Omaolon palveluarvioiden kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP2, P4, I1)

Tarkoitus on rakentaa Omaolon palveluarvioihin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiaueelle eli Pohteelle kuntakohtaiset tekstiohjeet. Tekstiohjeet auttavat asukasta asioimaan hyvinvointialueella sosiaalipuolen palveluissa.

Toimintamallin nimi
Omaolon palveluarvioiden kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP2, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tarkoitus on rakentaa Omaolon palveluarvioihin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiaueelle eli Pohteelle kuntakohtaiset tekstiohjeet. Tekstiohjeet auttavat asukasta asioimaan hyvinvointialueella sosiaalipuolen palveluissa.

Toteutuspaikka
Pohjois-Pohjanmaan ikäihmisten asiakasohjaus, vammaispalvelut ja omaishoidonkeskus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

28.03.2025

Viimeksi muokattu

17.04.2025
Ratkaisun perusidea

Digitaalisten asiointi- ja palvelukanavien käyttö Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on ollut vaihtelevaa. Omaolopalvelun laajentamisella alueella tuetaan sähköisen asiointikanavien käyttöä ja mahdollistetaan oikea-aikainen ja tasavertainen palvelujen saanti. Toimintamallin perusidea on parantaa ja tehostaa terveydenhuollon palveluprosesseja ja ohjausta digitaalisiin ratkaisuihin.

Kun asukas miettii onko hän tai hänen läheisensä oikeutettu sosiaalipuolen palveluun, niin hän voi itselleen sopivana aikana tehdä Omaolossa palveluarvion. Omaolon palveluarvio antaa suuntaa antavan ohjeen siitä onko asukas oikeutettu kyseiseen palveluun vai ei. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat saavat lisäksi kuntakohtaisen ohjeen siitä kuinka tulee toimia ja mihin ottaa yhteyttä, jotta kyseisen palvelun hakuprosessi käynnistyy.

Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta ja myös yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista. Hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen ja painopiste on peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä.  Pohde vastaa noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Pohteella on töissä lähes 18 000 ammattilaista, joiden hyvinvointia ja osaamista halutaan vaalia. 

Pohde on saanut rahoitusta Suomen kestävän kasvun ohjelman kautta. Ohjelmalla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelma vauhdittaa kilpailukykyä, investointeja, osaamistason nostoa sekä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita. Tämä on mahdollistanut Pohteella Omaolopalvelun kehittämisen, käyttöönoton ja integroinnin alueen digitaalisiin palveluihin ja ammattilaisten järjestelmiin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Henkilökohtainen apu, liikkumista tukevat palvelut ja omaishoidon tuki ovat kukin omiin lakeihinsa perustuvia palveluita. Kyseisten palveluiden parissa työskenteleviä ammattilaisia lukuun ottamatta, niitä tunnetaan organisaatiossa usein heikosti. ja palveluiden myöntämiskriteerit ovat vaikeaselkoisia. Myös olemassa olevan kotona asumista tukevien palveluiden valikoiman tuntemus kokonaisuudessaan voi olla sote-ammattilaisille haasteellista, mistä johtuen asiakasta ei ehkä osata ohjata tarkoituksenmukaisen palvelun tai tuen piiriin. Lisäksi erityisesti omaishoitotilanteiden varhainen tunnistaminen vaatii omaa osaamistaan. Kokonaisvaltainen ote asiakkaan tarpeeseen vastaamisessa usein puuttuu.


Hakemuksia palveluihin tulee myös tilanteissa, joissa kriteerit eivät täyty. Tällöin tukea hakeva helposti pettyy, jos hänen ennakko-odotuksensa eivät täyty. Jokaisesta hakemuksesta käynnistyy kestoltaan pitkä selvittämisprosessi, johon liittyy useita kontakteja, vaikka henkilön palvelutarpeen ratkaisut olisivat lopulta jotain ihan muuta kuin vammaispalvelulain tai omaishoitolain mukaista tukea.

Omaolon palveluarviot antavat suuntaa antavan arvion siitä, voisiko henkilö olla oikeutettu tukeen vai ei. Tuen myöntäminen edellyttää kuitenkin vielä palveluarvion lisäksi aina ammattilaisten tekemän arvion ja erillisen hakemuksen. Palveluarviot ohjaavat asukasta oikea-aikaisiin palveluihin ja vähentävät turhien hakemusten lähettämistä. 

Lähde: Digifinlandin oppimisympäristö, palveluarviot

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönotto vaatii laajaa yhteistyötä hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen kanssa, jotta kaikilla on yhteinen näkemys siitä millaiset tekstisisällöt rakennetaan Omaoloon. Yhteistyötä on tehty vammaispalvelujen, ikäihmisten asiakasohjauksen ja omaishoidon keskuksen asiantuntijoiden kanssa. Vammaispalvelulaki muuttui vuoden 2025 tammikuussa, joten yhteistyötä on tehty myös palveluntuottaja DigiFinlandin kanssa.  

Käyttöönoton alkuvaiheessa palvelulle valittiin vastuukäyttäjät, jotka ovat käyneet DigiFinlandin järjestämän Omaolon pääkäyttäjäkoulutuksen. Vastuukäyttäjät toimivat Omaolon palveluarvioiden asiantunjijoina ja vastaavat siitä, että kuntakohtaiset tekstisisällöt ovat ajantasaiset.

Omaoloon rakennetut tekstisisällöt ovat tarkastanut hyvinvointialueen saavutettavuudesta vastaava asiantuntija.

 

 

 

 

 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt