Miepä- ja vastaanottopalveluiden väliset konsultaatiomallit Kymenlaakson hva:lla (RRP, P4, I1)

Toimintamallin tarkoituksena on määritellä selkeät ja yhteiset konsultaatiomallit miepäpalveluiden ja vastaanottopalveluiden välille.

Toimintamallin tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa konsultaatioita sekä asiakkaiden hoitoa ja palvelua.

Toimintamallin nimi
Miepä- ja vastaanottopalveluiden väliset konsultaatiomallit Kymenlaakson hva:lla (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tarkoituksena on määritellä selkeät ja yhteiset konsultaatiomallit miepäpalveluiden ja vastaanottopalveluiden välille.

Toimintamallin tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa konsultaatioita sekä asiakkaiden hoitoa ja palvelua.

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

04.02.2025

Viimeksi muokattu

15.05.2025
Ratkaisun perusidea

Selkeät konsultaatiomallit vastaanottopalveluiden ja miepän välille niin hoitajien ja lääkäreiden keskinäiseen konsultaatioon kuin myös hoitaja-lääkärikonsultaatioon. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueen perustason palvelut

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat niin sotekeskuksien mielenterveys - ja päihdepalveluiden kuin vastaanottopalveluidenkin asiakkaat.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Jalkautumalla palveluihin (esim. terveysasemien lääkäreiden koulutukseen).

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa vastaaviin palveluihin muillakin hyvinvointialueilla. 

On tärkeää, että eri ammattiryhmien edustajat ovat yhdessä miettimässä konsultaatioihin liittyviä asioita (ne ketkä konsultoivat ja ketä konsultoidaan).

Kansikuva
Kymenlaakson hyvinvointialue

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä