Keusoten Hyte-allianssi kumppanuusmalli vahvistamassa alueen asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä on tiivistänyt yhteistyötä alueen toimijoiden kanssa kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi sekä terveyserojen kaventamiseksi. Yhteistyöhanke toimi vuosina 2020-2021 (STM rahoitus). Toiminta jatkuu kumppanuusmallin mukaisesti

Toimintamallin nimi
Keusoten Hyte-allianssi kumppanuusmalli vahvistamassa alueen asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä on tiivistänyt yhteistyötä alueen toimijoiden kanssa kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi sekä terveyserojen kaventamiseksi. Yhteistyöhanke toimi vuosina 2020-2021 (STM rahoitus). Toiminta jatkuu kumppanuusmallin mukaisesti

Toteutuspaikka
Keusotessa Hyvinvointi, terveys ja asiakkuudet toimiala koordinoi yhteiskehittämistä, toimeenpano tapahtuu kaikilla palvelualueilla. Yhdyspintatoiminnassa on mukana alueelliset kunnat, uskonnolliset yhteisöt sekä järjestöt.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Uusimaa
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta

Tekijä

Marjut Suo

Luotu

20.09.2021

Viimeksi muokattu

13.04.2022
Ratkaisun perusidea

Hyte-allianssin monialaisella yhteistoiminnalla hyvinvointialueemme asukas saa tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti ja oikeassa paikassa. Palvelutehtävämme on tukea ja parantaa asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä. Hyte-allianssin palvelukonsepti on toimintamalli, jossa  kuntien ja kolmannen sektorin toimijat ovat tasavertaisia kumppaneita osana sote-palvelujen tuottamista. 

Yhteiskehittäminen on alueellista, avointa toimintakulttuuria, jossa innovointi ja nopeat kokeilut ovat mahdollisia. Tavoitteena on kehittää palveluja asukaslähtöisiksi, sujuviksi ja laadukkaiksi.

Toimintaympäristö

Tarvitaan toimintakulttuurin muutos. Monialaisella yhteistoiminnalla hyvinvointialueemme asukas saa oikea-aikaista palvelua oikeassa paikassa, oikean ajan riippumatta palvelujen tuottajasta ja palvelupaikasta (kunnasta) hyvinvointialueellamme. 

Hyvinvointialue, kunnat ja järjestöt neuvottelevat vuosittain hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteista, toimenpiteistä, yhteistyöstä ja seurannasta (Alueellinen hyvinvointisuunnitelma ja –kertomus).

Hyvinvointialue, kunnat ja järjestöt (järjestöparlamentti/neuvottelukunta) neuvottelevat valtuustokausittain järjestöjen toimintaedellytysten ja vaikuttamismahdollisuuksien tukemisen periaatteista ja työnjaosta osana Hyte-allianssi kumppanuusmallia.

Hyte-allianssi kumppanuusmallin ilmiöpajoissa pureudutaan hyvinvointialueen hyvinvointisuunnitelman strategisiin painopisteisiin ja haetaan yhteisiä toimenpiteitä, hankkeita ja innovaatioita. Kuntalaisten osallisuus ja vaikuttamismahdollisuudet lisääntyvät  monitoimijaisen HYTE-allianssi kumppanuusmallin mukaisesti. Kumppanuusmalli on joustava malli vaikuttaa ajankohtaisiin ilmiöihin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on tällä hetkellä ns. pärjääjä asiakas, joka pystyy ottamaan uusia toimintatapoja oman hyvinvointinsa ja toimintakykynsä ylläpitämiseksi/parantamiseksi. Jatkossa myös muut mukaan.

Asukkaat ovat osallistuneet kehittämistyöhön joko edustaen itseään tai edustamaansa järjestöä.

