Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto osaksi sote-palvelukokonaisuutta, Lapin HVA, (RRP, P4, I1)

Hankkeen aikana valmisteltiin Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto sekä määriteltiin palvelun toimintamallit. Toimintamallien kuvaamista tehtiin yhteistyössä Lapin hyvinvointialueen terveyspalvelujen edustajien kanssa.

Toimintamallin nimi
Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto osaksi sote-palvelukokonaisuutta, Lapin HVA, (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hankkeen aikana valmisteltiin Päivystysapu 116117 palvelun käyttöönotto sekä määriteltiin palvelun toimintamallit. Toimintamallien kuvaamista tehtiin yhteistyössä Lapin hyvinvointialueen terveyspalvelujen edustajien kanssa.

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialue, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke (VASA 2), Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Elisa Raattama

Luotu

22.10.2024

Viimeksi muokattu

20.05.2025
Ratkaisun perusidea

Ratkaisussa Lapin hyvinvointialueelle perustettiin päivystysapu 116117 palvelu. Palvelun toteuttamiseksi perustettiin uusi päivystysapuyksikkö, jossa palvelua tuotetaan keskitetysti koko Lapin hyvinvointialueelle.

Aiemmin virka-ajan ulkopuolinen kiireellinen hoidon tarpeen arviointi oli alueella hajautettua ja hoidon tarpeen arviointia tehtiin usein muun työn ohessa vuodeosastoilla tai päivystyksissä. Päivystysapupalvelulla haluttiin parantaa virka-ajan ulkopuolisen kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin saavutettavuutta yhden palvelunumeron avulla sekä saatavuutta mm. takaisinsoittojärjestelmän avulla. Keskitetyllä palvelumallilla pyrittiin vapauttamaan yksiköistä resursseja perustehtävän hoitamiseen sekä yhdenmukaistamaan palvelua ja sen tasalaatuisuutta. 

Valmistelun aikana palvelulle määritettiin:

  • Puhelun kuljettamisen ja kirjaamisen ohje ISBAR-mallin mukaan
  • Opas hoitoon ohjaamisesta IMS-alustalle (mitä palveluita alueelta löytyy ja missä tilanteissa niihin voidaan ohjata)
  • Ohje lääkärin konsultoimisesta
  • Perehdytysrunko
  • Toimintaohjeet poikkeustilanteissa sekä järjestelmien käyttöohjeet
  • Palvelun raportoinnin sekä palautekanavien mallintaminen

 

Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialue palvelee yli 176 000 Lappilaista 21 kunnan alueella. Lisäksi Lapin alueella runsaslukuisena näyttäytyvä matkailu vaikuttaa osaltaan päivystyspalveluiden ja palveluohjauksen kysyntään. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelun kohderyhmänä on koko Lapin hyvinvointialueen asukkaat sekä matkailijat.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Alueellinen tuntemus nousee tärkeään rooliin keskitetyssä päivystysapupalvelussa. Lapin alueella on pitkät etäisyydet ja monipuolinen palveluverkon hyödyntäminen korostuu päivystysaikaisten tilanteiden ratkaisuissa. 

  • Päivystysavulle koostettiin hoitoon ohjaamisen opas, johon koottiin tietoa alueen palveluista, tärkeät yhteystiedot sekä olennaisesti työtä helpottavat linkit, opas koottiin IMS-alustalle.
  • Kuntakohtaiset palvelut on kuvattu Lapin alueen kartalle ja alueen yhteiset palvelut on koottu kartan reunoille. Lisäksi oppaasta on pikalinkit mm. karttapalveluun ja apteekit kartalla-palveluun.  Kuntien tietoihin on esimerkiksi kuvattu millaiset tutkimusmahdollisuudet yksiköstä löytyy päivystysaikana ja miten potilas ohjataan ko. pisteelle päivystysaikana.

 

Kansikuva
sinisellä pohjalla valkoinen teksti; 116117 päivystysapu ja valkoinen päivystysavun logoon kuuluva sydänikoni

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Aihealueet

Ilmiöt

Kohderyhmä