Kotikuntoutusmallin prosessikokonaisuuden kehittäminen ja käyttöönotto
Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus (Pirsote)- hankkeen yhtenä kehittämiskärkenä ikäihmisten työpaketissa on ollut (Eksoten) kotikuntoutusmallin käyttöönotto. Ikaalisissa on vuoden 2021 aikana räätälöity oma kotikuntoutusmalli +otettu malli käyttöön. Kts. Diat liitteenä.
Toimintamallin nimi
Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus (Pirsote)- hankkeen yhtenä kehittämiskärkenä ikäihmisten työpaketissa on ollut (Eksoten) kotikuntoutusmallin käyttöönotto. Ikaalisissa on vuoden 2021 aikana räätälöity oma kotikuntoutusmalli +otettu malli käyttöön. Kts. Diat liitteenä.
Ikaalisten kotikuntoutusmalli on kehitetty Eksoten kotikuntoutusmallin pohjalta. Kotikuntoutusmallin prosessikokonaisuus jakautuu viiteen osaprosessiin:
1.ohjautuminen
2. kotihoidon kuntoutttava arviointijakso uusille asiakkaille
3. moniammatillinen kotikuntoutus
4. kuntouttava kotihoito
5. läpileikkaava osaprosessi -> moniammatillinen tiedonkulku, kirjaaminen ja digitaalisten palveluiden hyödyntäminen
Katso tarkempi kuvaus toimintamallista liitetiedostosta.
Ikaalinen on valinnut Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus (Pirsote) -hankkeen vapaaehtoiseen kehittämiskärkeen kuuluvan kotikuntoutusmallin käyttöönoton lisäkehittämiskohteekseen. Yhtenä keskeisenä valtakunnallisena linjauksena ja tavoitteena on mahdollistaa ja tukea ikäihmisten kotona-asumista niin, että he pystyvät asumaan kotonaan mahdollisimman pitkään. Ikaalisissa on tämän tavoitteen toteuttamiseksi vuoden 2021 aikana otettu käyttöön useampia toimintamalleja (mm. etähoiva, lääkerobotit ja kotikuntoutus).
Kohderyhmänä Ikaalisten kotikuntoutukselle ovat pääosin ikäihmiset. Ikaalisten ikäjakauma painottuu ikäihmisiin ja onkin erityisen tärkeää löytää ja kehittää toimivia kokonaisuuksia, joilla voimme rajatuilla resursseilla tukea mahdollisimman monipuolisesti ikäihmisten kotona-asumista.
Toimintamallikokonaisuuden onnistumisessa keskiössä on tiivis yhteistyö ja tiedonkulku kotikuntoutusta tekevän fysioterapeutin ja kotihoidon hoitajien välillä ns. yhteinen päivittynä tilannekuva asiakkaasta.
Maaliskuun lopussa 2022 päivitetään tilannetietoa mallin käyttöönottamisesta.