Etätapaamisena järjestettävä lähitorin ohjausaika mahdollistaa asiakkaan ja/tai läheisen osallistumisen paikasta riipumatta.

Toimintamallin nimi
Lähitorin etätapaaminen ( RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etätapaamisena järjestettävä lähitorin ohjausaika mahdollistaa asiakkaan ja/tai läheisen osallistumisen paikasta riipumatta.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan lähitorit
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Piia Korhonen

Luotu

29.11.2024

Viimeksi muokattu

31.12.2024
Ratkaisun perusidea

Kasvokkaista lähitoreilla tarjottavaa palveluohjausta tarjotaan asiakkaiden ja läheisten käyttöön etätapaamisten avulla. Palvelua voi käyttää ajanvarauksella, esim. toiselta paikkakunnalta käsin. 

Toimintaympäristö

Pirkanmaan hyvinvointialue on väestöpohjaltaan Suomen suurin ja sen piiriin kuuluu yli puoli miljoonaa asukasta. Strateginen tavoite on tarjota alueen asukkaille yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut. Hyvinvointialue koostuu 23 erilaisesta ja monimuotoisesta kunnasta, joka haastaa palveluiden toteuttamista. Digitaalisten palveluiden tarjoaminen vaihtoehtona on keino toteuttaa monimuotoisempia ja saavutettavissa olevia palveluita asuinkunnasta riippumatta. Etätapaamiset ohjaustilanteissa mahdollistavat aiempaa enemmän myös omaisten ja läheisten mahdollisuudet osallistua mukaan ohjauksiin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Usein asiakkaat toivovat läheistensä olevan mukana palveluohjauksessa tai läheiset itse ovat aktiivisia palvelujen tarjonnan selvittämisen suhteen. Nykyisin perheet ja läheiset voivat asua kaukana toisistaan tai lähipalvelut ovat vaikeammin saavutettavissa. Etätapaamisena tarjottava palveluohjaus mahdollistaa laajemmat osallistumisen mahdollisuudet erilaisista lähtökohdista käsin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönoton aloitus alkoi räätälöidyllä teknisellä koulutuksella. Etätapaamiset videoyhteydellä toteutuvat lähitorien työntekijöiden voimin. Käyttöönoton haasteena on palvelun tuntemattomuus asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden  keskuudessa, markkinointia ja tiedotusta tulee kohdentaa kohderyhmälle runsaasti. Myös henkilöstön tulee ottaa palvelu aktiiviseen käyttöön ja sitä asiakkailleen. Aikaa palvelun juurruttamiseen tulee varata runsaasti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etätapaamisen juurruttamisessa vahvaksi osaksi palveluohjauksen työkaluja on vielä kesken, eikä merkittäviä muutoksia asiakkaiden ohjautumiseen vielä ole havaittavissa. Työskentely jatkuu linjatyönä ja mainonnan sekä positiivisten kokemusten uutisoinnin keinoin

Vinkit toimintamallin soveltajille

Palvelu on käytettävissä heikommatkin digitaidot omaaville henkilöille yksinkertaisen teknisen sovelluksen vuoksi. Erilaiset palveluohjaukselliset tapaamiset eri asiakasryhmille ovat soveltuvia toimintamalliin. Työntekijöiltä vaaditaan rohkeutta ja uskallusta suositella palvelua asiakkailleen sekä hyödyntää sitä työvälineenä. Aktiivinen mainonta ja käyttö luo kysyntää. 

Kansikuva
Palveluohjauksellinen etätapaaminen tietokoneen välityksellä

Kehittämisen vaihe

Valmis