Mielenterveys- ja päihdeasumispalveluiden keskitetty asiakasohjaus Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella

Keskitetyn mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluiden asiakasohjauksessa on yhteinen toimintamalli ja työohje, joiden avulla yhdenmukaistetaan palvelutarpeen arviota, palveluun pääsyyn kriteereitä sekä päätöksentekoa ja asiakasseurantaa. 

Toimintamallin nimi
Mielenterveys- ja päihdeasumispalveluiden keskitetty asiakasohjaus Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Keskitetyn mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluiden asiakasohjauksessa on yhteinen toimintamalli ja työohje, joiden avulla yhdenmukaistetaan palvelutarpeen arviota, palveluun pääsyyn kriteereitä sekä päätöksentekoa ja asiakasseurantaa. 

Toteutuspaikka
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, mielenterveys- ja päihdeasumispalvelujen keskitetty asiakasohjaus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

12.12.2023

Viimeksi muokattu

13.12.2023
Ratkaisun perusidea

Keskitetyn mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluiden asiakasohjauksen ammattilaisilla on yhteinen toimintamalli ja työohje, joiden tavoitteena on yhdenmukaistaa asiakkaiden palvelutarpeen arviota, palveluun pääsyyn kriteereitä sekä päätöksentekoa ja asiakasseurantaa. 

Keskitetyllä asiakasohjauksella ja yhteisellä toimintamallilla edistetään asiakkaiden mahdollisuutta saada laadullisesti yhteneväistä palvelua koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella, resurssien parempaa kohdentamista ja asumispalveluiden jonotusaikojen yhdenvertaisuutta. Keskitetty asiakasohjaus tuo selkeyttä palvelun laatuun ja asiakasvirran hallintaan.

Länsi-Uudenmaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen sosiaalityön tavoitteena on, että asiakas saa tarpeen mukaiset asumispalvelut oikea-aikaisesti ja pystyy kuntoutumaan mahdollisimman itsenäiseen elämään ja asumiseen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin jalkauttaminen edellyttää aikaa ja koordinaatiota: olemassa ja käytössä olevien toimintatapojen muuttaminen vie aikaa. Jalkauttamisessa tulee huomioida työntekijöiden osallistaminen heti alusta alkaen.

Esihenkilöiden tulee sitoutua toimintamallin käyttöön ja työntekijöiden toiminta- ja työohjeiden mukaiseen työskentelyyn. Tiedonkulku organisaatiossa on tärkeää.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työntekijöiden näkökulmasta: Vuoden 2023 aikana on keskitetyssä asiakasohjauksessa kehitetty ja otettu käyttöön useita uusia käytäntöjä ja rakenteita. Näitä ovat:

  • Yhteinen SAP-kokous kahdesti viikossa
  • Yhteinen jonokoordinointi
  • Henkilöstön työkokous kerran kuukaudessa
  • Yhteinen Teams-kanava 
  • Hallintotiimi kerran kuukaudessa henkilöstön alueellisille esihenkilöille

Asiakkaiden näkökulmasta: Palvelutarpeen arviointi tehdään yhteneväisesti, asiakkaille myönnetään asumispalveluista samoin ehdoin ja perustein, asiakkaiden asumispalveluiden jonotusajat yhteneväistyvät ja priorisointia voidaan tehdä paremmin.

Asumispalveluyksiköiden näkökulmasta: Asumispalveluyksiköiden yhteyshenkilönä toimii asiakasohjausyksikkö aiempien useiden eri yhteyshenkilöiden ja työntekijöiden sijaan. Asumispalveluyksiköt ilmoittavat vapautuvat paikat, alkavat ja päättyvät asiakkuudet ym. Keskitettyyn asiakasohjaukseen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen vaatii työntekijöiden osallistamista jo suunnitteluvaiheessa. Käytössä olleiden toimintatapojen muuttaminen vaatii aikaa, eikä aina ole ongelmatonta. Työntekijöille on annettava aikaa omaksua uusia asioita ja toimintatapoja.

Matriisiorganisaatiossa on tärkeää, että kukin esihenkilö tiedottaa alaisiaan ajoissa ja yhteneväisesti. Esihenkilöiden on myös tunnettava toimintamalli ja työohjeet, jotta he voivat antaa tukensa työntekijöille.

Yhteistyökumppaneita (muut sosiaalipalvelut, palveluntuottajat, terveydenhuolto) on tiedotettava muutoksista ja annettava selvät toimintaohjeet ja yhteystiedot.

Toimintamallin rakentaminen ja kehittäminen vie paljon aikaa ja vaatii paljon kirjallista työtä, joten sitä ei voi tehdä "oman työn ohessa". Erittäin suositeltavaa on palkata hanketyöntekijä, joka voi keskitettyä mallin rakentamiseen, kehittämiseen ja jalkauttamiseen.

Toimintamallin ylläpito ja kehittäminen vaativat jatkuvaa työtä ja olisi hyvä nimetä henkilöt, joiden vastuulla kehittäminen ja tiedottaminen on. 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä