Ota Huoli Puheeksi -kortit
Ota Huoli Puheeksi-kortit on tarkoitettu kannustamaan huolen puheeksi ottamiseen. Asiantuntijat ovat koonneet kortteihin yleisiä huolia sekä toimintaohjeet huolen puheeksiottoon.
Toimintamallin nimi
Ota Huoli Puheeksi-kortit on tarkoitettu kannustamaan huolen puheeksi ottamiseen. Asiantuntijat ovat koonneet kortteihin yleisiä huolia sekä toimintaohjeet huolen puheeksiottoon.
Ota huoli puheeksi -kortit on tarkoitettu kannustamaan huolen puheeksi ottamiseen. Meistä jokainen voi olla se henkilö, joka kysyy kohtaamisissa ”Mitä kuuluu?”
Asiantuntijat ovat koonneet Huoli puheeksi -kortteihin yleisiä huolia, jotka voivat koskettaa meitä itseämme, läheisiämme tai henkilöitä, joita kohtaamme työssä.
Korttien aiheet ovat mielenterveys, itsetuhoisuus, jaksaminen, läheisen mielenterveys, yksinäisyys, väkivalta, arjen kriisi sekä huoli-ilmoitus. Korteissa on kuvattu, miten toimia tilanteessa, joka on herättänyt huolta ja kenen puoleen voi kääntyä Kymenlaakson alueella. Korteista on luotu myös valtakunnalliseen käyttöön soveltuva versio, johon alueet voivat täydentää oman alueen auttavien tahojen yhteystietoja.
Digitaalisissa korteissa voi muuttaa avun tarjoajien yhteystiedot vastaamaan oman alueen palveluja. Tämän jälkeen kortit voi tulostaa tai tallentaa sellaisenaan ammattilaisten sekä kuntalaisten käyttöön.
Puheeksiottaminen ei ole kaikille ammattilaisillekaan helppoa. Stigma sekä virheelliset uskomukset mielenterveysasioiden ympärillä saattaa haastaa ammattilaisen rohkeutta ottaa huoli puheeksi. Pelko esimerkiksi itsemurhariskin kasvamisesta itsetuhoisuudesta kysyttäessä elää edelleen. Puhuminen ja puheeksiottaminen voi kuitenkin olla keino tarjota ihmiselle poispääsy vaikeasta tilanteesta. Työkalu huolen puheeksiottamiseen antaa ammattilaiselle varmuutta epävarmalta tuntuvaan tilanteeseen. Tekemällä häpeällisiksi koetuista asioista tilanteessa keskustelukelpoisen vähentää itsessään jo häpeää. Häpeällisiksi koetut asiat saattavat aiheuttaa sen, että esimerkiksi hoitoon hakeutuminen vaarantuu. Ota huoli puheeksi kortit ovat osaltaan väline myös stigman lieventämiseksi.
Tarve korteille on ilmennyt Kouvolan kaupungin suunnalta sekä Yhes eteenpäin hankkeen kokemuksien kautta. Kotihoidon työntekijät toivat ilmi tarpeen työvälineelle, jonka avulla olisi mahdollista avata keskustelu asiakkaan kanssa.
Kohderyhmän ollessa myös ammattilaiset on korttien kehittämistyöryhmä kattanut osan siitä. Moniammatillinen työryhmä on pohtinut aiheita yhdessä ja erikseen. Teemoja on testattu ja sisältöjä muokattu yhdessä. Jokainen on tuonut oman ymmärryksensä asiakaskunnastaan sekä ammatillisen kokemuksensa ja tietonsa tuottaakseen parhaan mahdollisen kokonaisuuden.
Kortteja voi jakaa sähköisesti tai niistä voi tulostaa paperiversiot. Sähköiset kortit kannattaa tallentaa koneelle helposti saataville. Jakamiseen käytettyjä kanavia ovat olleet mm. sosiaalinen media, uutiskirjeet, sähköposti sekä fyysisten korttien jakaminen tapahtumissa.
Mikäli haluatte omien alueiden räätälöityjä painettuja kortteja löytyy korttipohja Mainos Woodoosta, https://mainostoimisto-kotka.com/.
Itsemurhien ehkäisyhankkeen huomioista ilmenee, että ihmistyötä tekevillä on epävarmuutta erilaisten huolien, esimerkiksi mielenterveysongelmien tai itsetuhoisuuden puheeksiotossa. Korttien avulla on mahdollista avata keskustelu aiheiden ympärillä. Kortit vahvistavat myös ammattilaisten itseluottamusta, kun heillä on käsillä valmiita kysymyksiä sekä palvelujen numerot.