Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto osaksi sote-palvelukokonaisuutta, Lapin HVA, (RRP, P4, I1)
Hankkeen aikana valmisteltiin Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto sekä määriteltiin palvelun toimintamallit. Toimintamallien kuvaamista tehtiin yhteistyössä Lapin hyvinvointialueen terveyspalvelujen edustajien kanssa.
Toimintamallin nimi
Hankkeen aikana valmisteltiin Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto sekä määriteltiin palvelun toimintamallit. Toimintamallien kuvaamista tehtiin yhteistyössä Lapin hyvinvointialueen terveyspalvelujen edustajien kanssa.
Ratkaisussa Lapin hyvinvointialueelle perustettiin päivystysapu 116117 palvelu. Palvelun toteuttamiseksi perustettiin uusi päivystysapuyksikkö, jossa palvelua tuotetaan keskitetysti koko Lapin hyvinvointialueelle.
Aiemmin virka-ajan ulkopuolinen kiireellinen hoidon tarpeen arviointi oli alueella hajautettua ja hoidon tarpeen arviointia tehtiin usein muun työn ohessa vuodeosastoilla tai päivystyksissä. Päivystysapupalvelulla haluttiin parantaa virka-ajan ulkopuolisen kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin saavutettavuutta yhden palvelunumeron avulla sekä saatavuutta mm. takaisinsoittojärjestelmän avulla. Keskitetyllä palvelumallilla pyrittiin vapauttamaan yksiköistä resursseja perustehtävän hoitamiseen.
Valmistelun aikana palvelulle määritettiin:
- Puhelun kuljettamisen ja kirjaamisen ohje ISBAR-mallin mukaan
- Opas hoitoon ohjaamisesta IMS-alustalle (mitä palveluita alueelta löytyy ja missä tilanteissa niihin voidaan ohjata)
- Ohje lääkärin konsultoimisesta
- Perehdytysrunko
- Toimintaohjeet poikkeustilanteissa sekä järjestelmien käyttöohjeet
- Palvelun raportoinnin sekä palautekanavien mallintaminen
Kansikuva
