Lähitorin etätapaaminen ( RRP, P4, I1)
Etätapaamisena järjestettävä lähitorin ohjausaika mahdollistaa asiakkaan ja/tai läheisen osallistumisen paikasta riipumatta.
Toimintamallin nimi
Etätapaamisena järjestettävä lähitorin ohjausaika mahdollistaa asiakkaan ja/tai läheisen osallistumisen paikasta riipumatta.
Kasvokkaista lähitoreilla tarjottavaa palveluohjausta tarjotaan asiakkaiden ja läheisten käyttöön etätapaamisten avulla. Palvelua voi käyttää ajanvarauksella, esim. toiselta paikkakunnalta käsin.
Pirkanmaan hyvinvointialue on väestöpohjaltaan Suomen suurin ja sen piiriin kuuluu yli puoli miljoonaa asukasta. Strateginen tavoite on tarjota alueen asukkaille yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut. Hyvinvointialue koostuu 23 erilaisesta ja monimuotoisesta kunnasta, joka haastaa palveluiden toteuttamista. Digitaalisten palveluiden tarjoaminen vaihtoehtona on keino toteuttaa monimuotoisempia ja saavutettavissa olevia palveluita asuinkunnasta riippumatta. Etätapaamiset ohjaustilanteissa mahdollistavat aiempaa enemmän myös omaisten ja läheisten mahdollisuudet osallistua mukaan ohjauksiin.
Usein asiakkaat toivovat läheistensä olevan mukana palveluohjauksessa tai läheiset itse ovat aktiivisia palvelujen tarjonnan selvittämisen suhteen. Nykyisin perheet ja läheiset voivat asua kaukana toisistaan tai lähipalvelut ovat vaikeammin saavutettavissa. Etätapaamisena tarjottava palveluohjaus mahdollistaa laajemmat osallistumisen mahdollisuudet erilaisista lähtökohdista käsin.
Käyttöönoton aloitus alkoi räätälöidyllä teknisellä koulutuksella. Etätapaamiset videoyhteydellä toteutuvat lähitorien työntekijöiden voimin. Käyttöönoton haasteena on palvelun tuntemattomuus asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden keskuudessa, markkinointia ja tiedotusta tulee kohdentaa kohderyhmälle runsaasti. Myös henkilöstön tulee ottaa palvelu aktiiviseen käyttöön ja sitä asiakkailleen. Aikaa palvelun juurruttamiseen tulee varata runsaasti.
Etätapaamisen juurruttamisessa vahvaksi osaksi palveluohjauksen työkaluja on vielä kesken, eikä merkittäviä muutoksia asiakkaiden ohjautumiseen vielä ole havaittavissa. Työskentely jatkuu linjatyönä ja mainonnan sekä positiivisten kokemusten uutisoinnin keinoin