Oirearvioiden palveluprosessin kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalla

Palveluprosessin ja -ohjausten mallintamisella edistetään Omaolon oirearvioiden yhtenäistä käyttöönottoa Pohjois-Pohjanmaalla. Malli sisältää alueellisesti laaditun palveluprosessin kuvauksen ja palveluohjaukset.

Toimintamallin nimi
Oirearvioiden palveluprosessin kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalla
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Palveluprosessin ja -ohjausten mallintamisella edistetään Omaolon oirearvioiden yhtenäistä käyttöönottoa Pohjois-Pohjanmaalla. Malli sisältää alueellisesti laaditun palveluprosessin kuvauksen ja palveluohjaukset.

Toteutuspaikka
Alkanut: Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelma , jatkuu Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Asukkaan palvelupolku oirearvioissa
Kuvateksti
Asukkaan oirearvion palvelupolku Omaolossa Pohjois-Pohjanmaalla

Luotu

29.08.2022

Viimeksi muokattu

23.11.2023
Ratkaisun perusidea

Digitaalisten asiointi- ja palvelukanavien käyttö Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on vaihtelevaa. Omaolopalvelun laajentamisella alueella tuetaan sähköisen asiointikanavien käyttöä ja mahdollistetaan oikea-aikainen ja tasavertainen palvelujen saanti. Toimintamalliin kuuluu yhtenäinen palveluprosessi, tavoitetila ja palveluohjaukset, joissa on huomioitu pohjoispohjalainen ihmislähtöinen hyvinvointikäsite.  Toimintamallilla lisätään palvelun laatua ja saatavuutta sekä tuetaan itsehoitoa.

Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta, joka aloittaa toimintansa 1.1.2023. Alueeseen kuuluu 30 kuntaa ja yli 400 000 asukasta. Digitaalisten asiointi- ja palvelukanavien käyttö alueella on tällä hetkellä vaihtelevaa. Osassa kunnista sähköisiä kanavia on ollut käytössä jo pitkään, osassa niiden käyttö on hyvin vähäistä. Omaolon käyttöönoton myötä alueelle saadaan yhtenäinen matalankynnyksen asiointikanava asiakkaiden ja ammattilaisten käyttöön. 

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle kehitetään alueellisia palveluprosesseja ja -ohjauksia, joissa Omaolon digitaalinen asiointikanava on mukana. Yhtenäisten palveluprosessien ja -ohjausten taustalla on ihmislähtöinen hyvinvointikäsitys, jossa pohjoispohjalainen ihminen nähdään, kuullaan, hyväksytään ja ymmärretään kokonaisvaltaisesti ihmisenä eikä vain yksittäisten tarpeiden kautta. Kehitystyö on osa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelman digikehittämistä, jossa kehitettyjä palveluprosesseja viedään osaksi sähköisen neuvonnan ja asioinnin alustaa Pohjois-Pohjanmaalle. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmä on oirearvioita käyttöönottavat ja käyttävät organisaatiot Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Laadittujen palveluprosessien ja -ohjausten avulla tuetaan Omaolon oirearvioiden yhtenäistä käyttöönottoa. Mallin luomisessa on ollut mukana laaja joukko hyvinvointialueen omaoloasiantuntijoita sekä Omaoloa käyttöönottavia organisaatioita.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönottoa tuetaan alueen Omaoloverkossa. Uuden toimintamallin muutos vaatii pitkäjänteistä työtä. Riittävä informointi, koulutus ja tuki auttavat uuden toimintamallin onnistunutta käyttöönottoa. Toimintamallin laadinnassa on kartoitettu nykytila ja kuvattu tavoitetila uuden mallin kanssa. Asiakkaille viestintä ja ohjaus on myös tärkeässä roolissa toimintamallin jalkauttamisessa käytäntöön. Toimintamallin tavoitteet ja mittarit määritellään arviointia varten sekä kerätään palautetta ammattilaisilta ja asiakkailta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhtenäisten palveluprosessien ja paikallisohjauksien avulla pystytään käyttöönottamaan alueellisia palveluita sujuvasti. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin rakennuksessa ja käyttöönotossa tulee olla mukana alueellinen verkosto, jotta nykytilaa ja tavoitetilaa voidaan kuvata yhteisesti, alueen tarpeet ja rajoitteet huomioon ottaen. Yhtenäiset palveluprosessit ja palveluohjaukset tukevat yhtenäistä käyttöönottoa ja takaavat sen myötä tasavertaista palvelua asukkaille. Käyttöönotto vaatii riittävästi aikaa ja koulutusta sekä viestintää ammattilaisille sekä myös asukkaille. Paikallisohjauksia suunnitellessa kannattaa tehdä tiivistä yhteistyötä organisaation ammattilaisten sekä kolmannen sektorin palveluita tuottavien kanssa. 

Kansikuva
Mies ja puhekupla, jossa lukee: Voin hyvin ja olen tyytyväinen elämään. Minulla on hyvä arki ja mielekäs elämä.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä