Mielenterveys- ja päihdeasumispalveluiden keskitetty asiakasohjaus Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella
Keskitetyn mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluiden asiakasohjauksessa on yhteinen toimintamalli ja työohje, joiden avulla yhdenmukaistetaan palvelutarpeen arviota, palveluun pääsyyn kriteereitä sekä päätöksentekoa ja asiakasseurantaa.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Keskitetyn mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluiden asiakasohjauksessa on yhteinen toimintamalli ja työohje, joiden avulla yhdenmukaistetaan palvelutarpeen arviota, palveluun pääsyyn kriteereitä sekä päätöksentekoa ja asiakasseurantaa.
Toimintamallin kuvaus
Keskitetyn mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluiden asiakasohjauksen ammattilaisilla on yhteinen toimintamalli ja työohje, joiden tavoitteena on yhdenmukaistaa asiakkaiden palvelutarpeen arviota, palveluun pääsyyn kriteereitä sekä päätöksentekoa ja asiakasseurantaa.
Keskitetyllä asiakasohjauksella ja yhteisellä toimintamallilla edistetään asiakkaiden mahdollisuutta saada laadullisesti yhteneväistä palvelua koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella, resurssien parempaa kohdentamista ja asumispalveluiden jonotusaikojen yhdenvertaisuutta. Keskitetty asiakasohjaus tuo selkeyttä palvelun laatuun ja asiakasvirran hallintaan.
Länsi-Uudenmaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen sosiaalityön tavoitteena on, että asiakas saa tarpeen mukaiset asumispalvelut oikea-aikaisesti ja pystyy kuntoutumaan mahdollisimman itsenäiseen elämään ja asumiseen.
Toimintamallin jalkauttaminen edellyttää aikaa ja koordinaatiota: olemassa ja käytössä olevien toimintatapojen muuttaminen vie aikaa. Jalkauttamisessa tulee huomioida työntekijöiden osallistaminen heti alusta alkaen.
Esihenkilöiden tulee sitoutua toimintamallin käyttöön ja työntekijöiden toiminta- ja työohjeiden mukaiseen työskentelyyn. Tiedonkulku organisaatiossa on tärkeää.
Työntekijöiden näkökulmasta: Vuoden 2023 aikana on keskitetyssä asiakasohjauksessa kehitetty ja otettu käyttöön useita uusia käytäntöjä ja rakenteita. Näitä ovat:
- Yhteinen SAP-kokous kahdesti viikossa
- Yhteinen jonokoordinointi
- Henkilöstön työkokous kerran kuukaudessa
- Yhteinen Teams-kanava
- Hallintotiimi kerran kuukaudessa henkilöstön alueellisille esihenkilöille
Asiakkaiden näkökulmasta: Palvelutarpeen arviointi tehdään yhteneväisesti, asiakkaille myönnetään asumispalveluista samoin ehdoin ja perustein, asiakkaiden asumispalveluiden jonotusajat yhteneväistyvät ja priorisointia voidaan tehdä paremmin.
Asumispalveluyksiköiden näkökulmasta: Asumispalveluyksiköiden yhteyshenkilönä toimii asiakasohjausyksikkö aiempien useiden eri yhteyshenkilöiden ja työntekijöiden sijaan. Asumispalveluyksiköt ilmoittavat vapautuvat paikat, alkavat ja päättyvät asiakkuudet ym. Keskitettyyn asiakasohjaukseen.