongelmat eivät pääse kompleksisoitumaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Jalkautuvien psykiatristen sairaanhoitajien asiakkaita ovat yläkoululaiset tai toisen asteen opiskelijat, joilla on pitkittyneitä lieviä tai keskivaikeita mielenterveyden- ja/tai päihdeongelmia. Arvioinnin jälkeen nuorten hoito toteutuu oppilaitoksessa tai muussa alueen osoittamassa tilassa. Yksilöllisesti laadittu hoitosuunnitelma yhdessä nuoren kanssa lisää asiakasosallisuutta.

Asiakasymmärrystä on kerätty Tulevaisuuden sotekeskus-hankkeen aikana nuorilta. Asiakaspalautteen säännöllisellä keräämisellä vahvistuu tieto siitä, että nuoret ovat saaneet apua sitä tarvitessaan ja saatu hoito on koettu hyödylliseksi. 

Siirrettävässä toimintamallissa on pyritty nostamaan asiakas toiminnan keskiöön ja suunnittelemaan toiminta asiakaslähtöisesti.

 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä