Toimintamalli koostuu selvitystyöstä, jossa löydettiin yhdeksän erilaista ratkaisu- ja palveluaihiota, joilla arvioitiin olevan positiivista vaikutusta omaishoitajien hyvinvointiin ja arjessa jaksamiseen sekä hoidettavien hyvinvointiin.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Omaishoidon palvelukokonaisuus on monipuolinen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli koostuu selvitystyöstä, jossa löydettiin yhdeksän erilaista ratkaisu- ja palveluaihiota, joilla arvioitiin olevan positiivista vaikutusta omaishoitajien hyvinvointiin ja arjessa jaksamiseen sekä hoidettavien hyvinvointiin.

Toteutuspaikka
Keusoten koko alue, Ikääntyneiden omaishoito, Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Uusimaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

18.11.2022

Viimeksi muokattu

27.02.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Omaishoitajien hoitotyön arjessa jaksamista tukevien ratkaisujen suunnittelun lähtökohtana oli, että niiden tulee edesauttaa seuraavia tavoitteita:  
• Omaishoitaja saa parempaa ja selkeämpää tietoa palveluista 
• Omaishoitaja saa parempaa tietoutta omaishoitajuuteen 
• Omaishoitaja saa helpommin hoitoa ja tukea itselleen 
• Omaishoidettavalle on tarjolla enemmän tai säännöllisempää päivätoimintaa sekä lyhytaikaishoitopaikkoja lähempänä omaa kotia. 

KOLMANNEN SEKTORIN TAI OPPILAITOSTEN KANSSA YHTEISTYÖSSÄ TOTEUTETTAVAT TOIMINNALLISET RATKAISU- JA PALVELUAIHIOT

  1. Apua arkeen: Apua kotitöihin, piha-askareisiin ja muihin ei-hoitoalan osaamista vaativiin tehtäviin, hoidettavaa aktivoivalla otteella. Kehittämisen kärkenä avuntarpeen ja tarjonnan kohtaamisen parantaminen. Ratkaisuaihion toteuttamiseksi vaadittuja yhteistyöneuvotteluja käytiin kolmannen sektorin toimijoiden kanssa, mutta yhteistyön toteuttamisen asteelle ei hankeaikana päästy. 
  2. Kokkikerhot vertaisryhmille: Vertaisryhmätoimintaa ruuanlaiton ja yhdessä ruokailun äärellä. Omat ryhmät hoitajille (ruuanvalmistus) ja hoidettaville (muu ohjelma). Tämä aihio jäi odottamaan mahdollista myöhempää toteutusta. 
  3. Kiertävät toimintaryhmät: Kiertävää vertaisryhmätoimintaa lähellä omaishoitoperheitä. Alueellisten toiveiden mukaan joko yhteistä toimintaa tai pelkästään hoidettavalle, mahdollistaen vapaahetken hoitajalle. Tämä aihio jäi odottamaan mahdollista myöhempää toteutusta. 

VIESTINNÄLLISET RATKAISU- JA PALVELUAIHIOT

  1. Omaishoidon opas: Sisällön ja näkyvyyden parantaminen kohderyhmän erilaisia tarpeita paremmin vastaavaksi, eri kanavia hyödyntäen. Valmistui hankeaikana. 
  2. Valmentavaa sisältöä ryhmiin: Omaishoitajuuteen valmentavan sisällön tarjoaminen olemassa olevissa ryhmissä. Tämä eteni hankeaikana järjestötoimijoiden päävastuulla. 
  3. Infokioskit: Näkyvä, matalan kynnyksen infopiste, face-to-face ensikontakti. Kiertueena tai tietoiskuina tapahtumissa. Tämä eteni hankeaikana järjestötoimijoiden päävastuulla. 

MUUT RATKAISU- JA PALVELUAIHIOT 

  1. Lyhytaikaishoitopaikkojen (tai -aikojen) profilointi: Lyhytaikaisen hoidon profilointi hoidettavan toimintakyvyn ja kognitiivisen tason mukaan. Tämä eteni hankeaikana päivitetyllä kehittämistarpeella ja valmistui hankeaikana.
  2. Perhehoito lyhytaikaisiin hoitotarpeisiin: Lyhytaikaisen perhehoidon toimintamallin kehitys ja tiedotus. Valmistui hankeaikana.
  3. Omaishoitajan terveystarkastustoiminnan jatkokehitys: Omaishoitajan kokonaisvaltaisen terveydentilan tarkistus, seuranta ja avun tarjoaminen oikea-aikaisesti. Eteni, mutta jäi kesken hankeaikana. 

