Omaishoitajan terveys- ja hyvinvointitarkastus, Päijät-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Tavoitteena on luoda yhtenäinen toimintamalli omaishoitajien terveys- ja hyvinvointitarkastuksiin P-H hyvinvointialueelle sekä ottaa käyttöön sähköinen esitietolomake, joka tukee omaishoitajan hyvinvoinnin arviointia ja ammattilaisten työskentelyä.
Toimintamallin nimi
Tavoitteena on luoda yhtenäinen toimintamalli omaishoitajien terveys- ja hyvinvointitarkastuksiin P-H hyvinvointialueelle sekä ottaa käyttöön sähköinen esitietolomake, joka tukee omaishoitajan hyvinvoinnin arviointia ja ammattilaisten työskentelyä.
Omaishoitajat tekevät usein raskasta ja pitkäaikaista työtä läheistensä tukena. Terveys- ja hyvinvointitarkastus tarjoaa heille mahdollisuuden pysähtyä ja saada ammattilaisen tukea omaan hyvinvointiinsa kokonaisvaltaisesti. Tarkastuksen tavoitteena on tukea omaishoitajan terveyttä ja jaksamista ja se on myös keino ehkäistä uupumusta ja tunnistaa ongelmia ajoissa. Omaishoitajan, jolla on sopimus omaishoidon tuesta Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kanssa, on mahdollista osallistua vapaaehtoiseen ja maksuttomaan terveys- ja hyvinvointitarkastukseen joka toinen vuosi.
Omaishoitajien terveys- ja hyvinvointitarkastuksen tueksi on hyvinvointialueella otettu käyttöön esitietolomake, joka tukee omaishoitajaa oman hyvinvointinsa tarkastelussa ja auttaa ammattilaista hahmottamaan kokonaisvaltaisesti hoitotilanteen vaikutuksia arkeen. Lomake toimii myös keskustelun tukena vastaanotolla.
Esitietolomake sisältää seuraavia osa-alueita:
✅ Omaishoitotilanne – hoitosuhteen kesto, hoitotyön vaativuus ja arjen järjestelyt
✅ Omaishoitajan terveydentila – arvio senhetkisestä terveydentilasta, mahdolliset sairaudet
✅ Terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavat tekijät – elintavat, mieliala, jaksaminen, sosiaalinen tuki
✅ Ohjaus ja neuvonta – toiveet ja tarpeet jatkotuen, palveluiden ja tiedon suhteen
Lomakkeen tarkoituksena on vahvistaa omaishoitajan osallisuutta ja varmistaa, että tarkastuksessa huomioidaan yksilölliset tarpeet ja voimavarat. Lomake löytyy sähköisenä Päijät-Sote -sovelluksesta tai verkkoselaimella osoitteesta https://paijatsote.suomisote.fi/ nimellä Omaishoitajan terveys- ja hyvinvointitarkastus. Tarvittaessa omaishoitaja saa paperilomakkeen ikääntyneiden ja vammaispalveluiden asiakasohjauksesta.
Ohjaus ja tiedottaminen terveys- ja hyvinvointitarkastuksesta sekä esitietolomakkeen käytöstä tehdään ikääntyneiden ja vammaispalveluiden asiakasohjauksesta. Ohjausta tukemaan on tehty kutsu (liite), joka annetaan kaikille omaishoitajille. Omaishoitaja varaa itse ajan terveys- ja hyvinvointitarkastukseen omasta sote-keskuksesta.
Omaishoidolla tarkoitetaan ikääntyneen, vammaisen tai sairaan henkilön hoitoa, jota antaa omainen tai muu läheinen henkilö. Omaishoitaja huolehtii läheisestään, joka ei selviydy arjesta omatoimisesti ja hoito ja huolenpito järjestetään kotioloissa. Sopimusomaishoitoa säätelee laki omaishoidon tuesta (937/2005). Omaishoidon tuki on hoidettavan henkilön sosiaalipalvelu, jonka järjestämisestä vastaa hyvinvointialue. Omaishoitolain mukaan omaishoitajaksi katsotaan henkilö, joka on tehnyt sopimuksen omaishoidosta hyvinvointialueen kanssa.
Omaishoidon tuki muodostuu hoidettavalle tarjottavista palveluista, hoitajalle maksettavasta hoitopalkkiosta ja oikeudesta vapaapäiviin sekä omaishoitoa tukevista palveluista, kuten omaishoitajan terveys- ja hyvinvointitarkastuksesta. Omaishoitajalla on oikeus maksuttomaan ja vapaaehtoiseen terveystarkastukseen ja tarkastusmahdollisuutta suositellaan tarjottavaksi kahden vuoden välein. Tarkastuksen tarkoituksena on edistää omaishoitajan terveyttä, jaksamista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on 8/2025 879 terveys- ja hyvinvointitarkastukseen oikeutettua omaishoitajaa.
Kehittämistyön kohderyhmänä ovat sekä omaishoitajat että ammattilaiset asiakasohjauksessa ja sote-keskuksissa.
Asiakasymmärrystä on kerätty omaishoitajilta työpajassa, jossa kuultiin heidän ajatuksia ja ehdotuksia
-
Omaishoitajien terveystarkastuksen esitietolomakkeeseen
-
Omaishoitajan polkuun ajanvarauksesta tarkastuksen toteutumiseen.
Ammattilaisilta asiakasymmärrystä on kerätty kyselyllä, haastattelemalla, pyytämällä palautetta ja keskustelemalla kehittämistyön eri vaiheissa.
Kansikuva
