Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta, Vantaan ja Keravan HVA (RRP, P4, I1)

Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta tarjoaa terveysasemilla apua tilanteissa, joissa sitä ei ole löytynyt muualta tai huolta aiheuttavat talouteen, asumiseen ja etuuksiin liittyvät asiat, sosiaaliset suhteet tms. 

Toimintamallin nimi
Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta, Vantaan ja Keravan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta tarjoaa terveysasemilla apua tilanteissa, joissa sitä ei ole löytynyt muualta tai huolta aiheuttavat talouteen, asumiseen ja etuuksiin liittyvät asiat, sosiaaliset suhteet tms. 

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemat ja yhteistyötahojen toimitilat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Katja Tenhunen

Luotu

08.05.2024

Viimeksi muokattu

19.11.2024
Ratkaisun perusidea

Mitä matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta on terveysasemalla?

Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta on palvelu, jossa terveysasemalla työskentelevä sosiaaliohjaaja auttaa ja ohjaa asiakkaita sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa. Vastaanotolle hakeudutaan ilman ajanvarausta. Sosiaaliohjaaja voi itse varata asiakkaalle myös ajan, mikäli näkee tarpeelliseksi. Palveluun pääsee useimmiten saman päivän aikana.

Vastaanotolla

  • Arvioidaan asiakkaan tilanne (ensiarvio)
  • Tehdään ensiarvion perusteella jatko-ohjaus tarvittaviin palveluihin, esim. aikuissosiaalityö, terveydenhuolto, kolmas sektori
  • Kerrotaan sosiaalihuollon palveluista sekä muista alueen palveluista
  • Tuetaan asiakasta hänen tilanteessaan

Kenelle palvelu on tarkoitettu?

Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla on esim.

  • asumisen haasteita (häätöuhka, vuokravelka, asunnottomuus)
  • taloudellisia haasteita (rahattomuus, velkaantuminen)​
  • äkillinen elämän kriisi (häätö, ero)
  • mielekkään päivätekemisen puute tai yksinäisyys
  • arjenhallinnan haasteita (asioiden hoito, vuorokausirytmi)​

Palvelussa ei tehdä päätöksiä (esim. etuudet).

Miten palveluun tullaan?

Asiakas hakeutuu ajanvarauksettomalle vastaanotolle itse: 

  • Ajanvarausta tai lähetettä ei tarvita
  • Ajanvaraukseton vastaanotto on avoinna ma, ke ja pe klo 10-11 ja 11.3014 (torstaisin suljettu)
  • Tiedon palvelusta saa esim. hyvinvointialueen verkkosivuilta, terveysasemalta tai alueelle jaetuista asiakasmainoksista 

Asiakas ottaa yhteyttä terveysasemalle: 

  • Asiakkaan tapaava terveysaseman työntekijä (myös puhelinpalvelut) pyytää sosiaaliohjaajan mukaan vastaanotolle, konsultoi tätä tai välittää yhteydenottopyynnön, jotta asiakkaaseen otetaan yhteyttä.
Toimintaympäristö

Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen ja neuvonnan toimintamalli on käynnistetty yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemapalveluiden ja Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvan VAKEhyva – Hyvät Palvelut (RRP) -hankkeen kanssa. 

Hyvät  Palvelut (RRP) -hanke ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategia pyrkivät yhteisiin tavoitteisiin: asiakkaiden palveluihin pääsy nopeutuu, palveluita järjestetään ennaltaehkäisevästi ja yhdessä eri toimijoiden kanssa, ja heikoimmassa asemassa olevien asiakkaiden tunnistaminen ja palveluihin pääsy paranevat. Heikoimmassa asemassa olevat ovat mm. henkilöitä, joilla on mielenterveys- ja päihdehäiriöitä tai kohonnut riski sairastua niihin. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä