Ofelaš - saamelainen palveluohjaus
Ofelaš toiminta perustuu valtakunnalliseen asiakas- ja palveluohjauksen KAAPO-malliin, jossa yksi yhteydenotto käynnistää prosessin. Ofelaš-toiminnassa asiakkaan yhteydenotto saamenkieliseen palveluohjaukseen käynnistää omakielisen palveluprosessin.
Toimintamallin nimi
Ofelaš toiminta perustuu valtakunnalliseen asiakas- ja palveluohjauksen KAAPO-malliin, jossa yksi yhteydenotto käynnistää prosessin. Ofelaš-toiminnassa asiakkaan yhteydenotto saamenkieliseen palveluohjaukseen käynnistää omakielisen palveluprosessin.
Saamelainen palveluohjauksen toimintamalli on osa Keskitettyä ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen (KAAPO) toimintamallia Lapin hyvinvointialueella. Se vastaa ikääntyneiden lisääntyvään tuen ja avun tarpeeseen tarjoamalla laadukasta ensi käden palveluneuvontaa sekä oikea-aikaista tukea.
Toiminnan näkökulmasta keskitetty asiakas- ja palveluohjausprosessi sisältää neljä eri tasoa: omatoimiset ratkaisut, neuvonta, asiakas- ja palveluohjaus sekä koordinaatio ja seuranta. Saamenkielisten kielellinen ja kulttuurinmukainen asiakas- ja palveluohjaus läpileikkaa kaikki toimintamallin neljä osa-aluetta. Saamelaisen palveluohjauksen toimintamallin avulla ikääntynyt voi saada omakielistä ja kulttuurinmukaista palvelua sujuvasti, matalalla kynnyksellä ja monikanavaisesti, saamenkielisen palveluohjaajan toteuttamana.
Saamelaiset ikääntyvät kokevat, että tietoa siitä, minkälaisia palveluita voi saada omalla äidinkielellä ja kuinka niihin voidaan hakeutua, on vaikea löytää. Myös rajat ylittävien palveluiden käytöstä kaivataan lisää tietoa. Hyvinvointialueelle siirtymisen myötä tutut työntekijät ovat voineet siirtyä toisiin tehtäviin, eikä heiltä saa enää apua.
Perusajatuksena toimintamallissa on se, että yhteydenotto saamenkieliseen palveluohjaajaan aloittaa saamenkielisen palvelupolun, eli asiakas ei tarvitse erikseen pyytää saamenkielistä palvelua palvelupolun eri vaiheissa.
Saamelaisen palveluohjaajan työnkuva muovautuu työntekijän omien vahvuuksien ja asiakkaiden tarpeiden pohjalta. Työ voi sisältää mm.:
- Asiakas- ja palveluohjausta puhelimitse
- Kotikäyntityötä
- Palvelutietovarannon ajantasaisuuden seuraamista ikääntyneisiin liittyvistä palveluista
- Yhteistyötä kolmannen sektorin, seurakunnan ja rajat ylittävien toimijoiden kanssa
- Jatkuvaa saamenkielisten ja kulttuurinmukaisten palveluiden kehittämistä
Toiminta-alueena Lapin hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja ja välimatkat ovat pitkiä. Saamelaisten kotiseutualue (Enontekiö, Utsjoen ja Inarin kunnat sekä Sodankylän kunnan pohjoisosassa sijaitseva Lapin paliskunnan alue) sijoittuu Lapin hyvinvointialueelle. Saamelaisilla on kotiseutualueellaan kieltään ja kulttuuriaan koskeva itsehallinto jota säädellään lailla.
Lapin hyvinvointialueen tehtävänä on saamelaisten kotiseutualueella asuvan saamelaisväestön omakielisten ja kulttuurinmukaisten palvelujen järjestäminen. Saamenkieliset ovat kotiseutualueellaan oikeutettuja saamaan sosiaali- ja terveyspalveluita omalla äidinkielellään. Sosiaalihuoltolain 4 § mukaan asiakkaan etua arvioitaessa tulee kiinnittää huomiota siihen, miten eri toimintatavat ja ratkaisut turvaavat parhaiten asiakkaan kielellisen ja kulttuurisen taustan huomioimisen.
Saamelaisten ikäihmisten kotona pärjäämistä pyritään tukemaan kevyiden palveluiden avulla, heidän omassa kulttuuriympäristössään. Samalla ennaltaehkäistään tarvetta siirtyä raskaampien palveluiden, kuten palveluasumisen piiriin.
Saamelaiset ikääntynet eivät tarkkaan tiedä oikeuksistaan saada saamenkielisiä ja kulttuurinmukaisia palveluita tai kuinka niihin voidaan hakeutua. Saamenkielisiä ja kulttuuria tuntevia ammattilaisia on vähän, joka haastaa palveluiden saamista omalla kielellään. Ofelaš - saamelainen palveluohjaus vastaisi näihin molempiin tarpeisiin. Ofelaš on pohjoissaamea ja tarkoittaa opastajaa.
Aiemmin saamelaista palveluohjausta on toteutettu Sodankylän kunnassa, jossa saamenkielinen kotihoidon lähihoitaja toimi saamenkielisenä palveluohjaajana oman työnsä lomassa. Lähihoitajan tehtävänä oli ohjata ja neuvoa asiakkaita, sekä viedä tarvittaessa tietoa eteenpäin asianmukaisille tahoille. Saamenkielisille ikääntyneille on luontevaa ottaa yhteyttä tuttuun ihmiseen, joka tuntee jo valmiiksi asiakkaan ja hänen kulttuurinsa sekä toimintaympäristön. Se myös edesauttaa kulttuurisesti turvallisen asiakassuhteen luomista.
Sámi Klinihkka, joka on Norjassa toimiva erikoissairaanhoidon yksikkö, toteuttaa erikoissairaanhoidon palvelua saamen kielillä ja saamelaiskulttuuria huomioiden rajat ylittävästi myös Suomeen ja Ruotsiin. Klinihkkassa toimii Ofelaš- työntekijä, jonka tehtävänä on tarjota palveluohjausta, neuvontaa ja opastusta saamelaisille asiakkaille ja heidän omaisilleen. Työntekijän näkyvä rooli saamelaisten asiakkaiden edustajana on kasvattanut asiakasryhmän luottamusta ja parantanut asiakaskokemusta.
Kohderyhmänä ovat saamenkielistä ikääntyneiden palveluohjausta toteuttavat työntekijät, sekä palvelua käyttävät ikääntyneet ja heidän omaisensa. Toimintamallin kehittämistä on tehty yhteistyönä saamenkielisten ja kulttuuria tuntevien työntekijöiden, sekä ikääntyneiden kanssa.
- Ikääntyneillä on ollut tilaisuus kertoa saamelaisten kotihoidon ja kylätyöntekijöiden merkityksestä heidän kotona asumisen ja pärjäämisen kannalta yhteisöllisen kehittämisen toimintamalliin liittyvien tapaamisten avulla.
- Lapin hyvinvointialueella toimivien saamenkielisten ikääntyneiden palveluissa työskentelevien työntekijöiden kanssa on käyty keskusteluja, joissa mietitty tärkeimpiä huomioitavia asioita.
- Kerätty hyviä käytäntöjä saamelaiseen palveluohjaukseen Norjan rajakunnista, sekä saamelaisen erikoissairaanhoidon yksikkö Sámi Klinihkkan Ofelaš -eli opastaja toiminnasta.
Saamelainen palveluohjaaja toimii tiiviissä yhteistyössä alueen muihin palveluohjaajiin ja saamelaisalueen kuntien alueella toimiviin kotihoidon työntekijöihin.
Toimintamallin tavoitteena on, että saamelaiset ikääntyneet saavat omakielistä ja kulttuurisesti turvallista palveluohjausta. Saamelaisen palveluohjauksen toimintamalli on sovellettavissa ja käyttöönotettavissa Lapin hyvinvointialueella.
Saamelaisen palveluohjauksen käyttöönotossa tulee huomioida:
- sujuvan pääsyn varmistaminen asiakastietoihin
- palvelutarjottimeen kokoaminen
- toimivat teknologiset ratkaisut
- henkilöstön koulutus ja tuki
Saamelaista palveluohjausmallia on kehitetty jo aiemmin Toimiva kotihoito Lappiin, sekä Paljon palveluita tarvitsevat -hankkeissa, jotka ovat toimineet pohjana Ikäystävällinen Lappi -hankkeen kehitystyössä.