Lasten fysioterapian etävastaanotot Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallissa on kuvattu lasten fysioterapiaan kehitetty etävastaanoton toimintamalli Kymenlaakson hyvinvointialueelle.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa on kuvattu lasten fysioterapiaan kehitetty etävastaanoton toimintamalli Kymenlaakson hyvinvointialueelle.
Fysioterapeutti arvio läsnä vastaanotolla, soveltuuko lapsen / nuoren seuraava tapaaminen toteutettavaksi etävastaanottona.
- Lapsen tutkiminen ensimmäistä kertaa toteutetaan aina lasten fysioterapeutin läsnä vastaanottona.
- Fysioterapeutin läsnä vastaanotolla tekemän arvioin pohjalta seuraava käynti voidaan toteuttaa etävastaanottona, kun:
- Tulevan vastaanoton suunnitelma on selkeä.
- Tuleva vastaanotto liittyy kotiharjoitteisen seuraamiseen, kertaamiseen tai jatkosuunnitelman tekemiseen.
- Liikkeet ovat helppo ohjeistaa etänä tai liikkeet ovat asiakkaalle tuttuja.
- Tiedossa ei ole haasteita esimerkiksi kommunikaation suhteen / ei epäilyä lapsen tilanteen etenemisestä huonompaan suuntaan / tarvetta tutkia tai testata manuaalisesti asiakasta.
Jos tapaaminen ei vaadi läsnä vastaanottoa, fysioterapeutti ehdottaa perheelle etävastaanottoajan varaamista. Asiakas valitsee itse hänelle parhaimman asiointitavan.
Ajanvaraus tehdään lapselle / nuorelle ja huoltajalle annetaan ohje etävastaanotolle osallistumisesta. Fysioterapeutti tarkistaa yhteystiedot etävastaanottoa varten.
Etävastaanotto toteutetaan hyvinvointialueen etävastanotto-ohjeistuksen ja fysioterapian toimintaohjeiden mukaisesti huomioiden etävastaanotto myös tilastoinnissa.
Perusterveydenhuollon lasten kuntoutuksen fysioterapian palvelut ovat osa perhekeskuksen palveluja. Lasten fysioterapian asiakkaat tulevat palveluun ammattilaisten ohjaamana konsultaatiolla tai lähetteellä.
Kymenlaakson hyvinvointialueen asukkailla etäisyydet palveluun voivat olla pitkiä asuinpaikasta riippuen. Lasten fysioterapian asiakkaille mahdollisuus etävastaanottoihin vaikuttaa matkakuluihin ja perheiden ajankäytön suunnitteluun. Palvelu ammattilaisille etätyö tuo vaihtelua ja joustavuutta palvelun tuottamiseen.
Etävastaanoton kohderyhmänä ovat perusterveydenhuollon lasten fysioterapian 0-15v. lapset, nuoret ja heidän huoltajansa,
- jotka ovat käyneet fysioterapeutin läsnä vastaanotolla ja joilla on jo kontakti palveluun
- jotka fysioterapeutti arvioi soveltuvan etävastaanotolle ohjaus tai seuranta-asiassa
Uuden palvelun juurtumiseen tarvitaan aktiivista viestintää niin ammattilaisille kuin asiakkaille. Pilotissa mukana olleiden fysioterapeuttien käytännön kokemukset ovat tärkeässä osassa, kun uudesta etävastaanoton palvelumuodosta kerrotaan yksikössä / organisaatiossa. Mitä enemmän uudesta palvelusta puhutaan, sitä tutummaksi se tulee kaikille. Tämä auttaa myös palvelun jatkuvassa kehittämisessä: havaitut ja kuullut ideat on hyvä kirjata muistiin jatkotyöstöä varten.
Toimintamallin päivittämisvastuusta tulee sopia, jotta mahdolliset muutokset kirjataan sovitulla tavalla toimintamallikuvaukseen.
Kehittämisellä saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Etävastaanoton palvelua on tarjottu lasten fysioterapian asiakkaille myös pilottijakson jälkeen. Kokemuksen myötä on tunnistettu lisää tilanteita, joissa etävastaanotto sopii asiakkaille. Pilotin jälkeen Kymenlaakson hyvinvointialueella on otettu käyttöön uusi digitaalinen asiointipalvelu, Oma Kymenlaakso, jonka kautta mahdollistuvat myös etävastaanoton palvelut. Etävastaanoton toimintamallin ja uuden digialustan käyttöönotto vaativat vielä aikaa, jotta voidaan tarkemmin arvioida kehittämisen tuloksia ja vaikutuksia.
Kansikuva
