MIEPÄ-kioski - kokeilu liikkuvasta matalankynnyksen mielenterveys-, päihde- ja riippuvuuspalvelusta Kainuun hyvinvointialueella

MIEPÄ-kioskissa kuntalaisilla on mahdollisuus asioida ilman ajanvarausta matalalla kynnyksellä ja anonyymisti mielenterveyteen, päihteisiin tai riippuvuuksiin liittyvissä omissa tai läheiseen liittyvissä huolenaiheissa. 

Toimintamallin nimi
MIEPÄ-kioski - kokeilu liikkuvasta matalankynnyksen mielenterveys-, päihde- ja riippuvuuspalvelusta Kainuun hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

MIEPÄ-kioskissa kuntalaisilla on mahdollisuus asioida ilman ajanvarausta matalalla kynnyksellä ja anonyymisti mielenterveyteen, päihteisiin tai riippuvuuksiin liittyvissä omissa tai läheiseen liittyvissä huolenaiheissa. 

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Susanna Kinnula

Luotu

09.11.2023

Viimeksi muokattu

12.12.2023
Ratkaisun perusidea

MIEPÄ-kioski on matalankynnyksen jalkautuvaa palvelua, jossa kuntalaisilla on mahdollisuus asioida matalalla kynnyksellä ilman ajanvarausta anonyymisti mielenterveyteen, päihteisiin tai riippuvuuksiin liittyvissä omissa tai läheiseen liittyvissä huolenaiheissa. Kioskin nimi tulee sanoista MIE = mielenterveys ja PÄI = päihteet. 

TulSote HELLÄ-hankkeessa jalkautuvaa palvelua kokeiltiin myös kuntoutuspalveluissa ja kuntakierrosta vuodelle 2023 toteutettiin yhteistyössä kuntoutuskoordinaattorin kanssa. 

 

Toimintaympäristö

Kainuun hyvinvointialuetta haastaa pitkät välimatkat ja palveluiden keskittyminen kuntakeskuksiin. Vuoden 2023 alussa uudistuneella mielenterveys- ja päihdelainsäädännöllä pyritään parantamaan vaikeimmin tavoitettavien asiakkaiden pääsyä palvelujen piiriin. Laki edellyttää, että jatkossa etsivällä työllä tunnistetaan ja löydetään tuen tarpeessa olevia henkilöitä ja ohjataan heitä tarkoituksenmukaisten palvelujen ja hoidon piiriin. Laki korostaa terveydenhuollossa annettavan hoidon monimuotoisuutta, jolla pyritään vähentämään hoidon saamisen viivästymistä ja siitä seuraavaa kroonistumista, ongelmien vaikeutumista tai päivystyksellisen avun tarvetta. 

Kohtaavalle ja jalkautuvalle työlle on Kainuussa tarvetta niiden kuntalaisten kohdalla, joilla ei vielä ole asiakkuutta mielenterveys- tai päihdepalveluissa. Palveluiden piiriin hakeutumisen esteenä voi olla pelko stigmasta eli leimaantumisesta oman kunnan palveluissa sekä pelko siitä, mitä merkintöjä potilastietojärjestelmään esim. päihteiden käytöstä tulee. Läheisten tilanne on usein myös haasteellinen ja pahimmillaan sairastuttaa omaisen, joka on myös mahdollisesti palveluiden ulkopuolella. 

MIEPÄ-kioskissa kuntalaisilla on mahdollisuus asioida ilman ajanvarausta matalalla kynnyksellä ja anonyymisti mielenterveyteen, päihteisiin tai riippuvuuksiin liittyvissä omissa tai läheiseen liittyvissä huolenaiheissa. MIEPÄ-kioski toimi Kainuun alueella pop up -tyyppisesti kuntien kirjastoilla, joihin psykiatrinen sairaanhoitaja jalkautui työparinaan kokemusasiantuntija tai järjestönedustaja. MIEPÄ-kioskissa tarjottiin luottamuksellista keskusteluapua sekä ohjausta ja neuvontaa alueen julkisista sekä järjestöjen tarjoamista palveluista. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kainuun päihdetoimijaverkostossa syyskuussa 2022  yhteisiksi kehityskohteiksi Kainuun alueelle nostettiin seuraavat asiat: 

  • aito yhteistyö ja luottamus - vastakkainasettelusta pois
  • moniammatillisuus ja asiantuntijuus, 
  • avun löytyminen, palveluiden kokemuksellisen saavutettavuuden parantuminen
  • matalan kynnyksen palveluiden kehittämistä ja jalkautumista, "walk-in" toimintaa
  • kokemusasiantuntijakoulutusta ja heidän roolinsa tunnustaminen

Verkosto muodostuu sote-ammattilaisista, kokemusasiantuntijoista sekä järjestöjen ja seurakunnan edustajista, jotka työskentelevät päihteitä käyttävien ja riippuvuuksista kärsivien sekä heidän läheistensä kanssa. Toimijaverkostolla on siis selkeä näkemys siitä, mitä palveluita Kainuun hyvinvointialueella tarvitaan. Verkoston jäsenillä on myös ollut yhteistä tahtotilaa lähteä kokeilemaan jotain uutta yhdessä - keväällä 2023 lähdettiin kokeilemaan yhteistä liikkuvaa palvelua ilman suurempia etukäteissuunnitelmia. 

MIEPÄ-kioskissa voi asioida omissa tai läheiseen liittyvissä huolissa, jotka liittyvät mielenterveys-, päihde- tai riippuvuushaasteisiin. Asiointia MIEPÄ-kioskissa pyrittiin madaltamaan sillä, että palvelut tuotiin kuntien kirjastoihin - paikkaan, joka on kunnan avoin olohuone ja jossa voi asioida ilman pelkoa leimaantumisesta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

MIEPÄ-kioskissa tarvittava resurssi muodostuu sote-ammattilaisesta, jolla on sekä  mielenterveys- että päihdetyön osaamista esim. psykiatrinen sairaanhoitaja tai sosionomi. Työparina MIEPÄ-kioskissa toimi kokemusasiantuntija tai järjestön edustaja. MIEPÄ-kioski ei välttämättä tarvitse erillisiä "seiniä" tai rakenteita, vaan MIEPÄ-kioski voi olla viitekehys, jolla työntekijät jalkautuvat (walk-on) sinne missä kohtaavalle työotteelle on tarvetta esim. nuorten starttipaja, päiväkeskukset ja avoimet olohuoneet. 

MIEPÄ-kioski ajatuksella on helppo osallistua muiden palvelualueiden liikkuvien tai jalkautuvien palveluiden kanssa eri alueille - kustannuksia tulee polttoaineista ja kokemusasiantuntijoiden palkkioista. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

MIEPÄ-kioskissa asioineilta kerättiin palautetta sekä perinteisesti paperilomakkeella että sähköisesti QR-koodin avustuksella. 

MIEPÄ-kioskissa asioinnin syyksi ilmoitti: infon järjestöistä ja vertaistuesta 63%, yleisen ohjauksen ja neuvonnan tarpeen 38%, päihde- ja riippuvuuksien hoidon palveluista halusi tietoa 38%  sekä mielenterveyspalveluista 25% ja samoin tuesta läheisille 25%

Avoin palaute oli myönteistä ja toimintaan kannustavaa. Kokemusasiantuntijan läsnäolo houkutteli paikalle. Kainuun hyvinvointialueen nettisivut saivat moitetta siitä, ettei neuvonta/palveluohjaus puhelinta tai chattia löydä. Palautetta tuli siitä, ettei julkisissa palveluissa kerrottu oman paikkakunnan järjestöjen mahdollisuuksista. 

MIEPÄ-kioskin mainos koettiin sekavaksi, samoin sana MIEPÄ itsessään ei kaikille avaudu - ammattilaiset myös sokeutuvat omille termeilleen. MIEPÄ-kioskia mainostettiin pääasiallisesti somessa sekä kirjastojen ja kuntien omilla kanavilla ja ilmoitustauluilla. Infoa palvelusta toivottiin selkeästi monikanavaisesti: lehtiin ja someen. Pop up toimintaa toivottiin myös ilta-aikaan. 

MIEPÄ-kioskissa kokeiltiin aitoa työparityöskentelyä soteammattilaisen ja kokemusasiantuntijan kanssa sekä samalla TulSoten HELLÄ-hankkeessa pilotoitiin palkkioiden maksamista koulutetuille kokemusasiantuntijoille. Kainuun hyvinvointialueella aloitettiin lokakuussa 2023 uutena palveluna MIEPÄ-päivystyksessä walk in vastaanotto kahtena päivänä viikossa ja tähän palveluun kytkettiin samalla tavalla kokemusasiantuntijat mukaan. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Julkinen sektori on usein hieman kankea, hidas - kolmannen sektorin toimijat ovat spontaaneja ja usein nopeatempoisempia. Tätä yrittämisen asennetta toivoisi julkisiin systeemeihin myös enemmän. Ammattilaiset ovat asiantuntijoita omassa professiossa ja pelko epäonnistumisesta voi olla jarruna sille, ettei uskalleta yrittää uusia ideoita. 

Kansikuva
MIEPÄ-kioski

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä