Keskitetty avosairaanhoidon chat-palvelu
Perusterveydenhuollon keskitetyssä chat-palvelussa asukkaan hoidontarpeen arvioinnista vastaavat sairaanhoitajat ja mahdollisesta jatkohoidosta lääkärit. Toimintamalli edistää hoitoon pääsyä ja perustason palveluiden digitalisaatiota.
Toimintamallin nimi
Perusterveydenhuollon keskitetyssä chat-palvelussa asukkaan hoidontarpeen arvioinnista vastaavat sairaanhoitajat ja mahdollisesta jatkohoidosta lääkärit. Toimintamalli edistää hoitoon pääsyä ja perustason palveluiden digitalisaatiota.
Keskitetty perusterveydenhuollon chat-palvelu varmistaa sujuvamman hoitoon pääsyn ja nykyaikaisen digitaalisen asioinnin Kanta-Hämeen hyvinvointialueella. Chat-palvelussa päivystävät sairaanhoitajat tekevät hoidontarpeen arvioinnin ja tarvittaessa siirtävät potilaan hoidettavaksi lääkärille saumattomasti saman asiointitapahtuman aikana. Asioidessaan palvelussa asukas vastaa älykkääseen esitietokyselyyn (lääkinnällinen laite), joka sujuvoittaa sairaanhoitajan työtä hoidon tarpeen arvioinnissa sekä potilaskirjauksissa. Asukkaan on myös mahdollista lähettää kuvatiedosto ammattilaiselle (esim. iho-oireet) tai asioida videoyhteyksin ammattilaisen kanssa. Palvelussa hoidetaan ensisijaisesti kiireellisiä asioita. Jos asukkaan hoidollinen asia on luonteeltaan kiireetön, tämä ohjataan tämän hoidosta vastaavalle terveysasemalle, ilman asukkaan erillistä yhteydenottoa tänne.
Toimintamallia hyödynnetään perusterveydenhuollon avosairaanhoidon palveluissa. Toimintamallin kehittämisen lähtökohtana ovat toimineet lainsäädännölliset sekä yhteiskunnalliset muutokset. Hyvinvointialueuudistus, Kanta-Hämeen hyvinvointialueen strategiset painopisteet sekä tiukentuva hoitotakuu tekivät toimintamallin käyttöönotosta vaihtoehdon vastata muutosten asettamiin vaatimuksiin.
Kanta-Hämeen hyvinvointialue on osallistunut jo pitkään ennen toimintamallin käyttöönottoa vahvasti kansallisten (DigiFinland) digiratkaisujen kehittämiseen, ja vuosien 2020–2023 valtionapuhankkeiden avulla organisaation sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden digimyönteisyys on myös kasvanut merkittävästi. Toimintamallin kehittäminen ja käyttöönotto oli siis mahdollista osittain myös sosiaalisista syistä.
Toimintamalli palvelee kaikkia hyvinvointialueen perusterveydenhuollossa asioivia asukkaita ja tarjoaa vaihtoehdon esimerkiksi kuulorajoitteisille perinteistä puhelinasiointia varten. Osana toimintamallin käyttöönottoa järjestettiin testaustilaisuus (teknologia, chat-palvelubotti) asukkaille, jotka ovat aikaisemmin ilmaisseet kiinnostuksensa hyvinvointialueen digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen. Tilaisuudessa sivuttiin myös perusterveydenhuollon toiminnallisia prosesseja, jotka auttoivat paremmin ymmärtämään asukkaiden ajattelutapaa ja toiveita.
Toimintamalli vaatii johdon tuen ja riittävän resursoinnin (esim. henkilöstö ja rahoitus). Toimintamalli saatiin onnistuneesti käyttöön, kun johto oli sitoutunut toimintamallin rakentamiseen ja tämän käyttöönottoon, minkä myötä järjestyivät toimintamallin vaatimat rekrytoinnit ja kustannuksiin vaadittava rahoitus (esim. markkinointi). Myös teknologisten ratkaisujen avulla kerätty käyttäjädata sekä -palaute on entisestään sitouttanut niin johtoa kuin potilastyön ammattilaisia toimintamalliin sekä tämän jatkokehittämisen tarpeeseen.