Kasvatus- ja perheneuvontatyön kehittäminen Etelä-Savossa

Kasvatus- ja perheneuvontapalveluiden kehittäminen  ja koulutus asiakaslähtöisesti Etelä-Savon hyvinvointialueen tarpeisiin. Kehittämistyö liittyy hyvinvointialueen strategiaan tavoitteena alueellisesti yhtenevät käytänteet ja asiakasohjaus.

Toimintamallin nimi
Kasvatus- ja perheneuvontatyön kehittäminen Etelä-Savossa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kasvatus- ja perheneuvontapalveluiden kehittäminen  ja koulutus asiakaslähtöisesti Etelä-Savon hyvinvointialueen tarpeisiin. Kehittämistyö liittyy hyvinvointialueen strategiaan tavoitteena alueellisesti yhtenevät käytänteet ja asiakasohjaus.

Toteutuspaikka
Etelä-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Taina Paananen

Luotu

11.12.2023

Viimeksi muokattu

05.01.2024
Ratkaisun perusidea

Kehittämistyöllä vastattiin kasvatus- ja perheneuvonnan tunnistamiseen sosiaalihuoltolain mukaiseksi matalan kynnyksen peruspalveluksi ennalta ehkäisevänä palveluna sekä siihen, että palvelua saavat kaikki alle 18-vuotiaat, viitaten Hanne Kalmarin kasvatus- ja perheneuvonnan kansalliseen kehittämisprosessin loppuraporttiin.

Kehittämistyö liittyy hyvinvointialueen strategiaan siten, että halutaan alueellisesti yhtenevät käytänteet ja asiakasohjaus

Toimintaympäristö

Lapsi- ja perhepalvelujen alueellisen kehittämisen painopisteet Tulevaisuuden sotekeskus-ohjelmassa liittyvät voimakkaasti varhaiseen tukeen ja ennaltaehkäisyyn. Painopisteenä on ollut lasten ja nuorten matalan kynnyksen monialaisten palvelujen laadun ja saatavuuden parantaminen. Yhtäältä lasten ja nuorten hyvinvointia rakennetaan laajassa eri toimijoiden välisessä yhteistyössä. Toisena näkökulmana palveluketjuja ja -kokonaisuuksia sekä palveluja kehitetään lukuisilla alueilla ja keskeisenä tavoitteena on palveluketjujen alueellinen selkiyttäminen, yhdistäminen sekä saatavuuden vahvistaminen. 

Kasvatus- ja perheneuvonta työn kehittämisessä toimintaympäristönä on hyvinvointialueen asiakasohjaus Perheneuvon kehittäminen, sosiaalihuoltolain mukaiset  lapsiperhepalvelut,  lastensuojelu ja lasten mielenterveyspalvelut.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Etelä-Savon lapsiperheet

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Koulutukset ( systeeminen koulutus ), pari- ja perheterapian osaamisen vahvistaminen kasvatus- ja perheneuvontatiimille  koulutuksen avulla, Esitteet, toiminnan esittelyä eri toimijoille omassa organisaatiossa sekä yhteistyökumppaneille, yhteinäiset prosessikuvaukset

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

1. Asiakkaiden näkökulmasta:

- selkeä asiakasohjauksen prosessi, yksi ”sisääntulokanava” - Perheneuvo

- palvelua saa melko nopealla aikataululla

- varhainen tuki, matala kynnys palvelun saatavuudelle

- selkeä ydintehtävien määrittely, jolloin myös selkeä asiakasegmentointi

2. Henkilöstön näkökulmasta:

- kasvatus- ja perheneuvonnan profiloituminen sosiaalihuoltolain mukaiseksi palveluksi, joka tuottaa ydintehtävien mukaista palvelua

-koulutusta hankekauden aikana

-yhteinen tiimityön malli

3. Hyvinvointialueen näkökulmasta:

- THL:n ohjeistuksen mukainen toiminnan määrittely

- profiloituminen ja asemoituminen matala kynnyksen peruspalveluksi

4. Pidemmällä aikavälillä odotettavissa olevat hyödyt:

- kasvatus- ja erheneuvonnan toiminta tulee tunnetuksi matalan kynnyksen peruspalveluna

- perheet saavat apua varhain, jolloin vältytään raskaammilta palveluilta kuten esimerkiksi lastensuojelu

- ennalta ehkäisevällä työskentelyllä työskentelyaika ei ole määrittämätön, vaan lyhytaikaista tukea, jona vaikuttavuutta arvioidaan työskentelyn aikana ja voidaan tehdä ohjaus tukevampaan tukeen, mikäli työskentely ei tue perheitä riittävästi

Riippuvuudet

-asiakasohjaus

- yhteistyö terveydenhuollon palveluiden kanssa

yhteistyö muiden sosiaalihuollon sekä lastensuojelun toimijoiden kanssa: Päätöksen teko, vastuut; omatyöntekijäkysymys, työn vaikuttavuuden arviointi: Kuka arvioi; kriteerit/mittarit

Kasvatus- ja perheneuvonnan pilotin arviointi, yhdenvertaisuutta, saatavuutta, oikea-aikaisuutta, jatkuvuutta parannettiin pilotin aikana mm.

-asiakasohjauksen mallinnus -> Perheneuvo, monta eri yhteydenottokanavaa: puhelimitse, chat, sähköinen lomake, takaisinsoitto

- esitteet

-some-tiedottaminen ja video materiaali

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kasvatus- ja perheneuvontatyö on  muodostunut päätökseen pohjautuvaksi sosiaalihuoltolainmukaiseksi palveluksi Etelä-Savossa.  Kehittämistyön aikana on noussut huoli siitä, että jotkut perheet eivät halua ottaa apua vastaan koska he eivät halua sosiaalihuoltolainmukaiseksi asiakkuutta. Olisi ehkä tarpeen miettiä olisiko hyvä, että perheillä olisi walk in palveluna " ohjauksellista ja neuvoa antavaa kasvatus- ja perheneuvontaa"  ilman asiakkuutta. Näin asiakas saisi oikea-aikaista apua ja neuvontaa hänen asiaansa ja ohjautuisi oikeisiin palveluihin.  Perhekeskus-ympäristönä olisi oikea paikka tähän kohtaamistyöhön. Tällä työskentelyllä vahvistettaisiin ennaltaehkäisyä ja varhaista puuttumista, jolloin perheet eivät ajaudu raskaisiin palveluihin, eivätkä asiat perheissä eskaloidu.  

Kansikuva
Eloisan kasvatus- ja perheneuvonta

Kehittämisen vaihe

Valmis