 

 

 

Toimintaympäristö **

Keusoten alueen ikääntyneille omaishoitajille vuoden 2023 keväällä suunnatun kyselyn (n=300) perusteella omaishoitajien jaksamista ja 
hyvinvointia tukevien palvelujen käyttö on omaishoitajien keskuudessa vähäistä, johtuen mm. tiedon puutteesta sekä sopivien ja lähellä olevien palvelujen saatavuuden puutteesta. Omaishoitajien oma tilanne, kuten uupumus, vaikuttaa osaltaan siihen, miten hyvin viestintä palveluista tavoittaa heidät. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Omaishoitajille järjestettiin syksyllä 2022 työpajat kolmessa kunnassa (hyvinvointialue kattaa kuusi kuntaa), ja tällöin heille kerrottiin hankkeen selvitystyön aloittaminen ja kartoitettiin tarpeita. Samat työpajat pidettiin uudelleen samalle kohderyhmälle keväällä 2023, jolloin omaishoitajien kanssa käytiin läpi ratkaisuehdotukset, jotka olivat syntyneet vuonna 2022 pidettyjen työpajojen pohjalta sekä omaishoitajille suunnatun kyselyn perusteella. Omaishoitajille suunnatun kyselun vastausprosentti oli 50%. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Valittuja kokonaisuuksia edistettiin sekä hankkeen tukemana että sisäisenä kehittämisenä. 
Hankkeessa edistettiin kolmea kokonaisuutta: Apua arkeen -konseptia, Omaishoidon opasta, sekä lyhytaikaishoitopaikkojen profilointia (Kuntouttavan lyhytaikaishoidon toimintamalli). Osa kehittämiskohteista jäi odottamaan sopivaa hetkeä jatkokehittämiselle. 

Hankkeessa kehitetettyjen tuotosten ja toimintamallien käyttöönotto aloitettiin hankeaikana ja niiden vakioiminen osaksi toimintaa varmistetaan johdon sitoutumisella, tiiviillä yhteistyöllä Omaishoidon järjestötoimijoiden kanssa sekä toimintakulttuurilla, jossa säännöllisesti osallistetaan omaishoitajia palveluiden kehittämiseen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Selvitystyössä löydettiin yhdeksän erilaista ratkaisu- ja palveluaihiota, joilla arvioitiin olevan positiivista vaikutusta omaishoitajien jaksamiseen sekä hoidettavien hyvinvointiin. Ratkaisu- ja palveluaihioita arvioitiin ja priorisoitiin selvitystyön aikana ennen 
varsinaisen kehittämistyön käynnistymistä omaishoidon työntekijöiden ja esihenkilöiden sekä omaishoitojärjestöjen edustajien ja omaishoitajien toimesta. Omaishoitajien kyselyllä (kevät 2023, n=300) validoitiin haasteita ja saatiin varmuutta siihen, että kehittämiskohteet 
vastaavat todelliseen asiakastarpeeseen. Kehittämiskohteita testattiin myös omaishoitajien vertaisryhmissä Järvenpäässä, Tuusulassa ja Hyvinkäällä. Asiakasarviot vaikuttivat edistettävien toimenpiteiden valintaan. 

Toiminnallisista ratkaisuaihioista äänestettiin omaishoitajien suosikki, jonka mahdollisen pilotoinnin toteuttamiseksi käynnistettiin yhteistyökeskustelut kolmannen sektorin kanssa. Yhteistyökumppania pilotointiin ei kuitenkaan saatu. 

Viestinnällisistä ratkaisuaihioista kaikki toteutettiin ja niiden merkittävyyttä ei voi liikaa korostaa omaishoitajille synnyttämän hyödyn osalta. Erityisesti omaishoidon oppaan tavoitteena on tavoittaa omaishoitajuutta miettivät henkilöt sekä omaishoitajana jo toimivat henkilöt. Opas tuo kattavasti, mutta riittävän ylätasoisesti tietoa 
omaishoitajuudesta ja omaishoitajuuden aikana saatavasta avusta ja tuesta eri elämäntilanteissa. Omaishoidon opas löytyy Keusoten 
verkkosivuilta ja on kaikkien saatavilla. Sitä jaetaan omaishoitajuudesta kiinnostuneille ja omaishoitajille.  

Muut ratkaisuaihiot (lyhytaikaishoidon kehittäminen, perhehoito ja omaishoitajan terveystarkastukset) edistyivät hankeaikana myös ja niiden hyöty omaishoidon perheille ja omaishoitajan arjessa jaksamiselle on merkittävä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin sovellettavuus on mahdollinen myös muille hyvinvointialueille Omaishoidon yksikön johdettavaksi. 

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä