Lasten fysioterapian etävastaanotot Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallissa on kuvattu lasten fysioterapiaan kehitetty etävastaanoton toimintamalli Kymenlaakson hyvinvointialueelle.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa on kuvattu lasten fysioterapiaan kehitetty etävastaanoton toimintamalli Kymenlaakson hyvinvointialueelle.
Fysioterapeutti arvio lähivastaanotolla, soveltuuko lapsen / nuoren seuraava tapaaminen toteutettavaksi etävastaanottona.
- Lapsen tutkiminen ensimmäistä kertaa toteutetaan aina lasten fysioterapeutin lähivastaanotolla.
- Fysioterapeutin lähivastaanotolla tekemän arvioin pohjalta seuraava käynti voidaan toteuttaa etävastaanottona, kun:
- Tulevan vastaanoton suunnitelma on selkeä.
- Tuleva vastaanotto liittyy kotiharjoitteisen seuraamiseen, kertaamiseen tai jatkosuunnitelman tekemiseen.
- Liikkeet ovat helppo ohjeistaa etänä tai liikkeet ovat asiakkaalle tuttuja.
- Tiedossa ei ole haasteita esimerkiksi kommunikaation suhteen / ei epäilyä lapsen tilanteen etenemisestä huonompaan suuntaan / tarvetta tutkia tai testata manuaalisesti asiakasta.
Jos tapaaminen ei vaadi lähivastaanottoa, fysioterapeutti ehdottaa perheelle etävastaanottoajan varaamista. Asiakas valitsee itse hänelle parhaimman asiointitavan.
Ajanvaraus tehdään lapselle / nuorelle ja huoltajalle annetaan ohje etävastaanotolle osallistumisesta. Fysioterapeutti tarkistaa yhteystiedot etävastaanottoa varten.
Etävastaanotto toteutetaan hyvinvointialueen etävastanotto-ohjeistuksen ja fysioterapian toimintaohjeiden mukaisesti huomioiden etävastaanotto myös tilastoinnissa.
Perusterveydenhuollon lasten kuntoutuksen fysioterapian palvelut ovat osa perhekeskuksen palveluja. Lasten fysioterapian asiakkaat tulevat palveluun ammattilaisten ohjaamana konsultaatiolla tai lähetteellä.
Kymenlaakson hyvinvointialueen asukkailla etäisyydet palveluun voivat olla pitkiä asuinpaikasta riippuen. Lasten fysioterapian asiakkaiden mahdollisuus etävastaanottoihin vaikuttaa mm. perheiden ajankäytön suunnitteluun ja vähentää siirtymisistä aiheutuvia matkakuluja. Ammattilaisille etätyö tuo joustavuutta palvelun tuottamiseen ja vaihtelua työnkuvaan.
Etävastaanoton kohderyhmänä ovat perusterveydenhuollon lasten fysioterapian 0-15v. lapset, nuoret ja heidän huoltajansa,
- jotka ovat käyneet fysioterapeutin lähivastaanotolla ja joilla on jo kontakti palveluun
- jotka fysioterapeutti arvioi soveltuvan etävastaanotolle ohjaus tai seuranta-asiassa
Uuden palvelun juurtumiseen on tarvittu yhteisesti sovittu toimintamalli ja palvelusta viestiminen niin ammattilaisille kuin asiakkaille. Keskeistä on ollut lähiesihenkilön aktiivinen rooli arjen työssä. Pilotissa mukana olleiden fysioterapeuttien käytännön kokemukset ovat innostaneet ja rohkaisseet myös muita yksikön ammattilaisia hyödyntämän etävastaanoton palvelua työssään.
Toimintamallin päivittämisvastuusta on tärkeä sopia, jotta mahdolliset muutokset kirjataan sovitulla tavalla toimintamallikuvaukseen ja tiedotetaan edelleen kaikille keskeisille sidosryhmille.
Kehittämisellä saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Muotoiltu toimintamalli on otettu käyttöön lasten fysioterapiassa ja etävastaanotot kuuluvat osaksi kaikkien lasten fysioterapeuttien palveluja. Kokemuksen myötä on tunnistettu lisää tilanteita, joissa etävastaanotto sopii asiakkaille. Pilotin jälkeen Kymenlaakson hyvinvointialueella on otettu käyttöön uusi digitaalinen asiointipalvelu, Oma Kymenlaakso, jonka kautta mahdollistuvat myös etävastaanoton palvelut. Etävastaanoton toimintamallin ja uuden digialustan käyttöönotto vaativat vielä aikaa, jotta voidaan laajemmin arvioida kehittämisen tuloksia ja vaikutuksia.
Kansikuva