Välillinen kohderyhmä on keusoten ja kunnan työntekijät, uskonnollisten yhteisöjen edustajat ja järjestötoimijat, jotta he osaavat paremmin ohjata asukkaita, heidän tarpeiden mukaan, oikeiden palveluiden piiriin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

HYTE-allianssia työstettiin STM:n hankerahoituksella (Rakenneuudistus) vuosina 2020-2021. Vuodesta 2022 lähtien kumppanuusmallin mukainen yhteistyö on osa Keusoten vakiotoimintaa. Keusoten Hyvinvointi, terveys ja asiakkuudet toimialan henkilöstö on ollut mukana työskentelyssä, jossa yksi henkilö koordinoi toimintaa. Mukaan resursseihin tulee laskea Keusoten palvelualueiden ja kuntien henkilöstön, uskonnollisten yhteisöjen ja järjestöjen henkilöstöjen työpanokset työpajoissamme. Työpajoja pidettiin viikoittain (a 2h) ja niissä kuvattiin ennaltaehkäiseviä asukaspolkuja. Järjestötoimijat pääsivät esittelemään omaa toimintaansa (41 kpl) ja kertomaan osaamisensa/asiantuntijuutensa muille osallistujille sekä osaksi asukaspolkuja.

Keusoten henkilöstölle on viestitty ja viestitään säännöllisin väliajoin monitoimijaisesti kuvatuista ennaltaehkäisevistä asukaspoluista. Lisäksi olemme kuvanneet henkilöstölle opetusvideon hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen nettisivuista, jota jaetaan perehdytyksessä. Järjestö-, uskonnollinen yhteisön- ja kuntatoimijoille  on viestitty ja viestitään kuvatuista poluista ja niiden käyttömahdollisuukista monikanavaisesti. Kuntalaisille toiminnasta on viestitty ja viestitään somen ja Keusoten nettisivujen kautta. Lisäksi toivomme, että Keusoten henkilöstö ohjaa asukkaita hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen nettisivuille, josta kuvatut asukaspolut löytyvät.

Keusoteen on perustettu monialaisesta henkilöstöstä koostuva allianssitiimi, jonka tehtävänä on viedä tietoutta osana omaa palvelutuotantoa, läpi koko palvelualueen, asiakasrajapintaan asti. Tiimi mahdollistaa kehittämisen ja yhteistyön Keusoten sisällä sekä Allianssi-kumppanuusmallissa olevien monialaisten toimijoiden kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhteistyö järjestötoimijoiden kanssa on tiivistynyt ja uudenlaisten toimintatapojen innovointi on lähtenyt käyntiin lähdestyttäessä hyvinvointialuetta. Asukaspolku järjestötoiminnoista kuntien palveluiden piiriin ja sieltä tarvittaessa sotepalveluihin, on useasta eri näkökulmasta kuvattuna ja tukee asukkaan hyvinointia ja terveyttä ennaltaehkäisevällä näkökulmalla. Jatkotyöstö alkaa syksyllä järjestötoimintojen vakioimisessa Keusoten asiakasprosesseihin. Järjestöjen aktiviisuus on tullut paremmin näkyviin myös työntekijöille. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ennakkotietoa yhteistyöstä järjestöjen kanssa ei välttämättä tarvita. Lähesty järjestöjä, pidä mieli avoimena ja kuuntele - näin opit paljon uusia toimintatapoja. Kasvotusten yhteistyön aloitus takasi ainakin itselleni hyvän ja avoimen pohjan yhteistyölle. Vaikka korona vei toiminnat Teamsiin, pystyimme jatkamaan kehittämistyötä. Oletettavasti Teams antoi myös muille toimijoille liikkumisvapautta - liittymismahdollisuuden työpajoihin etänä. 

Aikataulutuksessa sotealueen toimintojen kehittäminen vaikuttaa toimintaan. Asiakasprosessien kuvausten alustan päivittäminen siirsi järjestötoimintojen vakioimisen kuvaamisen asiakasprosesseihin syksyyn 2022. 

Kansikuva
Yhteen punotut köydet

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä