Sote-ammattilaisten mielenterveys- ja päihdeosaamisen vahvistaminen. Lisäksi lisätään alueen asukkaiden mielenterveys-ja päihdetietoisuutta sekä mielenterveysosaamista. Tuotetaan matalan kynnyksen materiaalia ja monikanavaista viestintää ammattilaisille ja väestölle

Toimintamallin nimi
Miepä Pohjois-Karjala - projekti
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sote-ammattilaisten mielenterveys- ja päihdeosaamisen vahvistaminen. Lisäksi lisätään alueen asukkaiden mielenterveys-ja päihdetietoisuutta sekä mielenterveysosaamista. Tuotetaan matalan kynnyksen materiaalia ja monikanavaista viestintää ammattilaisille ja väestölle

Toteutuspaikka
Siun soten mielenterveys- ja päihdepalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

18.01.2023

Viimeksi muokattu

12.12.2023
Ratkaisun perusidea

Sote-ammattilaisten mielenterveys- ja päihdeosaamisen vahvistamisen malli

Tavoiteena on, että kaikilla sosiaali-ja terveysalan ammattilaisella on riittävät perustiedot ja -taidot mielenterveys- ja päihdeasiakkaan tunnistamiseen, asiakasohjaukseen ja hoidonporrastuksen mukaisiin hoitotoimiin.​

Mielenterveys- ja päihdetietoisuuden sekä mielenterveysosaamisen lisääminen ihmisten arkiympäristöissä. Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma​n mukainen toiminta Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella.

Matalan kynnyksen materiaali ja monikanavainen  viestintä ammattilaisille ja väestölle ​

Toimintaympäristö

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella on paljon mielenterveyteen ja päihteisiin liittyviä ongelmia. Tarvitaan mielenterveys- ja päihdeosaamista sosiaali-ja terveysalan ammattilaisille kaikille hoidon portaan tasoille, jotta asiakas saisi avun mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja hänet osattaisiin kohdata ilman ennakkoluuloja ja vääriä asenteita. Toisaalta Miepä Pohjois-Karjala -projektissa huomioitu myös asukkaiden tiedon tarve mielenterveys- ja päihdeasioissa sekä omahoidon merkitys ihmisen elämässä. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat osaamisen vahvistaminen ja viestintä on siis kohdennettu tästä syystä sekä sote-ammattilaisille että asukkaille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakasta on tässä kokonaisuudessa osallistettu siten, että yhteiskehittämistä on tehty yhdessä monitoimijaisen työryhmän kanssa ja työryhmässä  mukana on ollut asukkaan/asiakkaan ääneni kokemusasiantuntija, myös asiakasraati on ollut vahvasti mukana. Tämän Miepä-Pohjois-Karjala -projekti on alun alkaen ollut asukas-/asiakaslähtöinen ja myös järjestöjen osallistaminen ja yhdessä tekeminen on ollut lähtökohtana.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tässä kokonaisuudessa on ydinidea, että toimintamalli on osa mielenterveys- ja päihdepalvelujen toimintaa ja vuosikelloa. Mielenterveys- ja päihdeasioista viestiminen on tärkeää ennealta ehkäisevää työtä, se myös vähentää stigmaa ja syrjintää. Mielenterveys- ja päihdeasiat kuuluvat kaikille ja on tärkeää, että näiden asioiden varhainen tunnistaminen ja puheeksi ottaminen on kaikilla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla. Tärkeänä työvälineenä toimintamallissa on vuosikello, viestintäsuunnitelma sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille kohdennettu mielenterveys- ja päihdeosaamisen suunnitelma.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tämä kokonaisuus on ollut vaikuttava ja laaja. Miepä -Pohjois-Karjala -projektissa on tavoitettu alueemme asukkaita massiivisella viestinnällä ja tapahtumilla. Viestinnän materiaalia on paljon ja sitä voidaan hyödyntää myöhemminkin. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille on mielenterveys- ja päihdeasioissa ja  osaamisen vahvistamiseksi jatkossakin oma  miepä kuuluu kaikille-kokonaisuus. 

Haasteellisinta on ollut se, miten paljon aikaa ja resursseja viestintään liittyvien materiaalien tekeminen ja tapahtumien järjestäminen on vienyt.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tämän kaltaisen toimintamallin suunnitteluun ja toteuttamiseen tarvitaan resursseja eli henkilöitä, aikaa ja rahaa, se on tärkeää huomioida. Huomioitavaa on, että paras lopputulos syntyy yhdessä tekemisellä, yhteiskehittämisellä ja osallistamalla asukkaat/asiakkaat mukaan kehittämiseen. Sitoutuminen asiaan on tärkää.

Kansikuva
Vuosikello mielenterveys- ja päihdepalvelujen viestintään ja osaamisen vahvistamiseen

Kehittämisen vaihe

Valmis