Matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanotto terveysasemalla, Vantaan ja Keravan HVA (RRP, P4, I1)

Terveysaseman matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanotto tarjoaa apua ja ohjausta ilman ajanvarausta, kun oma tai läheisen mielenterveys ja päihteiden käyttö huolestuttavat.

Toimintamallin nimi
Matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanotto terveysasemalla, Vantaan ja Keravan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Terveysaseman matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanotto tarjoaa apua ja ohjausta ilman ajanvarausta, kun oma tai läheisen mielenterveys ja päihteiden käyttö huolestuttavat.

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

25.01.2024

Viimeksi muokattu

14.05.2024
Ratkaisun perusidea

Mikä matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanotto on?

Terveysaseman kiirevastaanoton psykiatrinen sairaanhoitaja auttaa ja ohjaa asiakkaita mielenterveys- ja päihdeasioissa. Vastaanotolle voi hakeutua ilman ajanvarausta tai ajan voi saada terveysaseman kautta. Palveluun pääsee usein jo saman tai seuraavan päivän aikana.

Vastaanotolla

  • Arvioidaan mielenterveys- ja päihdehoidon tarve, pohjana käytetään Terapianavigaattorin ensijäsennystä, jos asiakas on täyttänyt sen
  • Tehdään hoidon tarpeen arvion perusteella jatko-ohjaus lääkärille ja muihin tarvittaviin palveluihin
  • Ohjataan ja neuvotaan mielenterveys- ja päihdeasioissa sekä alueen palveluissa
  • Annetaan omahoito-ohjeita
  • Tuetaan asiakasta akuutissa tilanteessa - psykososiaalinen tuki lyhytterapeuttisella työskentelyotteella

Kenelle palvelu on tarkoitettu?

Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla on

  • Huoli omasta tai läheisen mielenterveydestä
  • Huoli omasta tai läheisen päihteidenkäytöstä
  • Elämänkriisin liittyvä tuen tarve
  • Edellä mainittuihin oireisiin liittyvää unettomuutta

Miten palveluun tullaan?

Asiakas hakeutuu ajanvarauksettomalle vastaanotolle itse: 

  • Ajanvarausta tai lähetettä ei tarvita
  • Ajanvaraukseton vastaanotto on avoinna arkisin klo 10-14 (torstaisin suljettu)
  • Tiedon palvelusta saa esim. hyvinvointialueen verkkosivuilta, terveysasemalta tai alueelle jaetuista asiakasmainoksista 

Asiakas ottaa yhteyttä terveysasemalle: 

  • Terveysasemalta tehdään asiakkaalle ajanvaraus. Aika voi olla lähi- tai etävastaanotto.
  • Asiakasta tapaava terveysaseman työntekijä pyytää psykiatrista sairaanhoitajaa mukaan vastaanotolle, konsultoi tätä tai välittää yhteydenottopyynnön, jotta asiakkaaseen otetaan yhteyttä.
Toimintaympäristö

Matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalvelun toimintamalli on käynnistetty yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemapalveluiden ja Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvan VAKEhyva – Hyvät Palvelut (RRP) -hankkeen kanssa. 

Hyvät  Palvelut (RRP) -hanke ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategia pyrkivät yhteisiin tavoitteisiin: asukkaiden palveluihin pääsy nopeutuu, palveluita järjestetään ennaltaehkäisevästi ja yhdessä eri toimijoiden kanssa, ja heikoimmassa asemassa olevien asukkaiden tunnistaminen ja palveluihin pääsy paranevat. Heikoimmassa asemassa olevat ovat mm. henkilöitä, joilla on mielenterveys- ja päihdehäiriöitä tai kohonnut riski sairastua niihin. 

Tutustu tarkemmin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Suomen kestävän kasvun ohjelmaan ja Hyvät palvelut -hankkeeseen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Matalan kynnyksen vastaanotto pyrkii tarjoamaan mielenterveys- ja päihdepalvelua, johon on helppo ottaa yhteyttä ja hakeutua, kun nämä asiat huolestuttavat. Palvelu on kaiken ikäisille, mutta toiminnalla pyritään tavoittamaan erityisesti nuoria aikuisia 18-29v joilla on tunnistettuja tai vielä tunnistamattomia päihde- tai mielenterveyshäiriöitä. 

Asiakkaiden ja yhteistyötahojen tarpeita ja palautteita huomioidaan kehittämistyön eri vaiheissa. Matalan kynnyksen vastaanottojen psykiatriset sairaanhoitajat pystyvät hyödyntämään asiakkailta ja ammattilaisilta saamaansa ensikäden tietoa palvelun kehittämisessä:

  • Palvelun käyttäjiltä kerätään jatkuvasti kirjallista asiakaspalautetta, kehittämisehdotuksia ja kokemuksia. Palautetta palvelusta saadaan myös suullisesti.
  • Terveysasemien ammattilaisten kanssa yhteistyölle on sovitut rakenteet. Nousseita tarpeita ja kokemuksia hyödynnetään jatkuvasti toiminnan sisällön kehittämisessä. Terveysasemien ammattilaisilta tullaan keräämään myös kirjallinen käyttäjäpalaute.
  • Alueella toimivia sidosryhmiä, näiden asiakkaita ja tarpeita tavoitetaan jalkautumalla esim. asukastiloihin, seurakuntiin ja erilaisiin nuorten palveluihin. Keskeisten toimijoiden kanssa luodaan yhteistyö- ja ohjausmalleja, jotka perustuvat yhdessä tunnistettuihin tarpeisiin.
  • Kokemusasiantuntijoita tullaan hyödyntämään toiminnan jatkokehittämisessä. 
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanotto käynnistyi pilottina kolmella Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemalla. Pilotointivaiheessa matalan kynnyksen palvelussa voivat asioida asiakkaat, joiden omana terveysasemana on jokin kolmesta pilottiin osallistuvasta terveysasemasta. Tavoitteena on pilotoinnin kokemusten pohjalta luoda koko hyvinvointialueen asukkaita palveleva matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalvelu. Pilotointi jatkuu nykysuunnitelman mukaan vuoden 2024 ajan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminta käynnistyi 10/2023 yhdellä terveysasemalla ja laajeni 1/2024 kahdelle muulle terveysasemalle. Palvelulle on ollut selkeää tarvetta, ja siitä on saatu hyvää palautetta sekä asiakkailta että ammattilaisilta. 

Ensimmäisen kolmen toimintakuukauden aikana noin 1/3 asiakkaista on asioinut palvelussa ilman ajanvarausta ja 2/3 on ohjattu vastaanotolle ajanvarauksella terveysaseman kautta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tiedottaminen

Palvelusta tiedottaminen sekä ohjaaville ammattilaisille että mahdollisille asiakkaille on hyvin tärkeää. Matalan kynnyksen vastaanottojen työntekijät tekevät jatkuvasti työtä sidosryhmien ja oman terveysaseman ammattilaisten kanssa molemminpuolisen asiakasohjauksen onnistumiseksi.

Ohjaaminen ja palvelupolkut

Matalan kynnyksen vastaanotolle ohjautuu asiakkaita, joiden palveluiden tarve on moninainen. Jatko-ohjauksen kannalta on tärkeää, että vastaanotolla työskentelevillä ammattilaisilla on riittävästi tietämystä alueen toimijoista ja niiden tarjoamista palveluista, sekä selkeästi sovitut ohjeet ja ajanvaraus- ja ohjauskäytännöt, jotta asiakas pääsee sujuvasti tarvitsemaansa palveluun. 

Ydintehtävien määrittely

Asiakkaiden moninainen palveluiden tarve pakottaa myös määrittelemään ja rajaamaan, mikä on matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanoton ydintehtävää - mitä kaikkea hoidetaan ensikontaktissa ja mitä siirretään jatkohoito-taholle. Tarve palvelulle, joka ottaa mielenterveys- ja päihdeasiakkaasta kokonaisvaltaisen kopin, on suuri sekä terveysasemalla että asiakkailla. Ilman keskeisten tehtävien tunnistamista matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanoton sisältö voi kasvaa hallitsemattomaksi.