Omaks - Keski-Suomen sähköiset/digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut

Keski-Suomen sähköisissä/digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa (Omaks-palvelussa) kehitetään yhteydenotto- ja vastaanottokäytäntöjä julkiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Toimintamalli on käytössä ja sen käyttö jatkuu hyvinvointialueella.

Toimintamallin nimi
Omaks - Keski-Suomen sähköiset/digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Keski-Suomen sähköisissä/digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa (Omaks-palvelussa) kehitetään yhteydenotto- ja vastaanottokäytäntöjä julkiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Toimintamalli on käytössä ja sen käyttö jatkuu hyvinvointialueella.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomi
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Sari Nurmivaara

Luotu

20.08.2021

Viimeksi muokattu

18.12.2023
Ratkaisun perusidea

Omaks-palvelu on digitaalinen palvelukanava keskisuomalaisille sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaille. Tunnisteellista palvelua tarjotaan vaiheittain alueellisesti laajentuen ja edeten vuoden 2024 loppuun mennessä kattamaan koko Keski-Suomen hyvinvointialueen julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat. Anonyymiä ohjausta ja neuvontaa tarjotaan palvelun alusta alkaen kaikille keskisuomalaisille.

 Tavoitteenamme on:

  • nopeuttaa hoidon ja palvelun saamista digitaalisin menetelmin
  • yhdenvertaistaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta alueella
  • tutkia, kokeilla ja kehittää uudenlaisia asiointitapoja sote-asiakkaille
  • jalkauttaa digitaalisia palveluita sote-asemille

Asiakkaat saavat yhteyden sote-ammattilaiseen omaks.fi -sivun kautta tai asioimalla sähköisesti hyvaks.fi sivujen kautta. Kuntalaisten käytössä on seuraavat asiointikanavat:

  • Helpotti, Omaks:n jatkuvassa opissa oleva chatbot
  • Ammattilaisen chat (moniammatillinen tarjonta), jossa voi keskustella anonyymisti tai vahvasti tunnistautuneena
  • Etävastaanotto: suora ajanvaraus sairaanhoitajalle, sosiaaliohjaajalle, fysioterapeutille, seksuaalineuvojalle, ehkäisyasioissa terveydenhoitajalle. Lääkärin, ravitsemusterapeutin ja elämäntapaohjaajan etävastaanotolle hoidon tarpeen arvioinnin/ohjauksen perusteella.
  • Omaolo -palvelut: oirearviot, sähköinen terveystarkastus, hyvinvointitarkastus, verenpaineseuranta, hyvinvointivalmennukset
  • Asiakkaan sähköinen yhteydenottopyyntö ammattilaiselle (Hyvis)
  • Sähköiset esitietolomakkeet (Hyvis)
  • Elämäntapaohjaus ryhmille verkossa tai muutaman kerran yksilöohjaus sitä tarvitseville
  • Digitaalinen omaseuranta astmaa, diabetesta tai verenpainetautia sairastaville
  • Omatoimiseen tiedon hakuun laaja hyvinvointisi tueksi -arkisto sekä tietoa kolmannen sektorin ja järjestöjen  tuottamista palveluista

Omaks:ssä työskentelee sairaanhoitajia, sosiaaliohjaajia, lääkäreitä, ravitsemusterapeutteja, fysioterapeutteja, toimintaterapeutteja, seksuaalineuvojia, terveydenhoitajia, suun terveydenhuollon ammattilainen, elämäntapaohjaaja, nuorten etätyöntekijä ja perhetyöntekijä. Tuotamme kuntalaisille kiireettömiä perustason vastaanottopalveluita sekä tarjoamme monialaista ohjausta ja neuvontaa. 

Digitaaliset palvelut täydentävät kivijalkapalveluita ja teemme tiivistä yhteistyötä lähipalveluiden kanssa toimintamallien ja työnjaon yhtenäistämiseksi. Sote-ammattilaisten saatavuudessa on suuria haasteita, etenkin pienemmissä kunnissa. Omaks:n alueellinen laajentuminen koko Keski-Suomeen vuoden 2024 loppuun mennessä turvaa palveluiden saantia koko hyvinvointialueelle.

Toimintaympäristö

Oikea-aikaisesti saavutettavissa olevat palvelut sekä kiireettömään hoitoon pääsyn turvaaminen perusterveydenhuollossa 7 vuorokauden sisällä ovat sote-uudistuksen merkittävimpiä tavoitteita, joihin Omaks digitaalinen sote-keskus pyrkii omalta osaltaan vastaamaan. Keskisuomalaisten asukkaiden elämä ei rajoitu virka-aikaan ja osalle asukkaista voi olla jopa haasteellista asioida sote-palveluissa niiden perinteisinä aukioloaikoina. Omaks:ssä palveluiden aukioloa on laajennettu robotiikan avulla sekä mahdollistamalla asukkaille sähköisiä yhteydenottotapoja myös virka-ajan ulkopuolella. Etävastaanotoilla ammattilaisen kanssa voi asioida vaikkapa kotisohvalta ja etänä toteuttavaa lähipalvelua on jatkossa mahdollista tarjota myös niille alueille, joissa ammattilaisresurssia ei ole tai rekrytointi tuottaa haasteita. Asukkaiden asioita pohditaan Omaks:ssä moniammatillisessa tiimissä, jossa jokaisen ammattilaisen osaamista hyödynnetään asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin vastaamisessa.

Omaks-palvelussa pilotoidaan digitaalisia mahdollisuuksia asukkaiden omien terveystietojen toimittamiseen suoraan ammattilaisten hyödynnettäviksi. Asiakkaiden omia voimavaroja hyödyntämällä tuetaan omahoitoa ja vapautetaan ammattilaisresurssia niille, joiden arjessa selviytymiseen tarvitaan vahvempaa ammattilaistukea. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Omaks-palvelussa voivat asioida kaikki ne perusterveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden asiakkaat, joiden tapaaminen ei edellytä lähikontaktia. Ennen etäasiointiin ohjaamista on hyvä varmistaa, että asiakas haluaa asioida digitaalisesti ja hänellä on etäasiointiin riittävät kognitiiviset ja tekniset valmiudet.

Omaks sisältöä on valmisteltu yhteistyössä keskisuomalaisten sote-ammattilaisten, järjestöjen, kokemusasiantuntijoiden ja osallisuusfoorumin kanssa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin sisällön valmisteluun on osallistunut laaja joukko sote-ammattilaisia koko maakunnan alueelta ja palvelun juurruttamistyö on aloitettu yhteisellä sisällönmäärittämisellä. Sote-ammattilaisten kanssa on käyty tiivistä vuoropuhelua palvelun sisällöstä ja työnjaosta digitaalisen sote-keskuksen ja kivijalka-asemien välillä ja tämä keskustelu jatkuu. Sisällön valmistelutyö aloitetiin lokakuussa 2020. Digitaalisia palveluita viedään myös osaksi n. kivijalka-asemien toimintaa. 

Maakunnan asukkaat ovat osallistuneet valmistelutyöhön osallisuus- ja järjestöfoorumeiden kautta. Palvelua on markkinoitu some-kanavilla ja Omaks:n työntekijät ovat jalkautuneet "kansan pariin", mm. markkinoille ja ostoskeskuksiin. Palvelusta on käyty kertomassa myös erilaisissa asukastilaisuuksissa , mm. ikäihmisten kokoontumisissa. Laajempi, maksullinen asukasmarkkinointi Omaks-palvelusta käynnistyi syyskuun 2021 alussa esimerkiksi radio- ja linja-automainonnan muodossa. Omaks näkyy myös aktiivisesti sosiaalisessa mediassa (Facebook, Instagram).

Nuorten digitaalisten palveluiden sisällön kehittämiseen palvelumuotoilun menetelmin osallistui yli 100 keskisuomalaista nuorta ja nuorten Omaks -sivut julkaistiin keväällä 2021. Palvelumuotoilutyötä aloitettiin syksyllä 2022 myös ikääntyvien ja vammaisten digipalveuiden suunnittelussa ja näissä kokonaisuuksissa saatiin kattavat verkkomateriaalit luotua.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakkaiden asiointi sote-palveluissa on nopeutunut ja sujuvoitunut. Asukkaat saavat yhteyden sote-ammattilaisiin aikaisempaa helpommin ja matalammalla kynnyksellä. Omaolo-oirearvioiden käsittely on nopeutunut ja asiakkaat saavat nopeammin hoitoa. Omaolon käyttö on lisääntynyt Omaks -palvelun myötä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisten palveluiden käyttöönotto kivijalkapalveluista erillisenä ja erillisellä henkilöstöllä on mahdollistanut palvelun kehittämisen: menetelmien pilotoinnin ja teknisen testaamisen. Kehittämisessä pitää olla mukana sekä sisällön että teknisen ympäristön tuntevia osaajia. Kehittämistyössä pitää kuitenkin olla koko ajan vahva yhteys kivijalkapalveluihin ja toimintamalleja pitää kehittää yhteistyössä heidän kanssaan. Digitaalisia palveluita on mahdollista laajentaa useille eri kohderyhmille ja erilaisiin toimintaympäristöihin, kun kehittämistyötä tehdään yhdessä. 

Kansikuva
OmaKS.fi, Keski-Suomen digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä