Kiertävien perhehoitajien ja kotihoidon yhteistyö

Kiertävien perhehoitajien, sekä kotihoidon yhteistyöllä pyritään osaltaan turvaamaan asiakastarpeen mukaiset palvelut kotiin ja tukemaan erityisesti yksinäisyydestä kärsivien ikäihmisten kotona pärjäämistä.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Kiertävien perhehoitajien ja kotihoidon yhteistyö
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kiertävien perhehoitajien, sekä kotihoidon yhteistyöllä pyritään osaltaan turvaamaan asiakastarpeen mukaiset palvelut kotiin ja tukemaan erityisesti yksinäisyydestä kärsivien ikäihmisten kotona pärjäämistä.

Toteutuspaikka
Pohjois-karjalan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta

Luotu

24.10.2023

Viimeksi muokattu

20.12.2023
Toimintaympäristö **

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella asuu 162 540 asukasta (tilanne 31.12.2022), alueen asukasmäärä on hiljalleen laskussa. Väestörakenne on ikääntyvä, suureti ikäluokat kasvattavat ikääntyvien asukkaiden määrää voimakkaasti ja näin ollen myös huoltosuhde tulee muuttumaan tulevina vuosina. Hyvinvointialueen kotihoidon piirissä on 1187 asiakasta (2022)  (pohjois-karjala.fi). 

Siun soten strategiassa tähdätään asiakaslähtöisiin, oikea-aikaisiin, sekä yhdenvertaisiin palveluihin (Siun sote 2023). Myös laki ohjaa tarjoamaan palveluita asiakaslähtöisesti, ja tasavertaisesti (Sosiaalihuoltolaki 8.7.2022/589).

Kotiin annettavien palveluiden osalta keskeistä on se, että ikäihmiset saavat hoidon ja hoivan sujuvasti ja laadukkaasti kotiin, jolloin matkustamiseen ja laitoksiin liittyvä stressi ja rasitus vähenevät. Tässä toimintamallissa tarkastelemme kotihoidon ja kiertävien perhehoitajien yhteistyön avulla tarjottavia mahdollisuuksia ikäihmisten kotona pärjäämisen tueksi.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Yhteistyö vaatii osaamista, riittäviä resursseja, sekä selkeää prosessia. Palveluihin ohjautumisen kuva on oltava selkeä ja sen toteutus jouhevaa. Viestintään on tärkeää panostaa niin organisaation sisäisesti, kuin ulkoisesti koskien työntekijä- ja asiakasviestintää.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli on laajennettavissa kaikille hyvinvointialueille.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä