Kiertävien perhehoitajien ja kotihoidon yhteistyö
Kiertävien perhehoitajien, sekä kotihoidon yhteistyöllä pyritään osaltaan turvaamaan asiakastarpeen mukaiset palvelut kotiin ja tukemaan erityisesti yksinäisyydestä kärsivien ikäihmisten kotona pärjäämistä.
Toimintamallin nimi
Kiertävien perhehoitajien, sekä kotihoidon yhteistyöllä pyritään osaltaan turvaamaan asiakastarpeen mukaiset palvelut kotiin ja tukemaan erityisesti yksinäisyydestä kärsivien ikäihmisten kotona pärjäämistä.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella asuu 162 540 asukasta (tilanne 31.12.2022), alueen asukasmäärä on hiljalleen laskussa. Väestörakenne on ikääntyvä, suureti ikäluokat kasvattavat ikääntyvien asukkaiden määrää voimakkaasti ja näin ollen myös huoltosuhde tulee muuttumaan tulevina vuosina. Hyvinvointialueen kotihoidon piirissä on 1187 asiakasta (2022) (pohjois-karjala.fi).
Siun soten strategiassa tähdätään asiakaslähtöisiin, oikea-aikaisiin, sekä yhdenvertaisiin palveluihin (Siun sote 2023). Myös laki ohjaa tarjoamaan palveluita asiakaslähtöisesti, ja tasavertaisesti (Sosiaalihuoltolaki 8.7.2022/589).
Kotiin annettavien palveluiden osalta keskeistä on se, että ikäihmiset saavat hoidon ja hoivan sujuvasti ja laadukkaasti kotiin, jolloin matkustamiseen ja laitoksiin liittyvä stressi ja rasitus vähenevät. Tässä toimintamallissa tarkastelemme kotihoidon ja kiertävien perhehoitajien yhteistyön avulla tarjottavia mahdollisuuksia ikäihmisten kotona pärjäämisen tueksi.
Yhteistyö vaatii osaamista, riittäviä resursseja, sekä selkeää prosessia. Palveluihin ohjautumisen kuva on oltava selkeä ja sen toteutus jouhevaa. Viestintään on tärkeää panostaa niin organisaation sisäisesti, kuin ulkoisesti koskien työntekijä- ja asiakasviestintää.